• Protex­blue
    Äldre 14 Aug 14:19
    1970 visningar
    5 svar
    5
    1970

    Var hos floristen, nu mer stressad!

    Jag har verkligen gjort allt för att vara väl förberedd nu när jag skulle till floristen. Dels för att göra det enklare för dom och dels för att jag ska känna mig trygg och säker på vad jag vill ha för något.

    Jag har två gånger innan varit och pratat med en florist på det ställe jag tänkt beställa blommorna ifrån och hon har varit jätte bra och verkat förstå vad de är jag är ute efter.
    Nu när jag kom var det inte hon som jobbade utan en annan, jag förklarade för henne att jag varit där och pratat med den andra och frågade lite om jag kanske borde beställa av henne eftersom hon är lite mer insatt i vad jag är ute efter.
    Men hon menade att jag lika gärna kunde beställa av henne. Så jag satte igång och förklara hur jag ville att min brudbukett skulle se ut, hade till och med en bild.
    ( En bunt med kallor, den lilla varianten, ca 15-20 stycken beroende lite på storlek. Färgen ska vara lila, men som jag disskuterade med den andra kan lila kallor variera väldigt mycket i färg så då rekomenderade hon en speciell sort som är mer svart-lila, vilket jag tyckte verkade jättebra!)
    När jag tog upp det här med henne jag beställde av förstod hon ingenting och det var nu jag började känna mig jävligt stressad (ville gärna dunka huvudet hårt i väggen för att jag överhuvudtaget gått med på att beställa utav henne), men vi kom fram till att hon skulle höra med den andra jag pratat med och kolla om hon visste vilka de var jag pratade om.

    Detta är bilden på brudbuketten jag hade med.



    Nu när brudbuketten var avklarad så skulle vi gå över till de blommor vi ska ha på borden.
    Och de var nu jag började förstå att hon inte var allt för insatt i blommor överhuvudtaget.
    Jag hade med mig en bild på de blommor jag provdukat med och förklarade att jag ville ha tag i någon blomma som har "många" blommor på en kvist så de ger ett lite mer livligt intryck än bara en blomma på en kvist (som tex en ros). Och att jag ville ha livlig lila färg på dessa, att de hellre skulle gå i rosa-lila och inte i blå-lila. Det första hon visar mig är en blomma på en kvist och blomman är då mer blå än lilla, då kände jag att paniken började dyka upp och jag undrar fortfarande inte varför jag inte sa att de var bättre att jag beställde av henne jag pratat med innan. Sen när jag ännu en gång förklarat för henne vad de var jag var ute efter, visat bilden ännu en gång så fick hon fram en blomma som var mer livlig i färg och lite fler blommor på en kvist. Nu kändes de för en liten stund lite bättre, ända tills de att hon sa att jag nog behövde 3-4 kvistar i varje vas för att få de så livligt som på bilden jag hade med. Detta hade kanske inte vart så fel om de inte vart så att de "vaser" jag ska ha är vinflaskor och ölflaskor (dessa fanns också med på den bild jag visade), de finns inte en chans att jag får ner 3-4 kvistar i en sådan plus ett grönt blad. 

    Allt slutade iaf med att brudbuketten är beställd men att hon skulle fundera lite och prata med leverantören på fredag. Jag är nu hemma och känner mig väldigt stressad. Jag som faktiskt trodde jag skulle ha ännu en grej att checka av.


    Detta är bilden jag hade med på min provdukning, så som jag ville ha blommorna till borden.


    De var skönt att få skriva av sig lite. Jag får ta mig en funderare på vad jag ska ta mig till. Har någon förslag eller något så säg till...
  • Svar på tråden Var hos floristen, nu mer stressad!
  • drömme­r
    Äldre 14 Aug 14:25
    #1

    Gå tillbaka och begär att få prata med tjejen du haft innan!! Det är ditt bröllop, och DU som är kund.

  • Äldre 14 Aug 14:42
    #2

    Är du säker på att den andra personen inte har semester? Om inte så fråga vilka dagar hon jobbar.

  • Äldre 14 Aug 14:45
    #3

    Oh! Ett klassiskt exempel på hur jobbigt det är att försöka komma till avslut när man inte "lirar" med den man talar med.
    Jag säger alltid alltid att man ska prioritera att hitta någon man känner förstår vad man menar, och lyssnar. Någon du kommunicerar med. Det spelar ju ingen roll hur dukig personen i övrigt är rent yrkesmässigt ifall ni talar förbi varandra. Observera att olika personer kommunicerar olika bra beroende på vem man talar med. Det behöver alltså inte vara något "fel" på endera personen, utan personkemin och sättet att utrrycka sig på stämmer inte. Det är bara mänskiligt, även om somliga generellt är mer lyhörda och kommunikativa än andra.


    Jag tycker att du helt utan tvekan ska kontakta butiken igen, säga rakt upp och ner som det är-du känner förtroende för och vill fortsätta prata med en första tjejen. Se till att du får boka en tid då det är henne du ska träffa-i lugn och ro. Om inte, så avbeställ hela rasket och gå till en annan butik.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Protex­blue
    Äldre 14 Aug 21:15
    #4

    drömmer: Jo jag tror jag ska ta med mig mamma och gå dit. Känner att folk lyssnar lite bättre på folk som är lite äldre, jag som är 25år men ser ut som 18, mig tar man inte riktigt på allvar när de kommer till bröllopsgrejer. Var samma sak med festlokalen. Jag blir lite smått trött.

    TheD: De vet jag faktiskt inte, men ska ringa eller gå dit och höra hur de ligger till.

    passionsblomma: Jo visst är de svårt när man inte förstår varandra, men här kändes de mest som att problemet låg i att hon faktiskt inte hade särskilt stor kunskap i blommor. Jag tror jag hade klarat mig bättre bakom disken i den här situationen än vad hon gjorde idag. Och då kan jag inte mycket om blommor. Jo men jag ska åka tillbaka imorgon och tala om för vem de nu är som står där att de inte känns helt bra och försöka lösa detta på bästa sätt.

    Har grubblat en hel del idag på vad jag ska ta mig till, jag har ännu en gång kollat runt på massa blommor men hittar inget som jag fastnar för. Jag älskar verkligen dom blommorna jag använde när jag provdukade om man bortser från färgen, då den är så väldigt dov,den är ju nästan mer blå än lila. Funderar på om man kanske kan hitta på något att ha till som är lite mer livligt, någon väv eller annat material av något slag. Fy vad svårt de ska vara ibland. Men men.. De är bara att ta nya tag och hoppas på att man kommer på något =)

  • Äldre 14 Aug 22:14
    #5

    Ja, alldeles oavsett orsaken till att det inte funkar bra att prata med den här personen, så ska du ju inte fortsätta dialogen med henne. Du ska såklart känna att den du talar med både kan sin sak och fattar vad det är du är ute efter. Förtroende är ju en förutsättning för att man ska kunna slappna av. Framförallt om man själv är lite osäker i sina funderingar och behöver bollplank är det viktigt att den som lyssnar hör och frågar vidare tills man når fram till en bra lösning. Fortfarande så tycker jag du ska boka en tid med den andra tjejen-eller gå till en annan butik.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Var hos floristen, nu mer stressad!