• Gledne

Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?

Morsning,

Jag har själv jobbat som DJ i flera år, så jag vet hur j-vligt det kan vara, det här med festen…

Nu är det dags för min och min frus stora fest. Vi gifte oss hemligt (kyrkligt, men utan gäster) utomlands, så vi tänkte dra på utav bara tusan.

Alla säger att det här ska vara vår fest, att det är vi som sitter vid rodret, och att den ska bli som just vi vill.

TIll en början var jag taggad, men allt eftersom planeringen av festen fortskridit har jet gått upp för mig att det jag anser vara en bra fest rimmar rätt uselt med vad folk i största allmänhet (och den förkrossande majoriteten av våra släktingar och vänner) tycker är en bra fest. 

För mig är musiken jätteviktig. Musik har varit en enorm del av mitt liv i alla tider. Jag har jobbat som musiker och dj, och det är en enorm passion.

Jag formligen hatar Golden Hits-prylen, med "lite 80-talshits och schlager" eller mjäkig eurodisco. Om jag ska ha kul (och det ska jag väl) vill jag ha en snygg och stilren fest med musik jag tycker är cool. Jag tappar liksom sugen om det ska stå någon sliten gammal diskjockey med hockeyfrilla i ett hörn och spela "La Camisa Negra" och Grease Megamix. 

Min fru har också lite annorlunda musiksmak och hade säker gärna kört samma musik som jag gillar, men för henne är det inte alls lika viktigt. Hon är inne på att vi ska blanda lite. Att vi ska köra ett par låtar skräp (läs: "800 grader" med Ebba Grön och "Sweet Dreams" med Eurythmics) och ibland ha lite mer suggestiv musik (skön hiphop eller arkitektritad latinohouse, sådant som vi gillar).

Men - som sagt - jag är gammal dj och jag vet ju hur det där blir: Folk kommer att gnälla så fort man inte lirar 80-talsnostalgisk skit eller låtsaskreddig nyhouse som Swedish House Mafia (för det har de kört aerobicspass till, typ). 

Nej, jag vet att man inte kan ändra på människors musiksmak, och det är inte min poäng heller. Min poäng är att det uppstår ett dilemma. Dilemmat är att jag någonstans vill ha en fest jag kan stå för, en fest där jag av hjärtats lust hoppar upp och dansar som ett jehu. Men om jag ska göra alla andra glada måste vi ha musik som kommer att göra mig totalt oinspirerad, och så kommer jag att hamna med en öl i något jäkla hörn och ha tråkigt. 

Hur ska jag förhålla mig till det här? Hur fasen ska jag tänka? Är inte den bistra sanningen att en fest jag gillar blir en fest ingen annan gillar? Ska jag bara lägga ner mina ambitioner, eller ska jag försöka ställa till med någon slags halvmesyr, som jag inte ens tror på själv?

• Svar på tråden Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?
  • Fremm
    Tvilling77 skrev 2012-09-06 09:24:57 följande:
    Fin respekt för dina gäster där....du skulle alltså inte alls bry dig om att folk har så tråkigt att dom går hem för att du inte kan kompromissa för deras skull? Det kanske slutar med att du står på dansgolvet själv och om det är din "grymmaste fest" så tycker jag att du ska göra så! Ärligt talat kan jag bli lite trött på det här med att det är MIN dag så jag gör precis som jag vill och alla som inte gillar det kan gå hem!? Är det inte meningen att man bjuder sina gäster till en trevlig fest och försöker göra så gott man kan för att se till att det händer? Inom rimliga gränser så klart! Här känns det som att du inte alls, överhuvudtaget bryr dig om någon annan än dig själv? Tyckte Chicita hade bra förslag på kompromiss!
  • EmlizPemliz

Vi körde väldigt blandad musik för att verkligen få in något för alla, dessutom fick alla önska musik om dom så ville. De sista gästerna gick vid 5 på morgonen, vi själva åkte till hotellet halv 5. Så nog blev det en väldigt lyckad fest för oss iallafall. Vi hade precis lika roligt trots att vi inte fick välja all musik som spelades.

