• Anonym (blää)

Släkting tar över (långt)

Alltså, detta är helt vansinigt! Jag blir så ställd, vi hade knappt hunnit säga till min kusin att vi ska gita oss om ett år innan hon började planera en jävla massa om hur MITT bröllop ska se ut!

Hon vill gärna arbeta som weddingplanner, och hon vill sååååå gärna hjälpa mig att planera allting så jag inte ska gå under av stress som hon själv säger. Jag sa att jag och sambon planerar tillsammans, och om jag känner att jag vill ha hjälp så säger jag till isåfall.
    Hon sa att det var okej och en stund senare avslutade vi samtalet, efter 15 minuter så skickade hon sms och sa att jag hade fått mejl.

Jag loggade in på mejlen och kollade, då hade hon skickat en lista på typ alla butiker med brudklänningar som ligger inom 1,5 timmes färd från mig. Jag ringde upp henne och tackade, men sa att jag väntar med att åka och kolla klänningar tills jag har nått min målvikt men att jag skulle spara listan.
    Då säger hon att hon är ledig från jobbet veckan därpå och att hon & jag kan åka till några av butikerna och prova lite klänningar och ha en trevlig dag.
    Tackade men sa att det inte passade och att jag inte ville.
    Hon blev såklart lite kinkig men sa inte så mycket mer.

1 vecka senare ringde hon upp mig, hon stod inne i en Gina butik och hade hittat sååååååå fina brudtärneklänningar. Frågade om hon skulle köpa till sig och de andra brudtärnorna, hur många skulle jag ha, storlekar..?
    Jag svarade att så som jag kände just nu så vill jag inte ha några tärnor alls. Hon blev skitarg och menade på att hon alltid har drömt om att vara tärna på mitt bröllop.
    Jaha svarade jag, men jag VILL INTE ha några tärnor på mitt bröllop!!!
    Det slutade med att hon köpte en sån klänning till sig själv för att den var så fin..

Sen ringde hon mig igår ochh frågade vilket färgtema vi ska ha på bröllopet. Jag svarade att antingen så ska det vara vit-lila-champange eller vit-grön-champange som jag tror nu, men att inget är bestämt.
    Jag fick ett illvrål i luren om att jag kan fan inte blanda lila & grönt, nej men det sa jag inte heller svarade jag, hon svarade då att HON tycker att det skulle vara fint om vi hade rosa och brons som temafärger.

Nej sa jag, för det skär sig mot min klänning.

Då kom ett utbrott som hette duga, för jag hade inte berättat att jag kom över en jättefin champangefärgad klänning för någon vecka sen.

jag har sagt till henne flera gånger att JAG sköter planeringen och att jag inte behöver någon hjälp såvida jag inte ber om den! Men hon fattar inte!! Och det som gör det hela värre är att 2 månader innan jag berättade att vi ska gifta oss så satt hon och idiotförklarade min sambo och sa att han var värdelös, hon tyckte illa om honom, hon älskade mig och vårt barn men honom klarar hon sig minsann utan och hon tycker att jag borde lämna honom..

Alltså, jag är inte ens säker på att jag vill ha med henne på bröllopet, men vill inte prata om detta över telefon utan direkt ansikte mot ansikte när vi träffas nästa gång..

Vad fan ska man göra?

• Svar på tråden Släkting tar över (långt)
  • ajmb

Jag är otroligt ledsen för din/er skull.
    Tyvärr har bröllop den effekten på människor. 

Förstår dig till fullo och du kommer att få kämpa. Men tänk på att vara tydlig även om man behöver upprepa sig som en gammal LP skiva med ett hack.

Jag tycker du ska bjuda hem din kusin...skriv gärna lite minneslappar om vad du ska säga till henne.
    Hon MÅSTE ta till sig att det är DU som ska gifta dig ...INTE hon.

Kan säga så här mycket...lär dig deligera.....så här efteråt hade jag önskat att jag bett andra göra lite mer än vad jag gjorde.

Har uppgifter klara som du verkligen känner att du kan ge till någon annan.
    Visa bilder på det du vill ha inköpt...låt henne fixa det. Kommer fel grejer så skicka ut henne igen.

Ja...några ideér bara...är jag helt uppåt väggarna...så släng det här meddelandet ...fniss...
    hjälpte det lite ...kul Glad 

Varma kramar och lycka till

• filibustern

jag skulle be hon ta sig där solen aldrig skiner! kanske inte för att hon är allmänt jobbig över bröllopet, utan mer att hon sa som hon sa om din sambo.  om en kompis eller t.o.m ett syskon skulle sitta och säga så om MIN karl. ne... då skulle de ta hus i helvete! och jag skulle då INTE bjuda personen på bröllop, inte i alla fall förrän hon/han gett en ordentlig ursäkt! så tycker jag....! 

• Anonym (blää)
    ajmb skrev 2012-08-14 13:52:38 följande:
    Jag är otroligt ledsen för din/er skull.
    Tyvärr har bröllop den effekten på människor. 

Förstår dig till fullo och du kommer att få kämpa. Men tänk på att vara tydlig även om man behöver upprepa sig som en gammal LP skiva med ett hack.

Jag tycker du ska bjuda hem din kusin...skriv gärna lite minneslappar om vad du ska säga till henne.
    Hon MÅSTE ta till sig att det är DU som ska gifta dig ...INTE hon.

