• Äldre 3 Sep 10:53
    5076 visningar
    32 svar
    32
    5076

    Tror du på spöken?

    Har du råkat ut för någon övernaturlig händelse? Eller känner du någon som gjort det? Hissa eller dissa spöken här i trådan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på spöken?
  • Äldre 6 Sep 18:09
    #21

    Jag avfärdar inte tron på "spöken" el. andra övernaturliga saker, men då jag själv aldrig upplevt något speciellt så kan jag inte heller säga att de med säkerhet finns.
    Däremot har både min mamma & syster upplevt olika fenomen som är oförklarliga.

    Min mamma såg ett stort ljusklot färdas genom rummet där hon & flera andra sov. Detta klot gick över hela rummet över var & en av de som sov till det slutligen sjönk rakt ner i magen på hennes gravida väninna. Vad detta var, kan ingen förklara men NÅGOT var det absolut Glad Det var inget hon blev rädd eller orolig över utan mer som ett lugn som spreds i rummet. 

  • rock brud
    Äldre 6 Sep 19:41
    #22

    Jag tror på spöken, eller snarare på gengångare. Tycker mig ha sett "småfolk" enda från liten, men jag brukar inte berätta om dessa då folk överlag tror man har tomtar på loftet istället för att ha sett nån...
    Lite i likhet med Chicitas "man" har jag sett "folk" tydligt som sedna försvunnit nånstans. Vid ett ställe har jag sett nån filur 2-3-g. och så tydligt! men typen har varit från en annan tid, lite som en tomte...
    sen så har jag känt vindar och värme/ köld och nån slags strålning som ingen anna i närheten vetat av? Så ja, det finns ngt brtom denna värld som  vi inte vet av... Däremot räknar jag mig som ateist som nån frågade ..

  • Äldre 6 Sep 22:58
    #23

    Jag tror helt klart, då jag har set saker som går i vår hall där hemma. Drömmar om saker jag inte skall veta eller har upplevt. När min morfar dog pratade jag jätte mycket med honom via drömmarna där berättade han om olika grejor som jag sedan frågade han fru om. Hon visste inte vad det var jag pratade om men jag berättade det för min mormor och d var det en. Bok/bibel som min morfar hade visat och berättat för mig om i drömmen. Drömmer utspelade sig på en fest där jag inte kände. Igen någon mer än min morfar och hans bror. Jag bärattade även om festen för mormor och det var en fest som dom varit på som unga och min morfar och hans bror hade skojat om en bibel. Sen en vecka innan min kusin är född drömmer jag om min morfar igen och lite andra släktingar. Mn morfar säger till mig att det kommer att lösa sig och de kommer bli bra. Som skrivet en vecka senare är min kusin född ca 6-7 veckor för tidigt. Dock är mycket av det jag upplevt genom drömmar. Men jag upplever även mycket annat som något vi har i hallen hemma. Kan inte säga vad det är mer än att för mig liknar det en ängel. Då inte med vingar och så utan något åldrigt fint som nästan en människa, men inte så klar. Och när jag såg de satte jag mig rätt upp i sängen gnuggade mig. Flera gånger i ögonen och inser att det försvinner inte fast jag nu är klarvaken så lika bra att jag lägger mig när och sover igen. Sen är de ju lite andra små saker saker som flyttar sig känslor som är konstiga på vissa ställenn. Katterna som beter sig halv konstigt. Jag hade kunnat skriva flera sidor om allt men känner jag får stoppa är. Jätte kul tråd och kul att få läsa om alla :)


  • Merna
    Äldre 7 Sep 23:04
    #24

    Jag har framförd min åsikt, och normala människor tål kritik! Och kommer förstå vad jag menar, långt från riglion!Jag kritiserar dem som livet dubbelt liv. Jag har yttrandefrihet ofy alla har riglion frihet. Fast det är inte riglion jag vill diskutera utan tankesätett. Tack för mig och förresten när man har dislyksi stavar man fel

  • PiaB
    Äldre 8 Sep 09:07
    #25

    Jag tror på spöken och gud, fast jag väljer att kalla det energier. Jag tror på djävulen, fast för mig är det en kraft som är förkroppsligad i fanatism. Jag tror på tankens kraft, det du sänder får du tillbaka. Det är många som tycker jag är flummig som har dessa tankesätt men jag mår bra av det och det förklarar allt jag varit med om och allt jag finner tröst och förklaring i.


