• Sandrajavisst

I början av planering

men vart i hela friden börjar jag?
    Jag har lokal på  (men har 2 datum då hon som hyr hade en prelbokning på vårt första datum) kyrkan är bokad (ja båda datumen så måste ge svar inom 1 vecka).

Sen då? vad ska jag tänka på? hittat en checklista, räcker den?  vad ska jag tänka på? hjälp mig någon! om 1 år är det dags..

• Svar på tråden I början av planering
  • Ekna

Börjar med att skriva upp hur mycket pengar ni vill lägga, då de springer lätt iväg i massor med pengar. Jag köpte min brudklänning ett år inn, vilket kankse är lite tidigt men ändå inte. Så börja leta efter de och bar öppen för förslag när du letar efter detta och prova allt. De är inte säkert att en sån läsning som du hade tänkt sig är snyggast på dig utan kanske en elr annan modell( så var det för mig) börja skissa på en gäst lite. Är de sommar bröllop så att säga kolla upp kyrka och boka lokal det blir lätt full bokat snabbt. En sak som har hjälp mig mycket är alla bröllops tidningar i affären. Allt om bröllop är en super bra tidning och dom har bröllops mässa en gång om året på olika ställen vet att Malmö Göteborg och Stockholm har sen vet jag att hör du hemma nere i Skåne så är här fler mässor än den. Och gå på dom man lär sig ,yrket och jag hittade äte på inspiration från dom. Sen har du tidningen bröllopsgudien som med är super bra. Lycka till :)

• Sandrajavisst

Ja men lokal är kyrka fixat. Gästlistan är på g. Tärna utsedd.

Men om man vill hålla  igen lite? bröllopsfesten drog iväg som bara den.. 
    och hur vet man vad allt kommer att kosta, eller iaf hur man kan uppskatta priset?
    Massa frågor. Ska kolla upp tidningarna. Tack!

• Ekna

Jag har letat letat och letat för att vi ska komma undan med priset. Som vi alla vet när man säger bröllop åker priset iväg som bara den. Vi kankse inte kommer ha det billigaste bröllopet men jag har verkligen försökt att tänka budget hela vägen. Vi kommer vara 72pers om alla kommer och vårt bröllop kommer sluta på ca 70000 oråd är jag som sagt ändå den som letat och kollat upp massa budet alternativ och vad vi kan dra in på. Jag har kollat runt lite mailat en himla massa människor och vågat fråga vad saker och ting kostar det är så vi fått fram vår budget. Nu bor jag i en stor stad så de gör ju att priserna är lite högre än annars. Men du kan få ungefär vad vi har get kommer att ge för vårt. Klänningen 6500 ( hittade en på rea, ateljé MB ) M2Bs kläder ca 3000( www.minsmoking.se ) sprit 8000 ( allt köpt i Tyskland ) mat och lokal med personal och städningen. Dock endast varmrätt 25000 tärnklänningar 3 st 680 ( hittade på bubbelrooms rea) dekoration 4000 allt från ballonger till massa annat det mesta från www.myheart.se Bröllopsbubblor 510( myheart) inbjudningarna 1000 ( gjorde själv, sprang i väg i kostnader) skor 1100( rea på www.footway.se ) tårtan 1500 ( har gesällbrev i detta så gör själv, räkna med 35kr/bit och uppåt) dock har vi bara satt 5000 på musik och foto och de kommer bli mycket mera. Så hoppas du får lite hjälp av detta med :)

• Sandrajavisst

Ohh vad bra! men jag har räknat att om alla mina 50 pers kommer så hamnar vi på 90 000. Ska nog räkna om. Men vår lokal kostar 25000 i grundhyra. Känns lite dyrt..?

Men ska kolla upp dina tips och helt enkelt räkna om. Men 70 000 är det för allt? fest + övriga kostnader?

