• Linda1983

    Tårtan!!!!!!

    Hur i hela friden ska man veta hur mycke tårta man ska göra!? Vi blir(om alla kommer) ca90 personer! Ganska många men bör jag verkligen göra typ 10 tårtor à 10 bitar!? Alla äter kanske inte å de e mätta efter maten.. Åh hur ska man räkna!? Hjälp!!!

  • Svar på tråden Tårtan!!!!!!
  • niriel
    Fru 0728 skrev 2012-08-15 16:29:12 följande:
    Vi fick jättemkt tårta över, vi hade beställt till 50 (men den var nog snarare till 60) personer och fick ca 25 bitar över, hela bottnen på tårtan sländes. Folk är nog väldigt mätta och orkar helt enkelt inte så mkt. Vi hade 3-rätters till middag så kanske därför folk bara tog små bitar.
    Slängde ni tårta?! Oh hjälp... sötråttan i mig dog just litegrann.. (vi har frysen full, mums..)
  • mirre01

    jag är bagare och en vanlig tårtbotten från butik sägs vara 6-8 bitar men du skall alltid räkna 8 bitar på en tårtbotten som är27 cm annars får gästerna minimala bitar 

  • drömmer
    mirre01 skrev 2012-08-16 09:38:32 följande:
    jag är bagare och en vanlig tårtbotten från butik sägs vara 6-8 bitar men du skall alltid räkna 8 bitar på en tårtbotten som är27 cm annars får gästerna minimala bitar 
    Fast det beror ju på hur många bottnar man använder och hur hög den är? Mina tårtor görs av 32cm bottnar som sagt och skulle 8 personer trycka i sig den skulle dom få besöka toaletten allihop. Inte ens 20 personer klarar av att äta upp den utan det blir ofta väldigt mycket kvar. Och de tar inga minimala bitar.
    Men så får de mat innan också så de äter inte tårtan när de är hungriga heller.
  • Chicita
    mirre01 skrev 2012-08-16 09:38:32 följande:
    jag är bagare och en vanlig tårtbotten från butik sägs vara 6-8 bitar men du skall alltid räkna 8 bitar på en tårtbotten som är27 cm annars får gästerna minimala bitar 
    Oj... 
    Om jag gör tårta till 6-8 personer så använder jag minsta formen som är 15 cm i diameter. Förut använde jag min näst minsta som är ca 20 cm i diameter, men då fick jag alltid hälften över så det där beror nog väldigt mycket på vilken typ av tårta det är. Vilket innehåll det är i den och hur hög den är.
    Mina tårtor som är 25 cm räcker till 20 personer... Utan problem

    Härom veckan så gjorde jag och svägerskan en tårta som väl var ca 27 cm i diameter och vi var 13 vuxna och 2 barn som åt (om jag inte glömt någon). De flesta tog om och tog en bit till men dom fick ändå ställa undan den bit som var dekorerad med blommor...


     
  • LILLSYRRAN

    Hoppar in i denna tråden.


     


    Jag eller vi föredrar också färdig köpta bottnar.jag tänkte baka min egen bröllopstårta och då tänkte jag göra vanliga prinsesstårtor med vitt marsipanlock och rosa rosor.


    någon som också haft det på sitt bröllop.


    Tar gärna emot tips på andra hemmagjorda bröllopstårtor.

  • Chicita

    Prinsesstårtor med vitt marsipanlock måste nog vara en av de vanligaste tårtorna någonsin på bröllop Flört
    Så det tror jag knappast ska vara något konstigt eller något problem.

    Största problemet med att köpa färdigbakta bottnar på affären (dom där inplastade) är att dom är små.
    Man måste göra väldigt många tårtor om man ska göra sådana, och då får man problem med förvaring.
    Så beställ hellre tårtbottnar (färdigskurna) på ett konditori. 

  • LILLSYRRAN

    Chicita!


    tack för tipset,vet du vad dom kostar på ett ungefär?


    Dom räknar ju 10-12 bitar på en sån tårta men man kanske kan bygga på så två tårtbottnar blir en tårta och då blir den lite högre,dom brukar ju bli lite plattare annars.


    Har provat på att göra bottnarna själv men tyckte att dom blev lite torra.hihi

  • Chicita

    Lillsyrran: 
    Priserna varierar säkert lika mycket som på färdig tårta.

    Testa det här receptet annars

    175 grader ugn
    Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min

    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl potatismjöl
    1 dl vetemjöl (jag använder siktat dinkelmjöl, tycker det blir saftigare då)
    2 tsk bakpulver

    Vispa ägg och socker pösigt (viktigt att man vispar tills det börjar bli skum, alltså ordentligt med skum, inte bara lite bubblor. Smeten ändrar då också färg och blir ljusare. Ju vitare den kan bli destå bättre )
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret i en separat skål (eller sikta i dom direkt i bakbunken)
    Vänd ner mjölblandningen i formen och blanda väl. (jag brukar vispa lite här, men väldigt lite, annars går luften ur smeten och du får en platt och kompakt kaka.