• Purple

Sen så brukar ju brudparet lämna festen innan midnatt och njuta av bröllopsnatten?

• Magenta

Jag har gått på en sådan bröllopsfest som du vill ha. Bröllopsparet var mycket musikintresserade och spelade en musik som jag tror ca 5 personer gillade och dansade till. Vi andra stod bara brevid och tyckte det var jobbigt då musiken var så hög att det inte gick att prata och att dansa till denna musik var både omöjligt och omotiverande. Men visst de spelade vad de ville hela tiden men alla andra var besvikna och tyckte det var tråkigt - och alla gick hem ganska tidigt.

Men visst är det viktiagre att du har bra musik än att gästerna har trevligt ja då är det ditt val.

• yavanna81

Jag måste hålla med Gledne och tycker inte alls att folk ska säga att han har en trist attityd. Visst ska man visa hänsyn till gästerna, men inte till den grad att man känner att dagen blir förstörd för dig själv. I vissa fall bör faktiskt gäster kunna anpassa sig.

Jag har varit i precis samma situation vid min partners 30-årsfest. Han gillar dels trance, downstep och liknande musik och dels ny musik som är populär just nu. Alltså inte hits som var populära för tio år sen eller mer. Då han fyllde 30 hade vi en rätt stor fest och han la ner massor av tid innan för att få ihop en bra låtmix som han trodde skulle funka, lite han gillar, lite allmänt populär ny musik och nån acceptabel äldre hit. Vi ville verkligen inte spela sånt som spelas på alla fester. Men vi var verklgien inte förutseende nog att inse vilket problem det kunde vara för folk (vilket TS är tur nog)

Tyvärr var det väldigt få som dansade. Jag förstår att folk givetvis inte kan tvingas dansa om de inte vill så det var väl ok, men det jag blev riktigt arg på var att folk gick ut och hämtade sina "årets schlagerfestival"-skivor i bilen och bad min sambo att sätta på dem istället. Det tyckte jag var jävligt ohyfsat när det är allmänt känt att min partner avskyr den typen av musik. När han sa att han inte ville det så började de tjata och nån annan började pilla på hans dator för att hitta "bättre musik". Min sambo blev ganska ledsen.

Det som också är irriterande i sammanhanget är att vi måste acceptera musiken på alla andra fester, trots att vi egentligen helst vill gå hem då den börjar. Vi har aldrig klagat och dansar också en del, det går ju faktiskt även om man inte älskar musiken.

Till vårt eget bröllop skippade vi dans helt och hållet. Folk tyckte först det var konstigt, men vi fick mycket positiva kommentarer efteråt.

Så med den erfaranheten vet jag inte riktigt vad mitt råd till TS är. Jag skulle nog har kört mitt race, men ha förvarnat gästerna och kanske bett några närmre vänner att hjälpa till att hålla drag på dansgolvet även om de inte älskar musiken. Är där bara ett gäng som dansar så kommer det fler.

• mjeanettek

varför skall du ha en fest? För att få presenter? Inte är det för att du vill vara med dina vänner iallafall...

Jag vet hur det är med annorlunda musiksmak med en man som älskar trance (han lagar musik) mens jag är genuin hårdrockare... Om jag hade levt efter ditt resonemang hade vi aldrig haft kul tillsammans... Men det viktigaste för mig är inte musiken i sig själv, det är att vi alla träffas och har det kul tillsammans!

Vi gifte oss också utomlands, och nu skall vi ha "röja" fest med vännerna! Flera DJ's kommer och jag räknar med att få gå på toa mååååånga gånger i löpet av kvällen, men då kan jag ju passa på att få lite tjej snack istället hehe Denna festen är för att vi skall få vara tillsammans och fira att vi har gift oss (vi har bett om att gästerna skänker pengar till välgörenhet istället för ev. presenter). :)

• Anna2013

Gledne,
    du måste acceptera att gästerna inte delar ditt starka musikintresse och arrangera något som är roligt för alla.