• Ekna

Japp, det är för allt. Dock ingen bröllopsresa men annars är de. Sen som jag skrev jag har tänkt väldigt mycket och letat en hel del för att hitta det billigaste. Vår lokal är kanske inte det finaste men med dekoration kan allt bli super snyggt. Vi betalat 375 kr per person och som jag skrev det är mat personal städning och lokalen för detta priset även linne dukar ingår och kaffe. Vad är det för lokal ni tittat på?

• Sandrajavisst

Okey men det är ju ett bra pris.

Vi har tittat på 3 alternativ:
    1. En herrgård, ganska stor med bar där man får ordna med allt. Dvs personal, dryck, mat, dekorationer mm.. 25.000 i grundpris sen tillkommer då allt.

2. En annan herrgård/restarung där de tar 795 kr per person för mat, dryckt till mat, städning, personal, dekoration, porslin.. det tillkommer tårta och dryck på kvällen.

3. En vingård.. vet ej vad priset är. Där får man lägga upp det precis som man vill och där man kan säga sin buget så ordnat de det. Men vet ju ej vad man får än..

Men hur ska man kunna räkna vad alkohol kostar... Hur gör ni med bar på kvällen?

• Ekna

Vi har öppen bar på kvällen. Systembolaget har en sida på deras hem sida hur man kan räkna med dricka. Super bra. Sär kan man räkna ut hur mycket som ungefär går. Sen gjorde vi så att vi kollade upp allt på systemet vad det kastar sen tog vi bilen ner till Tyskland :) ljuga tycker den första lokalen låter dyr men det är ju bara vad jag tycker. Men sen ska ni hela tiden tänka på vad ni vill ha och hur ni vill ha de.

• Sandrajavisst

Till saken hör att det finns inga bra lokaler här. Vet inte vad jag ska ha annars.

Men bra tips det där att räkna ut hur mycket på systembolaget=)

• Sandrajavisst

Men vad bra=) känner mig väldigt vilsen i allt...

• sommarvinter

herregud, vet hur det känns :) Vi är precis i början på vår planering också.

Vi har bokat lokal. Det är allt. 15 juni har vi tänkt.
    I övrigt kollar jag på klänningar på nätet, försöker fundera ut vilken slags fest vi vill ha (mat, dekorationer osv), osv osv...

Vi kommer att ha ett väldigt enkelt bröllop. Borgerligt, hemlagad mat, spotify-musik och pyssla ihop mycket dekorationer själva. Spriten köper vi i tyskland. Vi vill helt enkelt ha en avslappnad rolig fest med alla dom som står oss närmst utan att det kostar för mycket. Men det är också en utmaning! Pengarna rullar snabbt iväg :)

Har för mig att jag sett en lista någonstans på när man bör (inbjudningar/lokal/klänning/hindersprövning osv) vara klar med de olika sakerna... ska se om jag lyckas hitta den.

http://www.vigselguiden.se/tag/brollopsplanering/

Hoppas att det kanske var till non hjälp :)

• sommarvinter

Oj, såg nu att du redan hittat en checklista :)

• Sandrajavisst

Vad kul att ni aockså ska gifta er! Grattis,

Tar mer än gärna emot förslag så ska kolla in den  med!

Vi tänte också ha ett litet enkelt men pengarna rullar. Jag har liksom inte samvete att lägga 80 000 på mat (som en vän gjorde) för att sen lägga massa på annat med! villju ha en kul fest med folk som vill fira oss!

Men får se vad det slutar=)

• Lilla My 76

Hej Sandrajavisst!

