• Lycka03

Vad välja?

Tycker detta är svårt. Vad för musik ska man ha?
    Har kollat på Dj-in-a-box. Vad tycker ni om det? Bra? Dåligt?

Funderat på trubadur, känner en som spelar och sjunger. Kan man ha det på ett bröllop? När passar det då bäst att denne spelar? Under middagen?

Något liveband tror jag inte pengarna räcker till.

Vi kommer ha "dans" men tror inte så många dansar... Vi ska köra en första dans även om vi själva är helt odansanta och taktbifriade, men vi gör det ändå :)

Hur har ni andra gjort med musik?

Tipsa, tack!

• Svar på tråden Vad välja?
  • Chicita

Vi hade en medeltidsduo (Själ) som spelade lite av och till under vårt långa gästabud.
    Dom spelade mest vid avdukning / servering och mixades med underhållning av gycklargruppen TRiX.

Sen när vi "lämnade medeltiden" så blev det spotify.
    Och ingen första dans för oss.
    Dels har maken två (minst) vänsterfötter, och jag har en riktigt trasig fot som gör ont om jag är uppe och står och går mycket på den.
    Det är en sak att stå bakom kassadisken (eller i hotellreceptionen där jag jobbade innan). För då kan jag vila foten. Men det skulle sett konstigt ut om jag stod på ett ben och hängde på maken under vigseln Flört

Så visst kan ni ha en trubadur under middagen, men jag skulle hellre bara ha svag stämningsmusik (instrumental) som kan spela i bakgrunden. Annars försvinner dels trubadurens sång i pladder vid borden, eller så kan det bli tyst och stelt vid borden om gästerna inte vågar prata för att dom stör trubaduren...

• Daludd

vi har ett band som spelar mingelmusik under brudskål (45 min) typ jazzigt o så och sen lite mer hits från olika tider i jazzig stil. Sen spotify :)

trubadur är mysigt men det blir mer konsert av det då - man vill lyssna på visor och deras texter. Så hellre instrumentalt som chicita säger tror jag. Annars kommer gästerna vilja vara tysta och titta på trubaduren. 

• Lycka03

Jag tänkte trubaduren som lite underhållning i mellan mat och efterrätt och om det blir lite allsång så har man någon som kompar. Men jag vet inte, blir kanske för mycket...

Får fundera på det.
    Kom gärna med fler musiktips.

Jag har tyvärr aldrig varit på ett bröllop så jag vet inte hur det brukar vara.

• sweetinspiration

Musik lättar verkligen upp stämningen! Jag kommer vilja ha livemusik om inte under hela festen så i vilket fall mot slutet när alla börjar mingla runt lite. Under middagen brukar det vara så mycket tal så då är min erfarenhet att det inte behövs någon underhållning, möjligen lite bakgrundsmusik. Men den ska som sagt inte ta för mycket plats, jazz är perfekt! Kolla om det finns någon lokal musikskola eller musikgymnasium som kan ha något tips på yngre musikanter, de är inte så dyra. Men kan vara fruktansvärt duktiga för det! 

• Nimrin

Min m2b mamma gifte nyligen om sig och under bröllopsmiddagen hade de en kvinna som spelade harpa. Inte för at man behöver ha en livslevande harpist(eler vilket instrument man nu föredrar) går ju alltid ha inspelade instrument i bakgrunden Glad

Svar på tråden Vad välja?