Många har intressen som inte måste utövas på just bröllopsfesten. 

"Jag gillar afrikansk dans och zumba, dansar inte alla det på mitt bröllop kommer jag inte ha kul och då får det va". 

Du hör hur det låter. 

Det behöver inte vara schlagerdängor och disco uteslutande för det! Kör musik folk känner igen bara.

• niriel
    Purple skrev 2012-09-06 10:12:53 följande:

Sen så brukar ju brudparet lämna festen innan midnatt och njuta av bröllopsnatten?

Oj. Det fattade inte vi. Jag tror att vi var sist kvar på dansgolvet.. Solig Tillsammans med kanske tre kompispar. Visst, bandet spelade inte uteslutande "min" musik, men den dagen hade de nästan kunnat spela best of dansband 1987 utan att jag hade brytt mig speciellt mycket. Min glädje låg helt klart i att våra gäster hade så otroligt skoj. Kanske värt att tänka på?
  • Sara 120707

Ett alternativ kanske hade varit att ha mer allmän musik i början och sen börja blanda din typ av musik med mer allmänt gillade saker och sen helt gå över till din stil.

På det viset är det "vanlig" musik i början så att gästerna blir varma i kläderna och kommer ut på dansgolvet och när festen väl kommit igång så håller den nog igång iaf även om det inte är allas favoritmusik.

Visst det är "Er dag" men hur roligt kommer det att bli om det endast är ni som har roligt? Det blir ju inte mycket till fest om gästerna inte har roligt...

• Chicita

Om inte mina gäster hade roligt på min fest så skulle jag inte kunna ha kul själv heller.
    Men det är jag som person. Alla är inte såna och det får man ju acceptera.

Men just när det gäller musiken så tycker jag att det borde gå att hitta ett sätt som får gästerna att trivas och dansa loss, samtidigt som TS inte behöver avvika från sin egen musikstil.
    Det känns inte som att det behöver vara antingen eller här...

Jag hoppas att TS hittar ett sätt som passar både till dom och deras gäster så att alla får en underbart trevlig kväll Solig 

• Madreh73

Tycker nog oxå att TS får kompromissa lite iaf....

Själv är jag rädd att min sambo kommer sitta med en öl i näven och utöva "barhäng" han är inte den dansanta typen alls, men gillar musik. Men jag är inte så nöjd med hans lista han gjrot...han har för många låtar efter varandra med samma snubbe bla och då funkar ju barhäng om det är det man är ute efter. Men jag tänker dansa och jag gillar den mesta typen av musik och går det inte att dansa så får man hoppa lite. Solig Vi kommer ha så blandat att det ska passa från 2 år till 90 för däremellan är alla. Och en fest ska ju vara rolig för alla, nu säger jag inte att jag gillar den musik som kan gillas av dom äldre damerna och herrarna men det är dansvänligt iaf och jag ser gärna mina äldre gäster på dansgolvet om dom känner igen en gammal "goding" och orkar ta sig en svängom. Det skulle göra mig otroligt glad!

Och ja, den där "skaka rumpa" nissen är ju ingen favorit men barnen gillar ju det...så det är väl bara att skaka på.

• Annamolly

Ni har val inte bara brollopsfest for er egen skull? I sa fall kan ni val lika garna strunta i att ha en fest alls och ga ut och dansa pa en klubb dar dom gillar er typ av musik. Vi ska ha ett band till att spela Grekisk folk/pop-musik eftersom min blivande man och darmed de allra flesta gasterna (stor familj) ar Greker. Det ar inget som varken han eller jag lyssnar pa normal sett. Under pauserna kommer jag att fixa en latlista som icke-Grekerna forhoppningsvis kommer att uppskatta. Jag hoppas pa att smyga in nagra av mina egna favoriter dar, men det far bli det lilla eftersom jag varderar mina gasters upplevelse hogre an min egen street-cred. Visst jag kommer inte spela typ 'Grease medleyt', men jag kommer heller inte att spela live-versionerna av mitt favoritbands B-sidor fran 1997 eller whatever. Det finns ju ganska mycket mittemellan, eller hur?

