• Daludd

    Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

    Hej!

    Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.

    MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?

    De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?

    Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!

    Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)

    Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?

    Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
  • Daludd
    J2012 skrev 2012-08-19 00:41:53 följande:
    Varför tar ni inte bara det som kostar 10 kr mer/ flaska och är lite bättre kvalitet? Bara för att det ena kostar 50kr och det andra 70 kr på systemet betyder ju inte att det är samma skillnad i inköpspris för festvåningen, de har ju sina leverantörer. 
    Vi betalade 400kr/flaska vin och mousserande på restaurangen (ca 70kr på systemet). Det är klart att det är mycket pengar, men eftersom jag har vänner som är restaurangchefer så vet jag hur otroligt lite det blir kvar efter att hyra, löner osv har betalts, och då känns det ändå lite vettigare. Tråkigt att ni upptäcker detta så sent i planeringen, men om priset på maten är bra så kanske ni ska fokusera på det. Räkna ut vad det kostar per kuvert istället för att haka upp er på vad det kostar per flaska, så kanske det känns mer ok. 
    Självklart gör vi det om vi tänker att vi bara har A eller B att välja på, men nu försöker jag tänka lite längre än så!
    Det är ingen katastrof eller sent upptäckt eller så - det är bara överdrivet påslag på den billigare flaskan, och, på vissa andra vin osv. också ganska omotiverat påslag.

    Självklart försöker jag få ett rimligare pris om jag kan det, vad är det som är konstigt? Jag frågar också efter rimlighetsgränsen för jag vill som sagt inte att de INTE ska tjäna några pengar, jag vill bara inte betala väldigt mycket för väldigt lite.

    Och vi har som sagt redan planerat förhandla priset på kuvertet nedåt. :) 
  • TheD

    Så konstigt är det egentligen inte... Med tanke på att ett glas vin på restaurant kan kosta lika mycket som en flaska på systemet.

    Bubblet på vårat bröllop kostade 60:- glaset. Per flaska serveras sex glas. För de 60:- plus kanske någon krona så får man ´bubbel på systemet. Så...inget konstigt alls :)

  • Daludd
    TheD skrev 2012-08-19 19:43:40 följande:
    Så konstigt är det egentligen inte... Med tanke på att ett glas vin på restaurant kan kosta lika mycket som en flaska på systemet.

    Bubblet på vårat bröllop kostade 60:- glaset. Per flaska serveras sex glas. För de 60:- plus kanske någon krona så får man ´bubbel på systemet. Så...inget konstigt alls :)
    Nja, konstigt är det kanske inte, men tycker ändå det är helt hutlöst för så kasst bubbel. Det blir som jag upptäckt och som flera påpekat rimligare ju finare viner man väljer. 
  • J2012
    Daludd skrev 2012-08-19 19:26:39 följande:
    Självklart gör vi det om vi tänker att vi bara har A eller B att välja på, men nu försöker jag tänka lite längre än så!
    Det är ingen katastrof eller sent upptäckt eller så - det är bara överdrivet påslag på den billigare flaskan, och, på vissa andra vin osv. också ganska omotiverat påslag.

    Självklart försöker jag få ett rimligare pris om jag kan det, vad är det som är konstigt? Jag frågar också efter rimlighetsgränsen för jag vill som sagt inte att de INTE ska tjäna några pengar, jag vill bara inte betala väldigt mycket för väldigt lite.

    Och vi har som sagt redan planerat förhandla priset på kuvertet nedåt. :) 
    Ok, jag är nog bara lite förvirrand ang vad det är ni tycker att är det största problemet: att ni inte gillar valet av mousserande eller om det är priset som är för högt. Jag menar, är det ett skitvin vill man ju inte servera det oavsett hur billigt det är :). Men om det andra förslaget är bättre så är det väl bara att välja det eller fråga om ni kan beställa in något annat och inte haka upp er för mycket på att de har den dålig smaken att köpa in ett budgetvin. Som så många redan påpekat är det nog svårt att pruta ner priset på vinet, däremot borde ni kunna få något bättre.
    Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt, tvärtom så är det ju jätteviktigt att man inte känner att man "kastar pengar i sjön"!
  • Daludd
    J2012 skrev 2012-08-19 21:56:47 följande:
    Ok, jag är nog bara lite förvirrand ang vad det är ni tycker att är det största problemet: att ni inte gillar valet av mousserande eller om det är priset som är för högt. Jag menar, är det ett skitvin vill man ju inte servera det oavsett hur billigt det är :). Men om det andra förslaget är bättre så är det väl bara att välja det eller fråga om ni kan beställa in något annat och inte haka upp er för mycket på att de har den dålig smaken att köpa in ett budgetvin. Som så många redan påpekat är det nog svårt att pruta ner priset på vinet, däremot borde ni kunna få något bättre.
    Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt, tvärtom så är det ju jätteviktigt att man inte känner att man "kastar pengar i sjön"!
    Det var nog en blandning av det extremt billiga skitvinet och det enorma påslaget på samma vin. Det blir rimligare med det bättre mousserande, även om jag gärna försöker ta ner det lite.