Kan säga så här mycket...lär dig deligera.....så här efteråt hade jag önskat att jag bett andra göra lite mer än vad jag gjorde.

Har uppgifter klara som du verkligen känner att du kan ge till någon annan.
    Visa bilder på det du vill ha inköpt...låt henne fixa det. Kommer fel grejer så skicka ut henne igen.

Ja...några ideér bara...är jag helt uppåt väggarna...så släng det här meddelandet ...fniss...
    hjälpte det lite ...kul Glad 

Varma kramar och lycka till

Tack för tipsen!

För ett tag sedan när vi pratade så frågade hon om hur det gick med planeringen, så sa jag att jag inte ville prata med det om henne för jag och sambon vill att alla ska veta lika lite om festen, men om jag vill ha hennes hjälp så hör jag av mig.
    Sen dess så har hon inte sagt något. Skönt det
    filibustern skrev 2012-08-16 21:18:18 följande:
    jag skulle be hon ta sig där solen aldrig skiner! kanske inte för att hon är allmänt jobbig över bröllopet, utan mer att hon sa som hon sa om din sambo.  om en kompis eller t.o.m ett syskon skulle sitta och säga så om MIN karl. ne... då skulle de ta hus i helvete! och jag skulle då INTE bjuda personen på bröllop, inte i alla fall förrän hon/han gett en ordentlig ursäkt! så tycker jag....! 
    Hon har inte nämnt något negativt om min sambo igen, men jag ska prata med henne om detta. När vi träffas öga mot öga nästa gång. Hon bor en bit ifrån mig och detta är något som jag vill ta upp med henne när vi träffas. Dock så har jag sagt till sambon och min styvmor att de som känner att de inte accepterar att vi har valt varandra - De behöver inte stanna kvar i våra liv, och är absolut inte välkomna på vårt bröllop!
  • ajmb

Hej Anonym
    Det låter som du har löst endel "fnurror på tråden"
    Hoppas verkligen att din dag blir som du och din blivande har valt.

Kram 

• Lovestar

Hon kanske har börjat inse att hon blev lite överentasuastisk och börjat sjunka in att det inte är hennes bröllop hon planerar.

Bröllop kan ha den effekten på folk för det är så mycket att planera och mycket är väldigt roligt. Jag gör inget annat än bollar ideer med mina nära så de börjar bli trötta på att jag har svårt att prata om annat :/
    Men man vill ju prata om planeringen på sina egna villkor inte ha någon som kör över en, det tar ju musten ur allt det roliga.

• Anonym

Forstar hur du kanner dig. Har en liknande situation, dock med min mamma. Har ska det tyldigen planeras brollop.... hennes! Annars sa kommer hon inte. I mitt fall har jag bara valt att inte diskutera brollopet med henne alls, da det inte riktigt leder naganstans. Sa lange vi inte brakar kan hon inte saga an en gang att hon inte kommerDrömmer

• Anonym (blää)
    ajmb skrev 2012-10-20 21:18:41 följande:
    Hej Anonym
    Det låter som du har löst endel "fnurror på tråden"
    Hoppas verkligen att din dag blir som du och din blivande har valt.

Kram 
    Tack! Ja det är riktigt skönt att slippa bli så irriterad. Haha! Kram
    Lovestar skrev 2012-10-24 18:17:20 följande:
    Hon kanske har börjat inse att hon blev lite överentasuastisk och börjat sjunka in att det inte är hennes bröllop hon planerar.

Bröllop kan ha den effekten på folk för det är så mycket att planera och mycket är väldigt roligt. Jag gör inget annat än bollar ideer med mina nära så de börjar bli trötta på att jag har svårt att prata om annat :/
    Men man vill ju prata om planeringen på sina egna villkor inte ha någon som kör över en, det tar ju musten ur allt det roliga.
    Nej, det har hon inte. Hon är en väldigt egocentrisk person, och det är alltid "jag, jag, jag" i hennes värld. Ytterst sällan hon gör något för någon annan, såvida det inte gynnar henne själv Hon har nu under de senaste 2 månaderna blivit av med sitt jobb, sagt upp sin lägenhet och flyttat till sin pojkvän. Och nu för 2 veckor sedan så fick hon två nya jobb, så hon har helt enkelt inte tid.
    Nu när nyheten om att jag ska gifta mig har lagt sig, och folk inte  pratar om det så känner hon att det inte är så roligt längre. Så hon letar efter andra "uppmärksamhetsprylar" just nu.

Det är så hon är, och jag älskar henne iaf. Dock så är det jäääävligt frustrerande vid vissa tillfällen
    Anonym skrev 2012-10-24 19:38:35 följande:
    Forstar hur du kanner dig. Har en liknande situation, dock med min mamma. Har ska det tyldigen planeras brollop.... hennes! Annars sa kommer hon inte. I mitt fall har jag bara valt att inte diskutera brollopet med henne alls, da det inte riktigt leder naganstans. Sa lange vi inte brakar kan hon inte saga an en gang att hon inte kommerDrömmer
    Åh vad trist!! Är tacksam för att det bara är min kusin som gjort såhär, alla andra respekterar, kommer med något litet idéförslag och lämnar ändå planerandet till oss. Tråkigt när man känner att man inte kan prata om det så som man vill
  • ajmb

Oj oj oj...hur snabbt tiden flyter förbi...

Nyfiken här...hur går det/gick det

Kram 

Svar på tråden Släkting tar över (långt)