Grattis! Vad kul att ni ska gifta er!:) och det är bra att du är ute i god tid:)

Jag förmodar att ni har kollat upp vad ni har för budget?
    Ta dig/er tid att kolla runt på olika festlokaler och när ni har bestämt er så boka och glöm inte att få ett skriftligt kontrakt på det!
    Boka även präst i god tid så har ni det gjort. Därefter är det bra att ni köper saker och ting till bröllopet som ni vill ha lite då och då så slipper det bli en klumpsumma på massa tusenlappar.
    Jag köpte min brudklänning 8 månader innan bröllopet tex,så SPRID ut era kostnader så slipper ni få en chock.
    Tänk på hur ni önskar ha bröllopet,stort bröllop med 70 pers eller fler? Ett mindre med bara familjen och närmaste vännerna? Ska du ha fler brudtärnor eller bara en? Marskalker,hur många?
    Jag vet att det är mycket att tänka på,har själv varit med om samma sak:) jag gifte mig i somras:)
    Nu vet jag inte vart ni bor med gå på en bröllopsmässa! Där kan du få tips och gå runt och fundera och tänka hur ni skulle vilja ha ert bröllop om ni inte redan har tänkt ut det:)
    Jag och min man gjorde det och det var kul.
    Försök att bena av bit för bit,det är lätt att stressa upp sig men du har tid på dig:)
    Som tex:

Skicka ut inbjudan till gästerna i god tid ( särskilt om ni har släkt eller vänner som bor långt ifrån er)

Kolla vad ni ska ha för färgtema/tema om ni ska ha det.
    Ska ni ha en fotograf? Boka i god tid om ni inte känner nån
    Brudklänning
    Brudgummens kläder
    Tärna/marskalk
    Vigselringar
    Bröllopstårta ( om ni ska ha nån )
    Musik Dj,Spotify eller live band? kostnad?
    Mat? 3 rätters eller buffe´? catering firma eller göra själv?
    Alkohol ( om ni ska ha det ) alkoholfritt bör finnas 

Sen kommer du komma på massa saker på vägen men tro mig TA DET LUGNT!!! Du hinner:)
    Bokar du allt i tid så har du tid att pyssla med annat.
    Tänk att datum,kyrka,präst står som nr 1 på priolista att boka!

Delegera över uppgifter till släkt och vänner!! Det hjälper oerhört mycket,man kan inte ha koll på allt själv utan be om hjälp!!

Jag hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen.
    Om du undrar nåt så skriv gärna:)

Lycka till!

• Sandrajavisst

Tack så mycket för dina tips! Ohh verkligen smart att tänka på att sprida ut kostnaderna! SKa nog köpa innjudningskort denna månad och sen köpa något varje månad.

Vi har lite problem med att komma överens om lokal. Kyrkan är prel bokad 2 datum så vi måste betämma oss snart. Vi väljer mellan, en mindre herrgård (litet och bra), partytält hemma, ett torp eller en festlokal. Allt kommer nog kosta lika mycket i slutet. Vi tänkte ett litet bröllop med ca 50 pers.

Jag har frågat  2 tärnor.

Har du bra något bra tips på vad vi ska tänka på när vi väljer lokal?

• Lilla My 76
    Sandrajavisst skrev 2012-10-08 08:47:52 följande:
    Tack så mycket för dina tips! Ohh verkligen smart att tänka på att sprida ut kostnaderna! SKa nog köpa innjudningskort denna månad och sen köpa något varje månad.

Vi har lite problem med att komma överens om lokal. Kyrkan är prel bokad 2 datum så vi måste betämma oss snart. Vi väljer mellan, en mindre herrgård (litet och bra), partytält hemma, ett torp eller en festlokal. Allt kommer nog kosta lika mycket i slutet. Vi tänkte ett litet bröllop med ca 50 pers.

Jag har frågat  2 tärnor.

Har du bra något bra tips på vad vi ska tänka på när vi väljer lokal?
    Vad det gäller att hitta en lokal så tycker jag att det är en smaksak från person till person.
    Men glöm inte att när ni väl har hittat en lokal ni vill hyra så glöm inte att få ett skriftligt kontrakt på det!!
    Boka i god tid så slipper ni tänka på det sen.

• Sandrajavisst

Jo det ska vi få! Ska titta på en lokal i veckan, så vi får se.. svårt val. har iaf prel bokat på flera ställen=)

Svar på tråden I början av planering