• någonstansi skogen

Varför har folk så mycket åsikter?

Jag & min man gifte oss borgligt, utan gäster på vår favoritplats. Folk fick veta om det senare genom en notis i tidningen. Jag funderar dock på varför så många anser att vi gjort fel, att dom skulle ha blivit bjudna på vigsel å tillhörande fest. varför anses det vara en självklarhet att man ska bjuda släkt och vänner om man vill gifta sej?
    Vi gifte oss inte för nån annans skull,  Vi är inga fest människor och ville inte heller slänga massa pengar på mat, kläder eller gifta oss i kyrkan.
    Vi har hus och barn och tyckte att dom pengar ett bröllop med tillhörande fest skulle kosta dom pengarna lägger vi hellre på renovering av hus och nåt kul med barnen.
    Så vad tycker ni är det så fel att gifta sej i all enkelhet med bara barn & vittnen? Är det en självklarhet att man åtminstone måste bjuda närmsta släkten/vännerna?

• Svar på tråden Varför har folk så mycket åsikter?
  • Pertinax

Är väl tyvärr så att varje gång man bryter mot normen så får man höra det. Jag hade aldrig kunnat gifta mig i smyg, för jag vet hur besvikna mina anhöriga hade blivit. Det blev tillräckligt med åsikter ändå när det var borgerligt, barfota och alkoholfritt. Folk kommer alltid att ha åsikter. Huvudsaken är att ni kände att det ni gjorde var rätt för er.

• darkHorse

Man får gifta sig hur man vill. Att lägga pengar på huset istället för ett bröllopsfest är förnuftigt rent ekonomiskt.

Men jag hade som nära vän eller anhörig fortfarande blivit lite sårad och/eller ledsen över att inte få vara med och dela en bröllopsdag, oavsett hur bröllopet ser ut. Det är inte självklart att bli bjuden, men jag skulle fortfarande uppskatta det enormt mycket att få närvara på bröllopsdagen och få dela deras kärlek och lycka. Ett bröllop med flera personer behöver inte inte innebära en stor fest. Man kan ju gifta sig borgligt i en mysig skogsglänta i vanliga kläder och inte bjuda på mat.

Nu är ni gifta och det det var säkert jättebra. Det är ouppfostrat av vänner om de är otrevliga och kommer med gliringar om hur ni borde ha gjort. Däremot tror jag det hjälper förståelsen er emellan om man försöker sätta sig in i den andras situation. Antagligen kände de sig åsidosatta och bortglömda för att i deras världsbild bjuder man folk man tycker om på sitt bröllop. Det betyder inte att det måste vara så, men jag tror att det underlättar relationen om man förstår varandra.

• Celnns

Personligen skulle jag ALDRIG gifta mig utan att min Mor och Far och syster skulle få delta. De är min familj och jag tycker faktiskt att de har rätt att få vara med vid denna högtiden i mitt liv. Men det är vad jag tycker och det är så jag tror många tycker. Men jag skulle aldrig beklaga mig om någon av mina vänner gifte sig i smyg. Hade min syster däremot gjort det, hade jag blivit vansinnig.

Sedan så är bröllop hypade och folk tror att man älskar varandra inte om man inte lägger ut en jävla massa pengar, ett litet bröllop med hemlagat eller restaurangmat behöver inte kosta något alls nästan.

Personligen, kommer vi bara ha de närmaste på bröllopet, med god mat, och med god mat menar jag inte vad folk anser som FIN mat. Kommer vara buffe och kött (troligen nygrillade olika bitar man väljer från grillen) för detta är det som våra släktingar och v själva älskar.
    Sedan kommer vi inte ha dans och fest (troligen) utan snarare en heldag med olika aktiviteter och roliga inslag för att alla skall ha kul och lära känna varandra, sedan avsluta kvällen med enklare nattamat till de som vill. Vi är enkla människor och så är vår släkt därför vill vi göra något där vi alla har kul och inte bara går runt i fina kläder och bugar och bockar.

Kommer troligen räknas som WT bröllop men vem fan bryr sig om vad andra tycker om vi har kul :D

• Fästmön

Det är självklart för mej att folk har olika åsiker. Jag har personligen väldigt svårt att förstå varför man väljer att gifta sej "litet". För mej är bröllopet att visa för hela världen hur mkt man älskar varandra samt att man firar kärleken tillsammans med alla som står en nära. En notis i tidningen har inte samma effekt. Men bröllop för andra människor är kanske något helt annat. De finns ju de som gifter sej bara för att det ska bli enklare med huslån osv...

Så att de är besvikna kan ni tolka som att de tycker om er och gärna hade delat den stora dagen med er! Jag skulle också bli väldigt ledsen om jag inte blev bjuden på någon nära släkting eller väns bröllop. Sen om de uttrycker sej som att "ni har gjort fel" är en annan femma... Det är inte riktigt schysst.

• MagnusFru

Jag tror att det är många åsikter om bröllop och hur folk anser att man "ska" göra, vilka som ska bjudas osv för alla har en egen "relation" till bröllop och äktenskap.
    Bröllop handlar ju om kärlek och den livslånga kärleken och hur man ser på det. Folk som själva är gifta har sina egna erfarenheter av bröllop och de som inte är gifta har åsikter om bröllop beroende på de själva tror att de kommer gifta sig eller inte, de som är skilda har sina erfarenheter och de som vuxit upp med skilda föräldrar har sina erfarenheter osv osv osv.
    Jag tror att det är helt enkelt mycket känslor runt bröllop och då blir många åsikter.

