• passionsblomman

Är du vegetarian eller ändå bra på vegmat?

Jag behöver tips på något att servera ihop med pennepasta m pesto, fetaost o soltorkade tomater. De som inte ska äta veg kommer att få baconlindad kycklingfilé fylld med pesto/feta. Vad skulle du som vegetarian vilja äta till den pastan? Detta gäller inte ett bröllop eller en fest, utan jag ska laga mat under aktivitetsdag med en samling biologer och andra"naturmänniskor". Pastan är middagen middagen. (till lunch kommer jag att servera en matig soppa m gott bröd och äppelpaj t efterrätt) Tycker det lätt känns som att vegetarianerna får samma som de andra, men minus köttet typ. Biffar på rotsaker eller så, kan det funka?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Svar på tråden Är du vegetarian eller ändå bra på vegmat?
  • mirre01

oj jag kan massor vegetarian sedan 6 år :) skall det va kryddat vill du ha mild file eller tärningar kanske ? 

• passionsblomman

Jag tänker mig någon "bit" så man får något att skära upp vid sidan av pastan ungefär på samma sätt som att kycklingfilén kommer att skäras upp i sneda bitar. Huvudsmakerna är ju grön pesto och soltorkade tomater ihop med fetaost, så det är mild men smakrik mat, och jag tror det är bra att inte dra till med alltför dominanta ytterligare kryddor kanske?
    Fylla champinjonhattar m pesto/osten och gratinera eller så kanske?

• Bobou

Kanske små fyllda paprikor eller tomater med pesto/feta och bönor eller linser?

Angående pesto: tänk på att det kan finnas nötallergiker. Nej visst, pinjenöten är ingen nöt, men det är inte säkert att det funkar ändå, och sådan pesto som man köper innehåller nästan alltid cashewnötter också. (Som inte heller är en nöt, men många är allergiska ändå.)

• Bobou
    passionsblomman skrev 2012-09-04 16:53:05 följande:
    Jag tänker mig någon "bit" så man får något att skära upp vid sidan av pastan ungefär på samma sätt som att kycklingfilén kommer att skäras upp i sneda bitar. Huvudsmakerna är ju grön pesto och soltorkade tomater ihop med fetaost, så det är mild men smakrik mat, och jag tror det är bra att inte dra till med alltför dominanta ytterligare kryddor kanske?
    Fylla champinjonhattar m pesto/osten och gratinera eller så kanske?
    Oj, vi skrev samtidigt. Champinjoner kan man ju också fylla.
  • passionsblomman
    Bobou skrev 2012-09-04 16:54:20 följande:
    Kanske små fyllda paprikor eller tomater med pesto/feta och bönor eller linser?

Angående pesto: tänk på att det kan finnas nötallergiker. Nej visst, pinjenöten är ingen nöt, men det är inte säkert att det funkar ändå, och sådan pesto som man köper innehåller nästan alltid cashewnötter också. (Som inte heller är en nöt, men många är allergiska ändå.)
    Bra poäng m allergier. Det är inte mer än ett tiotal personer det handlar om och de har tillfrågats om specialkost/allergier, så jag hoppas det ska funka.
  • passionsblomman

Kul att se din firre igen förresten Bobou! Looong time!

• mirre01

kryddad qourn file med fyld paprika med mozzarella är nåt alla älskar gott och elegant snyggt med

• passionsblomman
    mirre01 skrev 2012-09-04 17:27:22 följande:
    kryddad qourn file med fyld paprika med mozzarella är nåt alla älskar gott och elegant snyggt med
    Ja, jag känner igen namnen, men jag behöver lite recept. Jag har aldrig vare sig fyllt paprikor eller tillagat quorn, även om jag vet att det är exempel på omtyckt mat bland vegetarianer. Det ska ju passa ihop med pastan med-jag har ingen aning om hur quorn smakar...
  • Chicita

Quorn smakar lite som kyckling har jag för mig...
    Tror det är quornfiléer som vi köpt ibland när vi försökt äta lite nyttigare.
    Och precis som med oss köttätare där inte alla äter kyckling, fisk, skaldjur osv.  Så äter inte alla vegetarianer qourn, svamp osv.
    Men man kan inte göra alla nöjda Flört 

I princip kan du göra det enkelt för dig och ersätta kycklingen med en quornfilé. Krydda den på samma sätt som du kryddar kött och laga på samma sätt bara.

