• Mallans

Mår illa av minnena

Jag har vart här sen jag gifte mig. Tycker detta är så underbart forum med underbara glada människor. Känner mig så ensam o nu måste ja få ur mig detta. Jag borde va tacksam o ja vet att de viktigaste är att vi är gifta. Vi gifte oss i skitväder december 09. Jag va överviktig och har otroligt komplicerat förhållande till min mamma. För att vi skulle komma varandra närmare ville ja att hon skulle va med o planera. Vi gifte oss i kyrkan med 30 gäster o åt sen middag i församlingshemmet. Thats it. Sen åkte vi en vecka utomlands med vårt barn o de va underbart!!! Jag hade velat gifta mig utan nån o sen haft en stor fest för hela släkten. Gärna under varmare månader. Jag har en vithuldsring med stenar för 11.000 o en slät för 4000. O ja trivs inte i dom alls...vill ha rött guld :-/ Såå...så otacksam är jag. Jag mår illa när ja tänker på vårt bröllop. Min syster betedde sig sjukt illa så vi har knappt pratat sen dess o ja har nu valt att skita i min mamma som bara fick mig att må dåligt. Ja bara önska ja kunde radera allt. Vi ska till mallus i maj men de va så dyrt o görnya löften där, funderar på o göra de bara oss emellan men min man är den mest oromantiska som finns så han lyssnar knappt..

• Svar på tråden Mår illa av minnena
  • Mallans

Kan ju tillägga att min tärna va en arbetskamrat som ja inte har kontakt med längre...åhhh faan! Vill bara göra om Allt! Bara vi o familjen! Få vara prinsessa för en dag o mysa! Drucka champagn. O allt de kan vi ju göra men de blir ju annat datum o de första är ju de alla kommer minnas o veta om Vill ta bort hela skiten

• Chicita

Tråkigt att du känner så...

Finns det inga bra minnen från erat bröllop som du kan försöka fokusera på?
    Det brukar hjälpa om man kan känna att "jag var jättefin i håret" eller "vilken underbar mat vi åt då" eller "vad trevligt det var att se alla så glada för vår skull" osv...

Ju mer man tänker på det som inte blev bra, destå mer tar det över det som faktiskt var bra.

Istället för att planera "ett nytt bröllop" så planera in något romantiskt (planera du, som en överraskning till din make) där ni kanske delar ett glas champagne och en tallrik chokladdoppade jordgubbar på en picknickfilt någonstans där det är vackert och du har bra minnen ifrån.
    Det behöver inte vara någon speciell dag. Varför inte en torsdag efter jobbet liksom. Men där ni tar er tid att bekräfta varför ni älskar varandra och varför ni ville gifta er med varandra.
    Att din make är oromantisk är ju en del av honom, en del som du säkert älskar ändå på ditt vis. Så berätta det för honom...

Sen kanske ni kan planera in en middagsfest med lite finare tema längre fram. Du kan ha en vit fluffig marängbakelse om du vill, om klädkoden är fin nog så går det alldeles utmärkt Flört 
    Ni kan fira födelsedag, eller bröllopsdag ( 2014 kanske? På femårsdagen eller därikring) anledingen och datumet spelar ingen roll. Det viktiga är att du får en fest som du vill ha den. Du kan aldrig sudda ut eller ersätta det som varit, men du kan alltid bygga på nytt och skapa nya minnen som tränger undan dom dåliga.

Ringar går att byta.
    Även om ni inte har råd nu, så kanske ni kan göra det längre fram. 

• Mallans

Tack Har jättesvårt o släppa de...hela dagen va skit. Men resan med familjen va ju underbar. Ringarna påminner mig om dagen så har dom aldrig på mig men vi kanske skulle byta ringar på mallis o dricka champagne o byta lite löften? Ta lite kort o f upp på väggen hemma för att minnas?

• Chicita
    Mallans skrev 2012-08-16 12:56:19 följande:
    Tack Har jättesvårt o släppa de...hela dagen va skit. Men resan med familjen va ju underbar. Ringarna påminner mig om dagen så har dom aldrig på mig men vi kanske skulle byta ringar på mallis o dricka champagne o byta lite löften? Ta lite kort o f upp på väggen hemma för att minnas?
    Det tycker jag låter som en bra plan Solig
  • Ms Shelly

Hade oxo ett bröllop som var familjeplanerat. Det var fint och jag hade en fin dag. Önskan om häst och vagn uppfylldes. Dock har jag fått höra att svärmor fixade det hela sedan bröllopet. Det var min man som betalade och bestämmde att min önskan skulle uppfyllas annars hade den inte gjorts. Vi kommer att ha balluns på 25års året. Mannen knappt intresserad av planneringen. Så wohoo jag får MIN dag och samma man. 
    Mitt tips Ha Er/din dag. Det är er kärlek. Era minnen är viktiga.
    Lycka till. xx 

• J2012

Tänk såhär: Vilken tur att ni inte brände 200.000 kr på en misslyckad bröllopsfest! Man vill ju så gärna ha det där perfekta drömbröllopet, men är det inte egentligen bara de där underbara vackra ögonblicken man vill åt, bröllop eller ej? Försök strunta i det inte blev som du hade önskat, fokusera på att ni är gifta och den fina resan ni gjorde för att fira att ni är man och hustru. 

Vi hade ett jättefint bröllop, men det finaste minnet jag har med min man är en spontan hotellweekend vi tog på femstjärnigt hotell i hemstaden mitt i höstrusket. Man får helt enkelt skapa sig lite romantik! Stäng av tv och öpnna en lite flaska skumpa en kväll mitt i veckan (efter att barnen lagt sig), skriv en liten kärlekshälsning i ett kort, gå på restaurang bara ni två. Romantikbomba helt enkelt, så kanske det så småningom kan fylla hålet du känner efter bröllopet. Och en hejdundrans fest för släkt och vänner kan ni faktiskt ordna när som helst! Jag förstår dig verkligen, det måste kännas jättejobbigt och man är inte fånig som "sörjer" en sådan sak, men till slut får man säga till sig själv "Kommer jag någon vart med dessa tankar, får de mig att må bättre? Finns det något annat jag kan göra än att vidare?"

Och förresten: Boka tid hos en fotograf! T.ex finns det salonger där de fixar hår och smink och sedan tar de bilder i en fotostudio, det kan man göra till en mysig stund med choklad, lite bubbel och jordgubbar. Lycka till!

• OBEY

Alltså. Vi hade det perfekta bröllopet. Och det är ju så det ska va. Man ska vara prinsessa och allt ska va perfekt. Det betyder inte att det inte kan regna, för det ska va sådär perfekt så det inte ens gör så mkt om det regnar (men det försvårar, det förstår jag, men då ska man ha planerat in en plan B.) 

Jag tycker du ska försöka få din man att förstå. Säg att ni verkligen behöver prata och börja med att förklara att män och kvinnor ofta mår dåligt över olika saker. Säg att det här är en sak som nästan varenda kvinna på jorden skulle förstå men du behöver inte dom utan du behöver honom! Säg att du är villig att dra ner på dina egna utgifter och börja spara under ett år. Så mkt ni får in använder ni till ett förnya löftena bröllop. Säg som Homer i simpsons "i ett äkteskap har alla rätt att säga en gång i livet 'I need you to do this for me' "

Med mycket jobb själv kan man komma rätt billigt undan också. Ha ett romantiskt picknickbröllop. Hur fint som helst och behöver inte vara så dyrt. Så kan ni förnya löftena Där, mitt i grönskan.
    Och glöm inte en plan B om det regnar, men fixa röda parttält som någon vänlig själ har ställt ut samma morgon om det såg ut att bli regn. Men jag har lärt mig att för att få det perfekta bröllopet behöver man ett bra värdpar, och, det behöver inte vara dina bästa vänner. Vi hade ett par vänner som vi inte alls träffar ofta, men vi visste att dom skulle göra det bra. Och dom gjorde det perfekt. Du behöver folk som hjälper till, du behöver en som du vågar be om hjälp alltid, nästan mitt i natten, men det behöver inte vara din mamma.

Och, om det är något ni ska lägga pengar på så är det en riktigt bra fotograf. Du måste kolla runt och kolla deras portfolion tills du hittar den som du vet kommer se er, som kommer förstå er. Det är viktigt. Då kommer du ha minnen att njuta till. Och det är så det ska va, tycker jag.

Sen håller jag med om att det viktigaste är Att man har gift sig. Absolut. Men jag vet också hur mkt romantik det ligger i att se på underbara bilder tillsammans från Dagen. Och att titta själv. Det styrker. 

• Kotthare

När man läser på det här forumet, och för oss som är mitt i planeringen, är ju bröllop bland den största dagen i livet. Och det höjer förväntningarna skyhögt. Och när det inte blir som man tänkt sig, som för dig, blir det fruktansvärt tungt. 

Jag tror att du behöver få lite perspektiv på det. Bröllop ÄR inte det viktigaste som finns. Det kan vara en jättefin vigsel och en toppenrolig fest, men det är inte det största i livet. Kanske kan ni planera en ny fest? Eller planera något superromantiskt? Resa till solen, hyra ett litet torp, rida islandshäst, hoppa fallskärm, stänga in er i sovrummet, kryssning, vad som helst. Gör den dagen till ER dag.

Lämna in ringarna och gör nya, som ni ger till varandra (eller till dig iaf) på den dagen.  

Svar på tråden Mår illa av minnena