    Jag tror jag kände mig chockad över hur man KAN MED att ta sånt påslag på skitvin ;) 
  • Marjasinus
    Daludd skrev 2012-08-20 12:40:51 följande:
    Det var nog en blandning av det extremt billiga skitvinet och det enorma påslaget på samma vin. Det blir rimligare med det bättre mousserande, även om jag gärna försöker ta ner det lite.

    Jag tror jag kände mig chockad över hur man KAN MED att ta sånt påslag på skitvin ;) 
    Det där brukar jag tänka när jag är på typ Arlanda eller Centralen och dom tar 100 spänn för en ostsmörgås. Hur klarar vanliga intelligenta människor av att stå bakom disken och på allvar ta ut dessa ockerpriser? Jag hade skämts ögonen ur mig.

    Men samtidigt säljer vi på vårt företag webblösningar med över 1000 kända fel för miljontals kronor till andra företag. 

    Allt är ju en konsekvens av vad folk är villiga att betala och till slut slutar man väl skämmas antar jag :) 
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2012-08-20 15:53:46 följande:
    Det där brukar jag tänka när jag är på typ Arlanda eller Centralen och dom tar 100 spänn för en ostsmörgås. Hur klarar vanliga intelligenta människor av att stå bakom disken och på allvar ta ut dessa ockerpriser? Jag hade skämts ögonen ur mig.
    Det är inte personalens fel. Så sådana där kommentarer tycker jag är rätt fula faktiskt.
    Men det kanske är bättre att vara arbetslös och leva på bidrag än att jobba på ett ställe som tar ut mer än man är bekväm med?  

    Vet inte hur många gånger jag hört det där när jag jobbade i hotellreceptionen.
    "Men gud vad dyrt, hur har du mage att ta så mycket betalt"... Tja det är ju inte jag som sätter priserna - och det är upp till dig om du vill spendera den summan. Som personal kan man ju inte börja sälja saker till halva priset bara för att man tycker att det är för dyrt...
    Klaga på den som ligger bakom priserna istället för på personalen  
  • Marjasinus
    Chicita skrev 2012-08-20 15:59:53 följande:
    Det är inte personalens fel. Så sådana där kommentarer tycker jag är rätt fula faktiskt.
    Men det kanske är bättre att vara arbetslös och leva på bidrag än att jobba på ett ställe som tar ut mer än man är bekväm med?  

    Vet inte hur många gånger jag hört det där när jag jobbade i hotellreceptionen.
    "Men gud vad dyrt, hur har du mage att ta så mycket betalt"... Tja det är ju inte jag som sätter priserna - och det är upp till dig om du vill spendera den summan. Som personal kan man ju inte börja sälja saker till halva priset bara för att man tycker att det är för dyrt...
    Klaga på den som ligger bakom priserna istället för på personalen  
    Du missförstår mig. Jag skulle aldrig säga något sådant åt personalen, jag vet mycket väl att dom inte sätter priserna. Det är ju nån annan som borde skämmas, men jag skulle ha mått väldigt dåligt i den situationen ändå. 
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2012-08-20 16:06:26 följande:
    Du missförstår mig. Jag skulle aldrig säga något sådant åt personalen, jag vet mycket väl att dom inte sätter priserna. Det är ju nån annan som borde skämmas, men jag skulle ha mått väldigt dåligt i den situationen ändå. 
    Nu menade jag inte att du säger något åt personen. Men du säger att personen som jobbar där borde skämmas.
    Och det tycker jag är fult tänkt då den inte är ansvarig för priserna som sagt och alltså inte kan påverka situationen.
    Så varför ska denne skämmas?  
  • Marjasinus
    Chicita skrev 2012-08-20 16:11:21 följande:
    Nu menade jag inte att du säger något åt personen. Men du säger att personen som jobbar där borde skämmas.
    Och det tycker jag är fult tänkt då den inte är ansvarig för priserna som sagt och alltså inte kan påverka situationen.
    Så varför ska denne skämmas?  
    Som sagt, jag hade verkligen mått dåligt om jag hade representerat och varit ansiktet utåt för ett företag som så uppenbart ockrar sina kunder. Och det jag frågade var ju mer, hur gör folk för att undvika att känna så. Du har ju typ svarat på det att man tydligen kan distansera sig och bara känna att man gör sitt jobb. Jag hade inte klarat det - men jag hade nog inte klarat att vara säljare alls.