• Vicke01

I vårt infoblad som skickas med inbjudan ska det stå att de som vill gärna får maila en lista på låtar som de tycker är bra (max 10 st). Vi tar kanske inte med alla, men vi tänker att vi får en schysst blandning av allas olika musiksmak. Och dessutom kan vi säkert få höra några guldkorn som hittills gått oss förbi Resten av musiken väljer vi utifrån vår smak. Bara för att min mormor ska komma så tänker vi inte spela nåt av Vikingarna liksom...

• BettyBoop

När vi planerade vårt bröllop så utgick vi från att våra gäster skulle ha en bra fest. Såklart inte utan att vi skulle trivas men vi körde inte den där "det är vår dag alltså är vi heliga och ska därför bara ta hänsyn till oss själva"-attityden som många verkar ha i bröllopssammanhang.Jag säger inte att du tänker så - bara att många verkar göra det när man läser i olika trådar och pratar med folk.

I vårt fall så lyckades vi hitta en musikmässig kompromiss som fungerade väl. Vi hade ett band med viss "veto"-musik (sådant som vi båda hatar) och några önskelåtar som vi älskar. Resten förlitade vi oss till bandets proffsighet och har fått oerhört mycket kommentarer om att festen var jätterolig. Och det var faktiskt målet för oss. En rolig fest. Vi orkade ändå inte vara med att festa så länge och var helt uppslukade av alla känslor så jag tror helt ärligt att om vi så hade varit klädda i myskläder och lyssnat på Carola så hade vi nog själva knappt märkt det.. Däremot så märker ju gästerna det. För dem är ju festen något annat och jag tycker därför att man inte ska ignorera sina gäster utan försöka hitta någon schysst kompromiss som funkar.

• SZ2013

Vi kommer inte att bestämma hela spellistan själva utan kommer bland annat antagligen be alla att önska en låt var (många gäster ) i samband med OSA som de tycker är party och/eller som de kan anknyta till mig och/eller min blivande man. Det ska bli väldigt intressant att se vad det blir haha. (Blir nog i och för sig en viss gallring om det kommer allt för konstiga förslag...). Jag tänkter mig en kompromiss med en bra blandning av olika genrer som de flesta kan tycka är bra att dansa till. För den sakens skull tycker jag inte att man måste slänga in låtar som man verkligen verkligen inte gillar bara för att vissa av gästerna ska tycka att det är bra. Nu när man faktiskt bjuder på en stor middag och fest tycker jag att man som gäst får se till att dansa och ha kul även om det inte bara spelas ens favoritmusik. Variation är nog det som fungerar bäst för alla.

• BettyBoop

Upptäcker att jag missat kommentera en sak och det är.. prislappen. Att nämna att ni betalar 50.000 för bröllopet och därför bestämmer ni. Det är såklart sant. Som gäst väljer man ju om man vill gå eller inte och bör vara inställd på att tillmötesgå ramarna från inbjudan - MEN jag tror det är många brudpar som glömmer att det faktiskt är ganska dyrt att gå på bröllop som gäst också.

Kostnaden att gå på bröllop varierar såklart utifrån typ av bröllop, vad man har i garderoben och hur nära man är brudparet - dvs kostnad för presenter och möhippa/svensexa. Men det är INTE billigt att vara gäst. Och som gäst går man på festen för att fira brudparet. Då tycker jag inte det är orimligt att man som brudpar försöker tänka på sina gästers väl och ve också när man planerar festen. Ge och ta liksom.

