• Meandy­ou
    Äldre 3 Sep 14:18
    3075 visningar
    6 svar
    6
    3075

    Frågor om bröllop

    Hej ja som ni läste så ha ja lite fråger om de är nån som skulle kunna hjälpa mej med dom lite.
    De skulle isåfall vara till stor hjälp :)
    Det är sa att min kille och ja sak gifta oss i smygg.



    * Vad är de somm gäller att gifta sej, måste man vaar döpt?

    * Ring? ja ring jag är förlovad men maste man köpa en till ring till giftemålet?

    * Nån som vet hur de gäller med giftemål ett vitne måste de vara om ja minns rätt?

    * Nån som vet av nå bra mysikt ställe i västernorrlan som man kan gifta sej på?

    * Sen sista fråga de är ju sa att ja vänta barn och skulle vilja få tag i en fin klänning inte allt för dyr, nån som kan tipsa om en ?


    Tack på förhand Meandyou

  • Svar på tråden Frågor om bröllop
  • Äldre 3 Sep 14:32
    #1

    Man måste inte vara döpt. Men om man vill gifta sig kyrkligt så måste man vara medlem i svenska kyrkan (vilket man ju blir automatiskt om man är döpt).
    Men man kan gifta sig borgerligt också, och om ni inte vill gifta er i kyrkan, utan "någonstans mysigt" så kanske det är att föredra eftersom det är lättare att få en borgerlig vigselförättare att komma ut till en speciell plats än att få ut en präst då prästerna oftas har många bröllop på raken i kyrkan annars och kan få svårt att hinna tillbaka till nästa par.

    Jag är osäker på det där med vittnen, men jag tror att man behöver 2 namngivna om man gifter sig borgerligt. Men att det inte behöver vara några vänner eller släktingar, utan det räcker med att någon mer från kommunhuset/ rådhuset (om man gifter sig där)  bevittnar vigseln.
     
    Det finns bara 3 saker som man måste ha:
    - Godkänd hindersprövning (sökes 3 månader innan bröllopet hos skatteverket)
    - Godkänd vigselförrättare (oavsett om det är borgerligt eller kyrkligt) 
    - Någon att gifta sig med Flört 
    Sen då - eventuellt vittnen...

    Ring kan du ha en, två, sjuttiofyra eller ingen.

    Klänning kan du antingen köpa måttbeställd och rätt billigt på något kinaföretag (Exempel finns i den här tråden bland annat www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.html)
    Eller på HM, blocket eller vad man nu vill.
    Och vad som är billigt eller inte kan bara du säga Glad 

  • frida o björn
    Äldre 3 Sep 20:09
    #2

    Du måste inte vara döpt, men man kan gifta sig i kyrkan utan att vara medlem. Dock får man betala då, i alla fall inom svenska kyrkan. Jag har själv skrivit under som vittne vid kyrkligt bröllop så det behövs nog.

  • Äldre 3 Sep 20:23
    #3
    frida o björn skrev 2012-09-03 20:09:56 följande:
    Du måste inte vara döpt, men man kan gifta sig i kyrkan utan att vara medlem. Dock får man betala då, i alla fall inom svenska kyrkan. Jag har själv skrivit under som vittne vid kyrkligt bröllop så det behövs nog.
    Det var ingen förutom prästen som skrev på vårt vigselbevis så jag tror inte att det är nödvändigt.
    Eventuellt är det annat om det är i princip bara brudparet och prästen, då kanske det måste vara uttalade vittnen. 
  • Tok kär Annki
    Äldre 3 Sep 20:54
    #4

    Om man väljer att gifta sig borgligt, så kan man "låna" två vittnen från rådhuset eller så tar man med sig två vittnen själv.
    En godkänd hindersprövning behöver ni ha, vart ni än väljer att gifter er.
    Vi gifte oss i kyrkan för lite mer än 4 veckor sedan och då behövdes det två vittnen som skrev på vigselbeviset.
    Hur man gör men ring/ringar, bestämmer ni helt själva.
    Jag fick en ny ring, så jag har två  nu och min man gjorde sig en helt ny ring av sin förlovningsring + sin mammmas förlovningsring och en ring från hans mormor. Min förlovningsring är ochså special gjord och ser lika dan ut som min mans ring, förutom att hans ring har inga diamanter på sin. Så gjorde vi. Skrattande
    Tyvärr vet jag inget mysigt ställe i västernorrland. Bor i Örebro Flört
    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}


    Tok kär Annki
  • Sofiii­z
    Äldre 19 Sep 09:11
    #5
    frida o björn skrev 2012-09-03 20:09:56 följande:
    Du måste inte vara döpt, men man kan gifta sig i kyrkan utan att vara medlem. Dock får man betala då, i alla fall inom svenska kyrkan. Jag har själv skrivit under som vittne vid kyrkligt bröllop så det behövs nog.
    De räcker att 1 av er är medlem i svenska kyrkan.
  • frida o björn
    Äldre 24 Sep 19:06
    #6

    Som sag, är någon medlem kostar det inget men är ingen medlem betalar man.

Svar på tråden Frågor om bröllop