    Smöra formen (typ en vanlig rund sockerkaksform utan mittpigg) och lägg i ett bakplåtspapper i botten + sätt remsor som är ca 12 cm höga runt kanten (insidan alltså) så släpper kakan väldigt lätt och du slipper få en skorpa med strömjöl eller mjöl.
    Baka sen enligt instruktionerna ovan. 

  • LILLSYRRAN

    Tack för tipset.Ska baka tårta i helgen och göra efter ditt recept.Hoppas nu jag lyckas denna gången.


    Jag berätar för dig sen hur det har gått.


     


    Tack än en gång.

  • Chicita

    Ja jag vill gärna höra Solig

    Ett annat tips, om du inte har en tårtdelare och tycker att du alltid får sneda våningar när du ska dela med kniv så kan du använda en kraftig sytråd (gärna björntråd, men det går bra med vanlig också, bara det inte är den allra billigaste varianten)
    Du slår sytråden ett varv runt tårtan och ser till att den är på nivån du vill skära på. Sen korsar du ändarna (dom ska vara ca 20 cm längre än precis nå runt tårtan). Korsa inte armarna, utan korsa ändarna på trådarna och sen drar du bara jämt och försiktigt så kommer tråden att dela kakan åt dig 

  • Fru 0728
    niriel skrev 2012-08-16 09:18:05 följande:
    Slängde ni tårta?! Oh hjälp... sötråttan i mig dog just litegrann.. (vi har frysen full, mums..)
    Tyvärr gjorde vi det, bilarna var proppfyllde efter all städning så tårtan fick inte plats o sen visste jag inte att man kunde frysa in:(
  • Lebendig
    Chicita skrev 2012-08-20 17:45:32 följande:
    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl potatismjöl
    1 dl vetemjöl (jag använder siktat dinkelmjöl, tycker det blir saftigare då)
    2 tsk bakpulver
    Tänka sig vi använder av oss samma tårtbottenrecept! I love it, men nästa gång ska jag prova med dinkelmjöl! Jag har väldigt svårt för det här med köpta tårtbottnar...då låter jag hellre bli att göra tårta! Det är så otroligt enkelt att göra egna - godare och billigare dessutom!
  • Chicita
    Lebendig skrev 2012-08-22 20:26:31 följande:
    Tänka sig vi använder av oss samma tårtbottenrecept! I love it, men nästa gång ska jag prova med dinkelmjöl! Jag har väldigt svårt för det här med köpta tårtbottnar...då låter jag hellre bli att göra tårta! Det är så otroligt enkelt att göra egna - godare och billigare dessutom!
    Jag fick det av Sofia (som jag alltid handlade av förut) Dekorera mera hette butiken då.

    Jag gillar verkligen receptet. Det har aldrig gjort mig besviken (om jag inte vispat dåligt eller gräddat i för varm/ kall ugn eller nåt) 
  • LILLSYRRAN

    Chicita! Tack så hjärtligt för tipset.Tårtan blev underbar förutom marsipanlocket som jag köpte färdigt,(vitt)


    jag har köpt dom färgade marsipanlocken tidigare och dom har varit hur bra som helst men det vita var tjockare(gick inte att kavla ut mer)torrt,jag kollade datumet men inga problem där.Vet du nåt ställe på nätet som säljer vit marsipan som man kan kavla ut själv?


    Du kan en del om tårtor.kan du ge mig goda tips på fyllningar till en prinsesstårta???


    hehe provade på att färga lite marsipan till rosen och löven blev hur bra som helst.

  • Linda1983

    Lillsyrran kolla strösselochannat.se dom har mycket roligt! Annars fråga på ditt lokala bageri om du kan få köpa.. De brukar jag göra :) och fyllning... Vitchoklad mosse eller hallonmosse sen grädde med lite hallonsylt blandat med blåbär och hallon :) gött!!!

  • Chicita
    LILLSYRRAN skrev 2012-08-27 01:57:42 följande:
    Det finns extravit marsipan både på tårtdecor och kakburken. Så det är inte svårt att hitta. Men dom är ju inte färdigkavlade då.

    Prinsesstårta är väl prinsesstårta?
    Hallonsylt, vaniljkräm och grädde? Annars är det väl inte prinsesstårta?
    Men det går väl att göra varianter kanske och då är det väl bara din fantasi som sätter gränser.
    Kanske hjortronsylt och chokladkräm + grädde eller nåt? Glad 
Svar på tråden Tårtan!!!!!!