• Vicke0­1
    Äldre 1 Sep 18:22
    2139 visningar
    3 svar
    3
    2139

    Funkar detta (inbjudningskort)?

    Vi ska göra våra egna inbjudningskort och hittade dessa på nätet:


    http://www.pyhobby.se/kortochkuvert50packextratjockafyrkantigavita-p-2344.html?cPath=64


    Eftersom de redan är vikta så kan man ju inte lägga dem i skrivaren och göra utskriften direkt på dem, så vi tänkte göra utskriften (själva inbjudningstexten) på "vanligt" papper som vi sedan klistrar in i korten vi köpt. Undrar bara hur bra det kommer funka? Det paper som vi limmar fast kanske blir "knöligt" på mitten där själva vecket är?


     


    Alternativ 2 är att vi köper papper som är lite kraftigare än vanligt papper, men som ändå kan användas i skrivaren, gör utskriften direkt på pappret och sedan viker dem.


    Vilket tror ni är smidigast?

  • Svar på tråden Funkar detta (inbjudningskort)?
  • Äldre 1 Sep 18:33
    #1

    Ytterligare ett alternativ är ju att göra en utskrift (som du menade) men dubbelsidig och bara ha den som en inlaga i den hårda pärmen.
    Antingen syr man fast den (symaskin och jeansnål funkar) eller så sätter man ett fint band eller snöre i vikningen och knyter i ryggen.

    När det gäller att limma fast så beror det nog mycket på vilket lim du använder.
    Jag skulle satsat på limstift i så fall och kanske ett svagt färgat papper som är lite mindre än kortet så man får en liten "ram" när man sätter dit pappret.
    Om man limmar på det tunna pappret så får man ju inte massa klisterrester heller 

  • msE
    Äldre 1 Sep 22:39
    #2

    man kan ju skriva texten på två papper med, alltså klistra in två separata papper  i inbjudningskortet.

  • BlomAn­na
    Äldre 1 Sep 22:46
    #3

    Det blir väldigt snygg om man använder vellumpappaer och säter fast inne i kortet. Vellumpapret är nästan lite genomskinligt och skapar en 3d effekt och det går utmärkt att stoppa i en vanlig skrivare. Jag skulle investera i en skärmaskin och skära varje ut varje sida för sig och fästa ett papper på varje sida av kortets insida, så att det alltså inte blir något veck på pappret med texten. Jag skulle också låta bli att limma och istället använda dubbelhäftande tejp att fästa papprena med inne i kortet. Pyhobby har bra dubbelhäftande tejp.

    Lycka till

     

Svar på tråden Funkar detta (inbjudningskort)?