     


    Många gånger har jag hamnat i diskussion om att tankens kraft kanske är gud? Om jag får det jag ber om kanske jag blir bönhörd? Ja, för mig spelar det ingen roll hur det kommer sig, det ä viktigare hur jag lever. Karma. Mitt beteende gör skillnad. Jag får det jag förtjänar.


     


    Jag har varit med om för mycket övernaturligt för att inte tro på det. Jag har känt folk som gått bort, som att de kommer tillbaka och vill visa att de har det bra. En frihetskänsla som gör att jag kan gå vidare. Jag har sett en kvinna många gånger i fönstret på landet, som står helt stilla och betraktar oss i trädgården. Varje gång någon vi känner har dött, har pappa drömt om det strax innan. Ofta när jag håller på att somna är det som att någon blåser iskall luft i mitt öra. Det har jag ännu inte kommit på vad det betyder eller vem det är, men någon vill mig helt klart något. Förstår inte kalluften...


     


    För att återgå till frågan, tror du på spöken. Ja det gör jag. Och jag dömmer inte de som inte gör det eller tror på spöken men inte gud o.s.v. Huvudsaken alla mår bra i sitt sett att leva och tro, eller inte tro. När man börjar hata och tvinga blir det farligt. Det sägs att religion ligger bakom all ondska i världen. Jag skulle vilja säga att det är inte religionen i sig, det är fanatismen som är farlig. Vad det än handlar om.


  • Äldre 8 Sep 09:30
    #26
    Merna skrev 2012-09-07 23:04:09 följande:
    Jag har framförd min åsikt, och normala människor tål kritik! Och kommer förstå vad jag menar, långt från riglion!Jag kritiserar dem som livet dubbelt liv. Jag har yttrandefrihet ofy alla har riglion frihet. Fast det är inte riglion jag vill diskutera utan tankesätett. Tack för mig och förresten när man har dislyksi stavar man fel
    Dubbelliv?
    Jaha har jag blivit hemlig agent också? Förvånad 
  • Äldre 8 Sep 09:34
    #27
    Merna skrev 2012-09-07 23:04:09 följande:
    Jag var lite snabb att posta där.
    Vad ger dig rätten att ens kritisera vad vi tror på?
    Vad ger dig rätten att säga vad som är rätt och fel?
    Du får tro på vad du vill, det är ingen som hindrar dig från att tro på Gud. 
    Men vi har lika stor rätt att tro på vad vi vill.
    Och det verkar du inte klara av, utan tar som kritik...
     
  • PiaB
    Äldre 8 Sep 09:45
    #28

    Det här var nog det grövsta jag sett! Jag känner många, de flesta faktiskt, som inte tror på gud eller något annat. Och vad jag vet lever ingen av dem som djur eller har fått barn med sina egna barn. Vad är det för sjuka fantasier? Oavsett om jag är troende så har fortplantning inte med gudstro att göra. Jag tycker riktigt riktigt synd om dig som har så insnöade och enkelspåriga åsikter. Och ja, du får tycka och tro vad du vill. Men att påstå att alla som inte är aktivt troende skaffar barn med sina egna barn gör mig illamående! Hjälp...


    Merna skrev 2012-09-06 12:02:09 följande
    Utan GUD'S REGLER I VÅRAN VÄRLD SÅ LEVER MÄNNISKAN SOM DJUR OCH GIFTER SIG MED SINA EGNA BARN!
  • Äldre 8 Sep 10:06
    #29
    Merna skrev 2012-09-06 12:02:09 följande:
    58% röstade ja till att dem tror på spöke har alla sett en spöke??? det tror jag inte att dem har gjort!!!
    vad jag vill komma till att folk vill inte tro på en Gud ( himmla tvången att nämna det igen) för att dem kan inte see han! men tror hjärna på spöke och demoner även om dem är osynliga. vi människor tror hjärna på dåliga läskiga saker men inte goda saker.
    Du tror inte att Gud har skappad dig men tror på spöke som skrämer dig!!!! hehehe

    Utan GUD'S REGLER I VÅRAN VÄRLD SÅ LEVER MÄNNISKAN SOM DJUR OCH GIFTER SIG MED SINA EGNA BARN! SOM SAKT DETTA ÄR INTE VÅRT ÄMNE MEN JAG BLEV SÅ FÖRVÅNAD ÖVER ATT SÅ MÅNGA RÖSTADE JA
    Varför är du så sur?

    Vad som är Gud för dig är kanske inte är Gud för "Anna". Finns de som tror att Gud är ett spöke ;)

    Sen förstår jag inte varför sätter Spöke och Gud som samma sak. Sen finns der personer som säger sig har sett
    spöken. Då är det så.

    Den enda personen här inne som inte tål kritik är du! LÄgg ner och inse att du varken har rätt eller fel. Från din egen syn på det så har du rätt men samtdigt så har andra rätt också.

    Den som läste filosofi i skolan kommer förstå vad jag menar med:

    En katt har 8 ben.... eller?
  • Äldre 13 Sep 08:26
    #30
    Merna skrev 2012-09-05 01:01:38 följande:
    Jag vet, men en gång fans samma fråga om guds tro! Det va inte alls många som röstade ja. Det är därför jag är förvånd att det är många som röstar ja till spöken. Har man inte guds tro då ska man inte tro på det osynliga . Det är något att fundera på!!

    Det är väl snarast tvärtom? Om man har en Gudstro så tror man att vi kommer till Gud när vi dör, alltså att vi inte stannar kvar.


    Men det här med saker som inte går att förklara finns det ju så otroligt många bevis på, oavsett vad man tror.

  • Aniara­4
    Äldre 13 Sep 09:17
    #31

    En sak som jag har funderat på... Ni som har släktingar som finns kvar hos er, känns det aldrig obehagligt? Jag menar, när man står i duschen, eller har sex, eller gör något annat privat, vill man verkligen att farmor ska stå bredvid och se på en? Eller dyker de bara upp i lämpliga lägen, och hur vet de i så fall när det passar?

  • lillam­a
    Äldre 13 Sep 11:02
    #32

    Jag tror och har sett.

    När ja va liten, (min farmor dog 7dagar efter min ett årsdag, så inget minne av henne).
    Men de satt en tant bredvid mig i sängen när ja va 7-8år.. Jag visste direkt att de va min farmor.
    Min kusin säger att hon haft samma tant bredvid sig. och hon har inget minne alls av sin mormor då hon bara va 4 dagar när hon dog.

    När jag flyttade till min första lägenhet (15år) så va de en liten 1a där alla rum va i samma rum. Då hade min hund gott bort i cancer några månader tidigare. Men ja vaknade mitt i natten av att de satt en gul hund, med en stor knöl på läppen (precis som hon hade) vid kylspåpet. Dörren va öppen. Visste direkt att de va hon. Hon satt alltid i kylen när dörren va öppen.

    När minsta sonen (15månader) låg i magen så fick vi veta att svärmor hade cancer. Till början lovade läkarna att hon skulle bli bra men sen gick de inte. Hon såg fram emot barnbarnets 1års dag, tyvärr fick hon aldrig vara me på den. Hon dog ca 1 månad innan. Men ja känner att hon e här. Har aldrig sett henne men känner de på mig.. Kännt de sen hon gick bort och hennes barnbarn (ett plast och ett riktigt) va hennes allt.

    De va någon som frågade hur man kände de när man hade sex osv.. Ja kan säga att ja kunde inte ha sex på jätte länge efter hennes bortgång. Men nu tänker ja inte på de ens. Sambon tror inte på de alls.

    Stora sonen 3,5år. Gick inte in på sitt nya rum (flyttade till hus för ett år sen). Han sa att de stod en gubbe där inne och va arg. De kunde han komma och säga mitt i natten oxå.
    Jag lurade alltid in hunden före mig på hans rum. Gick hon in så gick jag in. Gick hon inte in så gick inte ja heller in. Katten älskar att vara på hans rum, hon öppnar tom hans dörr när han sover..

    Säger man inte att katter älskar spöken medans hundar hatar dom?

    Ja känner mig mest iacktagen på pojkarnas rum. Är inte där inne utan att dörren är öppen.

    Jag vill ta hit ett medium men frågan e ju om man blir för rädd då eller om man lugnar ner sig lite mer..

    Ojoj va långt detta blev..

Svar på tråden Tror du på spöken?