De som står släkten nära och umgås mycket med släkten de vill ofta bjuda hela släkten medan de som inte umgås så mkt med sin släkt kanske tycker att det inte är så nödvändigt att bjuda släkten....Problemet är ju att folk har olika åsikter om vad "stå släkten nära" är egentligen...en del kusiner av mina kusiner tex kanske tycker att vi står varandra "nära" trots att vi ses högst en gång om året medan jag tycker att vi inte alls är "nära".
    Jag tror också att en hel del har släkt som anser att "det hör till" att bjuda släkt vare sig de umgås mycket med släkten eller ej och har man en sådan släkting som man inte bjuder så kan den personen känna sig undanskuffad och bortvald trots att man kanske inte känner varandra så väl egentligen.

En del har stora familjer med många syskon och kanske även med bonusföräldrar och halvsyskon och då kan ju det bli så att "bara" familjen blir många personer och då kanske brudparet inte har råd att bjuda hela släkten medan andra har mindre familjer och liten släkt och hela släkten kanske bara blir 40 pers och då kanske brudparet har råd att bjuda alla.
    Jag tror att ju närmare man anser sig stå brudparet desto lättare är det att känna sig bortvald om man inte blir bjuden/får vara med på bröllopet. Jag tror att det kan vara anledningen till att folk i TS närhet har åsikter, de känner sig besvikna och bortvalda....vilket ju iof inte betyder att de "har rätt" att komma med tokiga kommentarer!
    TS: fråga om de känner sig bortvalda? Eller säg nåt i stil med:
    -"Tråkigt om du känner dig bortvald men vi valde att inte bjuda släkten/familjen/vänner...ingen släkt/familj/vän alls faktiskt. Hoppas att du kan glädjas med oss ändå."
    Så kanske de skäms över sin bristande sociala kompetens iaf.....Det är en sak att vara besviken och ledsen över att man inte fick dela brudparets dag, det är något annat att komma med snipiga kommentarer! Trist att de inte bara kan säga:
    -"Jag hörde att ni gift er. Grattis!"  Sen kan de ju tycka och tänka vad de vill hemma i sin egen vrå....

När vi gifte oss så ville vi bara ha de allra närmsta med oss så vi bjöd våra föräldrar, syskon med respektive och syskonbarn och våra allra närmsta vänner. Vi hade inget behov av att dela vår dag med några fler än de vi verkligen bryr oss om (vilket ju är samma personer som verkligen bryr sig om oss). Vi hade  gäster och vi är väldigt nöjda med hur allt blev. Bästa dagen i vårt liv

• MagnusFru

ha ha oj ....25 gäster ska det stå i sista meningen

• Sara 120707

Det är ju många faktorer som spelar in men som det har nämnts tidigare så handlar det säkert till stor del om hur man ser på bröllop.

Jag personligen ser det verkligen som en släktangelägenhet

För mig var det viktigt att hela släkten kände sig välkommen och även att våra respektive släkter fick en chans att träffas. Sedan handlar det kanske även lite om hur man vill att ens fortsatta förhållande med släkten ska se ut, man kanske vill ha en närmre relation med sin släkt och då är ju en inbjudan till bröllop en bra början.

Om man väljer att hålla det helt hemligt även för närmaste familjen så tycker jag nästan det är lite konstigt att förvänta sig jubelrop från dem i efterhand. Att ge elaka kommentarer är ju bara oartigt men att förvänta sig en massa positiv uppmärksamhet är kanske att vänta sig lite för mycket.

• någonstansi skogen
    Celnns skrev 2012-08-22 11:10:55 följande:
    Personligen skulle jag ALDRIG gifta mig utan att min Mor och Far och syster skulle få delta. De är min familj och jag tycker faktiskt att de har rätt att få vara med vid denna högtiden i mitt liv. Men det är vad jag tycker och det är så jag tror många tycker. Men jag skulle aldrig beklaga mig om någon av mina vänner gifte sig i smyg. Hade min syster däremot gjort det, hade jag blivit vansinnig.

Sedan så är bröllop hypade och folk tror att man älskar varandra inte om man inte lägger ut en jävla massa pengar, ett litet bröllop med hemlagat eller restaurangmat behöver inte kosta något alls nästan.

Personligen, kommer vi bara ha de närmaste på bröllopet, med god mat, och med god mat menar jag inte vad folk anser som FIN mat. Kommer vara buffe och kött (troligen nygrillade olika bitar man väljer från grillen) för detta är det som våra släktingar och v själva älskar.
    Sedan kommer vi inte ha dans och fest (troligen) utan snarare en heldag med olika aktiviteter och roliga inslag för att alla skall ha kul och lära känna varandra, sedan avsluta kvällen med enklare nattamat till de som vill. Vi är enkla människor och så är vår släkt därför vill vi göra något där vi alla har kul och inte bara går runt i fina kläder och bugar och bockar.

Kommer troligen räknas som WT bröllop men vem fan bryr sig om vad andra tycker om vi har kul :D
    Ang familj så har jag ingen familj som jag anser jag skulle velat ha på vårt bröllop. Det skulle isf varit min far men han lever tyvär inte längre. Mitt syskon & jag har ingen kontakt efter en jättebråk ang min fars dödsbo & min mor har jag bara kontakt med ibland. Pga hur hon betett sej/gjort under min uppväxt. Hon tyckte dock att hon skulle fått vara med och att det skulle gjorts annorlunda. Bla så skulle vi ha bjudit folk och haft fest.
Svar på tråden Varför har folk så mycket åsikter?