    Sen, i ärlighetens namn, i dom där små serveringarna är det nog många gånger samma personer som tar betalt som sätter priserna. Men jag menar inte att dom borde skämmas, jag bara utgick ifrån mig själv. 
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2012-08-20 16:39:20 följande:
    Som sagt, jag hade verkligen mått dåligt om jag hade representerat och varit ansiktet utåt för ett företag som så uppenbart ockrar sina kunder. Och det jag frågade var ju mer, hur gör folk för att undvika att känna så. Du har ju typ svarat på det att man tydligen kan distansera sig och bara känna att man gör sitt jobb. Jag hade inte klarat det - men jag hade nog inte klarat att vara säljare alls.

    Sen, i ärlighetens namn, i dom där små serveringarna är det nog många gånger samma personer som tar betalt som sätter priserna. Men jag menar inte att dom borde skämmas, jag bara utgick ifrån mig själv. 
    Nja knappast på Arlanda eller liknande ställen. Dom små "caféerna" brukar vara ägda av flygplatsen men ska se individuella ut.
    Och dom som inte är ägda av flygplatsen har hutlösa hyror.
    Så man kanske kan börja i den änden då och ifrågasätta hur dom kan sätta så höga hyror att påslaget på varorna kan bli flera hundra procent, bara för att gå runt. Tungan ute 

    Men jag tycker vi sätter punkt här nu, då det inte hjälper TS Glad 
  • J2012
    Marjasinus skrev 2012-08-20 16:39:20 följande:
    Som sagt, jag hade verkligen mått dåligt om jag hade representerat och varit ansiktet utåt för ett företag som så uppenbart ockrar sina kunder. Och det jag frågade var ju mer, hur gör folk för att undvika att känna så. Du har ju typ svarat på det att man tydligen kan distansera sig och bara känna att man gör sitt jobb. Jag hade inte klarat det - men jag hade nog inte klarat att vara säljare alls.

    Sen, i ärlighetens namn, i dom där små serveringarna är det nog många gånger samma personer som tar betalt som sätter priserna. Men jag menar inte att dom borde skämmas, jag bara utgick ifrån mig själv. 
    Fulständigt OT, förlåt TS! Jag kan bara inte låta bli att kommentera det här... Tror du på allvar att det är personerna vid kassorna på arlanda som bestämmer priserna på varorna? 
    Och vad fint att du tycker att du är en så ärlig och ädel person att du aldrig skulle kunna jobba på ett kaffe som tar överpriser. Och du skulle säkert aldrig kunna sälja en programvara med massor med fel på för miljontals kronor?... eller vänta nu; det är tydligen ok! Men det är kanske skillnad så länge man slipper vara ansiktet utåt eller?
  • Marjasinus
    J2012 skrev 2012-08-20 18:11:47 följande:
    Fulständigt OT, förlåt TS! Jag kan bara inte låta bli att kommentera det här... Tror du på allvar att det är personerna vid kassorna på arlanda som bestämmer priserna på varorna? 
    Och vad fint att du tycker att du är en så ärlig och ädel person att du aldrig skulle kunna jobba på ett kaffe som tar överpriser. Och du skulle säkert aldrig kunna sälja en programvara med massor med fel på för miljontals kronor?... eller vänta nu; det är tydligen ok! Men det är kanske skillnad så länge man slipper vara ansiktet utåt eller?
    Jag är ledsen att jag svävade iväg OT. Jag var trött och tyckte analogin var klockren först - men den brister nog lite :)

    J2012: Antingen läste du inte allt jag skrev eller så missförstår du. Jag svarar dig privat istället. Jag har OT:at den här tråden tillräckligt redan. 
  • toastM

    Det är för att man måste lägga på momsen för vinerna, samt att man måste kunna gå +, sen kan vinet kosta i inköp för restaurangen och priset kan skilja från systemet och leverantör. Rimligt påslag är 250:-

  • BodyMindSoul

    Har inte orkat läsa allt i denna tråd, men det är verkligen inget konstigt. Du har med all säkerhet samma påslag på dina blommor och maten etc, det kostar att driva företag.....

  • Daludd
    BodyMindSoul skrev 2012-08-24 20:23:45 följande:
    Har inte orkat läsa allt i denna tråd, men det är verkligen inget konstigt. Du har med all säkerhet samma påslag på dina blommor och maten etc, det kostar att driva företag.....
    hade jag haft samma påslag på maten hade jag aldrig bokat stället, det har de verkligen inte ;) Därav stort påslag på alkoholen - de tjänar inte speciellt mycket på maten. 

    Vi har valt det dyrare mousserande och det känns mer värt och rimligt. Även vinet har rimligt påslag, det var det billigaste mousserande som var lite över gränsen tyckte vi.

    Har varit där och gått igenom kostnaderna och allt känns bra. De är hur bra som helst, otroligt proffsiga. Hjälpte oss att få ned kostnaden på bröllopstårtan och dekorationer. Toppen toppen!

    Har lärt mig att påslaget minskar med dyrare viner, så det var väl bra att starta den här tråden! Nu får vi betala lite mer men får också valuta för pengarna. Perfekt. 
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -