• Fremm

Är det några här som valt zirconsten istället för äkta diamant?

Jo så här ligger det till....

Jag har alltid tänkt att när jag gifter mig så ska ringen vara "äkta" och med det menar jag riktig vitguld och riktiga diamanter... men nu är det som så att jag förälskat mig i en solitairring med små vita diamanter (riktiga) på sidorna och en färgad stor i mitten... det är bara det att en äkta stor diamant i mitten skulle vara alldeles dyr och helt utanför vår budget så jag börjar överväga en zirconsten i mitten som den stora "diamanten"...

Finns det fler som har zirconstenar istället för diamanter i sina ringar, märks det någon skillnad? Håller de en livstid som diamanter gör eller kommer man behöva byta ut den?

Skulle vara jättetacksam för era reflektioner vad ni tycker och/eller om ni har själva.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är det några här som valt zirconsten istället för äkta diamant?
  • Fremm

Puffar!

Finns det några med åsikter eller erfarenheter av detta?

• MariaMagdalena

Jag har valt att ha cz-stenar i min förlovningsring (helalliansen) och har riktiga stenar i vigselringen. Hade jag haft riktiga stenar i förlovningsringen tror jag inte att jag skulle vågat använda den faktiskt, är både en slarver och småbarnsförälder med allt vad det innebär Jag ser ingen skillnad på stenarna, dom är ju dock mycket mindre än den du valt så där vet jag tyvärr inte om det gör någon skillnad i lyster och liknande...

• Fremm

MariaMagdalena: Tack snälla du för svaret - dina ringar är superfina!! Är hållbarheten den samma eller tror du att du kommer behöva byta ut cz-stenarna i framtiden?

Får väl kanske ta och höra med guldsmeden vad han tror oxå men skulle vara intressant att veta hur fler har valt att göra?...

• Smulan

Vi har zirikonstenar istället för diamanter och jag älskar dem vet ju inte hur hållbara de är men de ska ju vara nästan lika hårda som diamanter sägs det. Lika fin lyster som sagt. Har tyvärr ingen bild att lägga upp just nu då min dator är sönder (sitter vid min mans dator och han har inte alla bilder). Men det är ringarna på min profilbild...svårt att se där dock.

• MariaMagdalena
    Fremm skrev 2012-08-16 11:36:46 följande:

MariaMagdalena: Tack snälla du för svaret - dina ringar är superfina!! Är hållbarheten den samma eller tror du att du kommer behöva byta ut cz-stenarna i framtiden?

Får väl kanske ta och höra med guldsmeden vad han tror oxå men skulle vara intressant att veta hur fler har valt att göra?...

Jag tycker att dom känns lika hållbar som vigselringens stenar, men jag är ingen expert på stenar heller så vad vet jag Nu ligger stenarna i min ring väldigt skyddat oxå och det bidrar ju oxå så klart till att dom inte får stå ut med lika mycket påfrestningar som om dom hade legat alldeles öppet Du kanske kan mejla flera olika guldsmeder så får du åsikter från inte bara ett proffs =)
  • Fremm

Smulan, tack för ditt inlägg - om du kommer ihåg det så får du gärna lägga in bild på din ring när du kan, svårt att se den lilla profilbilden... :) Skönt att höra att de har lika fin lyster och att de verkar hållbara! :)

MariaMagdalena: ja jag skulle ju kunna höra med fler guldsmeder för att se vad de säger... min sten kommer ju att vara av det större slaget och stå ut så det kanske är skillnad hur den ser ut och hur mkt den tål?!

Ser hemskt gärna fler bilder på ringer med cz-stenar i! :)

Svar på tråden Är det några här som valt zirconsten istället för äkta diamant?