• Bobou

TS, du känner förstås dina gäster bäst, men tror du inte att du underskattar dem lite? Att de oftast dansar till en viss musik betyder inte att de endast dansar till den musiken. Du har argumenterat mot att blanda in annan sorts musik i din favoritmusik, för att den måste byggas upp. Okej, men kan man verkligen inte lägga upp den på ett sätt för att göra den mer lättillgänglig? Hur skulle du själv introducera din musik till någon som hörde den första gången? Vilka låtar var de första som du gillade inom den genren? Finns det låtar, artister, samplingar eller annat som gästerna kan känna igen och lättare ta till sig?

Jag tror som många andra att det går att kompromissa, och kompromissen behöver inte vara att köra varannan schlagerhit eller annan "halvmessyr", som du uttrycker det. Bara det att utgå från gästens förutsättningar istället för enbart dina egna tror jag att du kan komma långt med.

• Anneli256
    Gledne skrev 2012-09-06 09:10:12 följande:
    Fast ändå - hellre det, baske mig.

Ska jag ha en bröllopsfest med musik jag hatar?

Nä, f*ck it. Jag bestämmer musiken på min fest.

Duger det inte kan folk gå hem, för alternativet är rätt och slätt astråkigt.

Så får det bli.

min man är också gammal diskjockey och har jobbat med radio i många år, gör även det på fritiden nu. Han har väldigt blandad smak med allt från Rammstein till åttiotalsmusik, clubmusik mm mm. Emellanåt kan han prata om musik som jag aldrig hört talas om. Men det är hans stora intresse. Så till en viss del förstår jag dig.. men inte fullt ut. För han pratar även om "publikfriare" i hans mening uttjatade tråkiga låtar MEN som han "tvingades" spela för att få upp folket på dansgolvet.

En bröllopsfest kan inte heller jämföras med en spelning på ett ställe, ofta har dom olika dansställena vad jag förstår ett visst klientel som vill höra vissa låtar.. som duktig diskjockey om jag förstår det rätt så anpassar man sig efter det. På en bröllopsfest så är det ju värsta tänkbara scenario- alla möjliga åldrar och smaker.

Detta blir ju världens utmaning för dig :) Ta och sätt dig ner- gräv djupt i din hårddisk med all musik och utmana dig själv. Ställ in dig på "ditt livs spelning" nu känns det mest som du hänger läpp och tjurar..

Det är en konst att tillfredställa alla- och visst alla kommer inte att vara uppe på dansgolvet hela tiden... Och om du tänker på detta som en utmaning- att få en möjlighet att visa din talang som gammal diskjockey så tror jag det blir mycker roligare att sätta samman musiken. Och om jag förstår det rätt- den största glädjen för en diskjockey är ju faktiskt när han får igång folket :) och då kommer du garanterat att ha roligt själv oxå.

Lycka till.

• Sofiiiz

Vi ska ha blandat, MEN för mig är de ändå viktigt att de är musik som jag också gillar.
    Så försöker få folk att önska lite låtar, så kan jag sen välja ut de jag tycker känns okej för mig.

Jag är inte en stor rockfantast tex men de finns ju faktiskt massor med bra låtar!
    Några av de fester jag har varit på har de blivit toppenstämmning bland gästern när
    "gamla" hits spelar. Och då spelar de ingen roll om de inte är min typ av musik.
    Alla blir glada, och alla trivs och mår bra.

Sen så slänger jag in lite mer av den musik jag tycker om så jag också blir nöjd.

Har tänkt att försöka lägga upp en låtlista som är blandat, med olika typer av musik.
    Och olika tempon, tryckare, skakarumpa, shlager, rock osv. I en bra blandning så
    de flesta blir nöjda. De tror jag skapar bästa festen! :)

Sen ska vi vid midnatt byta om och hoppa ner i utomhus jaccuzin så då får de som inte följer
    med lyssna på vad de vill ;)

Svar på tråden Min grymmaste fest är inte deras grymmaste fest… hur gör jag?