• passionsblomman

Nä, klart att alla aldrig gillar allt-men just den där uppfinningsrikedomen om vad man lägger på vegetarianens tallrik som känns likvärdigt som kycklingen/köttbiten/fisken som"huvudrollsinnehavare" på tallriken är inte så självklar när man inte äter så själv. Tycker de där helfabrikatens morotsbiffar känns lite väl trist att ta till bara för att liksom.

Undrar om quorn finns i min affär-köper man det i frysdisken eller?

• Tokig

Fejkoninlindade quornfilèer kommer bli samma som köttätarna serveras. Fejkon=veggarnas bacon. www.goodstore.se/ Quornfilèer smakar väldigt lite i sig själv så tänk på att krydda noggrant. Tzay kan vara ett lite roligare alternativ, som veggo blir det ofta quorn eller soja. Tzay är lite ovanligare. Riktigt lyxigt är om du tar dig tiden att göra hemgjorda grönsaksbiffar. Riv t ex morötter krydda upp gott, i med ägg för att binda ihop biffarna, panera och stek. Eller hemgjord falafel? Kolla recept på nätet och krydda upp dom med italienska kryddor istället,

• Tokig

En sak jag tänkte på spontant - om du lägger till goda oliver så hade jag inte behövt något mer. Kanske bara ett gott bröd och lite olivolja att doppa brödet i.

• MissBroccoli

Ser att du redan har fått många bra svar men jag tänkte lägga mig i i alla fall ;P

Jag gillar Qourn, men okryddad smakar det skit! Vill du göra det enkelt så köper du qourn fileér och en påse färdig marinad. låter det marinera och sedan "steker" du fileérna i ugnen (blir bättre resultat då marinad är lätt att bränna i stekpanna).tar ca 15-20 min på 175-200grader. kör ej för länge då blir de torra.

Vill du göra fylld paprika/tomat/svamp kan du göra en fyllning med tex röda linser som kokas i passerade/krossade tomater(tilsätt även lite vatten och kanske buljong) . Du kan blanda i allt möjligt. stjälkselleri, champinjoner, majs alla rotfrukter som går att riva funkar, färska/frysta kryddor. Gör ett ihopkok som är bra i smak och konsistens fyll "vad du nu vill ha" och grattinera. går även att göra med squash och aubergine som man delat på längden och gröpt ur. Äter de ost så toppa med lite mozzarella eller annan ost. Annars har du ett toppen bra veganskt alternativ (bara du ser till att använda olja istället för smör och pesto som är vegansk)

Ett annat alternativ är att köpa portabellosvamp, marinera den och steka det som en biff. Det blir gott och nåt lite matigt att tugga på. Man kan antingen marinera i  persilja, vitlök,olja och vinäger. eller göra en marinad med tomatpure,olja, rökvatten (heter Smokey water, finns vid kryddor/såser i affären) och lite andra kryddor.

För egen del brukar jag inte va så kräsen vid liknande tillfällen, men har någon ansträngt sig och tänkt till lite så bir jag väldigt glad!

Lycka till!

• darkHorse

Jag är vegeterian. Quorn är typ som kyckling fast smakar lite mindre så det tycker jag känns som ett bra alternativ, även om man får det ofta. Krydda ordentligt och låt inte filéerna bli för torra. Skippa fejkon för det är en töntig produkt ;) Tänk på att quorn är vegetariskt, men inte veganskt. Finns i frysdisken på de flesta affärer.

Annars tycker jag portabello lät jättemumsigt.

• Bobou
    passionsblomman skrev 2012-09-04 17:00:09 följande:
    Kul att se din firre igen förresten Bobou! Looong time!
    Jo, jag vet, jag har blivit en BT-smygare igen...
  • mirre01

Sätt ugnen på 250 grader.
    Skär av locket på paprikorna och kärna ur dem.
    Skät också bort lite av botten så att de står stadigare.
    Skölj bönorna i kallt vatten och låt de rinna av.
    Blanda bönor,quorn,creme fraiche,tacokrydda och vitlök.
    Fördela röran i paprikorna.
    ha lite hakad moxxarella ha på toppen 
    Gratinera i mitten av ugnen ca 15 minuter.
    Servera med sallad. och en stekt qournfile med texmex mix krydda

Svar på tråden Är du vegetarian eller ändå bra på vegmat?