Ser att du redan har fått många bra svar men jag tänkte lägga mig i i alla fall ;P
Jag gillar Qourn, men okryddad smakar det skit! Vill du göra det enkelt så köper du qourn fileér och en påse färdig marinad. låter det marinera och sedan "steker" du fileérna i ugnen (blir bättre resultat då marinad är lätt att bränna i stekpanna).tar ca 15-20 min på 175-200grader. kör ej för länge då blir de torra.
Vill du göra fylld paprika/tomat/svamp kan du göra en fyllning med tex röda linser som kokas i passerade/krossade tomater(tilsätt även lite vatten och kanske buljong) . Du kan blanda i allt möjligt. stjälkselleri, champinjoner, majs alla rotfrukter som går att riva funkar, färska/frysta kryddor. Gör ett ihopkok som är bra i smak och konsistens fyll "vad du nu vill ha" och grattinera. går även att göra med squash och aubergine som man delat på längden och gröpt ur. Äter de ost så toppa med lite mozzarella eller annan ost. Annars har du ett toppen bra veganskt alternativ (bara du ser till att använda olja istället för smör och pesto som är vegansk)
Ett annat alternativ är att köpa portabellosvamp, marinera den och steka det som en biff. Det blir gott och nåt lite matigt att tugga på. Man kan antingen marinera i persilja, vitlök,olja och vinäger. eller göra en marinad med tomatpure,olja, rökvatten (heter Smokey water, finns vid kryddor/såser i affären) och lite andra kryddor.
För egen del brukar jag inte va så kräsen vid liknande tillfällen, men har någon ansträngt sig och tänkt till lite så bir jag väldigt glad!
Lycka till!