Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?
Morsning,
Jag har själv jobbat som DJ i flera år, så jag vet hur j-vligt det kan vara, det här med festen…
Nu är det dags för min och min frus stora fest. Vi gifte oss hemligt (kyrkligt, men utan gäster) utomlands, så vi tänkte dra på utav bara tusan.
Alla säger att det här ska vara vår fest, att det är vi som sitter vid rodret, och att den ska bli som just vi vill.
TIll en början var jag taggad, men allt eftersom planeringen av festen fortskridit har jet gått upp för mig att det jag anser vara en bra fest rimmar rätt uselt med vad folk i största allmänhet (och den förkrossande majoriteten av våra släktingar och vänner) tycker är en bra fest.
För mig är musiken jätteviktig. Musik har varit en enorm del av mitt liv i alla tider. Jag har jobbat som musiker och dj, och det är en enorm passion.
Jag formligen hatar Golden Hits-prylen, med "lite 80-talshits och schlager" eller mjäkig eurodisco. Om jag ska ha kul (och det ska jag väl) vill jag ha en snygg och stilren fest med musik jag tycker är cool. Jag tappar liksom sugen om det ska stå någon sliten gammal diskjockey med hockeyfrilla i ett hörn och spela "La Camisa Negra" och Grease Megamix.
Min fru har också lite annorlunda musiksmak och hade säker gärna kört samma musik som jag gillar, men för henne är det inte alls lika viktigt. Hon är inne på att vi ska blanda lite. Att vi ska köra ett par låtar skräp (läs: "800 grader" med Ebba Grön och "Sweet Dreams" med Eurythmics) och ibland ha lite mer suggestiv musik (skön hiphop eller arkitektritad latinohouse, sådant som vi gillar).
Men - som sagt - jag är gammal dj och jag vet ju hur det där blir: Folk kommer att gnälla så fort man inte lirar 80-talsnostalgisk skit eller låtsaskreddig nyhouse som Swedish House Mafia (för det har de kört aerobicspass till, typ).
Nej, jag vet att man inte kan ändra på människors musiksmak, och det är inte min poäng heller. Min poäng är att det uppstår ett dilemma. Dilemmat är att jag någonstans vill ha en fest jag kan stå för, en fest där jag av hjärtats lust hoppar upp och dansar som ett jehu. Men om jag ska göra alla andra glada måste vi ha musik som kommer att göra mig totalt oinspirerad, och så kommer jag att hamna med en öl i något jäkla hörn och ha tråkigt.
Hur ska jag förhålla mig till det här? Hur fasen ska jag tänka? Är inte den bistra sanningen att en fest jag gillar blir en fest ingen annan gillar? Ska jag bara lägga ner mina ambitioner, eller ska jag försöka ställa till med någon slags halvmesyr, som jag inte ens tror på själv?