• Emmali­nnea
    Äldre 13 Aug 11:22
    10351 visningar
    10 svar
    10
    10351

    Binda sin brudbukett själv

    Har någon bundit sin brudbukett själv eller använt Oasis hållaren? Jag funderar på att fixa både brudbuketten och corsagen själv. Det verkar inte så jätte svårt men jag få nog öva en gång innan bröllopet :) Hittade lite tillbehör på wedshop som jag tänkte köpa. jag vill ha en liten bukett inte droppformad då jag är väldigt kort, så typ en rundboll med blommor kanske skulle vara snyggt..

    Ni som har  gjort era egna buketter, var det svårt? blev det bra? har ni bilder? Visa jättegärna!

  • Svar på tråden Binda sin brudbukett själv
  • Äldre 13 Aug 13:15
    #1

    Det beror ju helt på vad du är ute efter för resultat.
    Oasishållarna är inte så superenkla att använda som man kan tro, det kan vara svårt att få blommorna att täcka och att faktiskt sitta fast.

    Och det kan kosta mer i slutänden i materialkostnad att köpa blommor och oasis till hållaren för att träna, än vad det kostar att beställa en enkel bukett hos floristen. 

  • Gwenni­e
    Äldre 13 Aug 13:16
    #2

    Trots brist på erfarenhet så band jag min bukett själv och gjorde en liten corsage till mannen. Jag gjorde det dock lätt för mig genom att använda enkom brudslöja, vilken är väldigt lätt att arrangera. Gjorde små knippen som jag sedan rundband, lade till ett lager gröna blad som manschett, satte stjälkarna i en liten plastpåse med fuktat papper och lindade in stjälken, först i björngräs som jag trätt pärlor på och sedan i ett grossgrainband som jag fäste med några pärlnålar. Jag är supernöjd och blir fortfarande lite stolt varje gång jag ser bröllopsbilderna :) Den blev enkel, men ändå maffig och lite annorlunda och det var väldigt roligt och kändes lite högtidligt att göra den själv.




    Köp lite styckblommor och gör några testvarianter hemma först. Det är lite klurigt att få det hela jämnt och snyggt i början, men med lite övning så blir det finfint :)

    Lycka till!
  • Wilda
    Äldre 13 Aug 13:33
    #3



    Jag är inte så duktig, men min systerdotter band min bukett åt mig och hon är inte florist. Jag gick till en bra blomsteraffär och de var väldigt hjälpsamma. Visade allt jag behövde och skrev ner det på en lapp. Sen hämtade hon ut det dagen innan bröllopet och fick lite tips på hur hon skulle göra och hur vi bestämt att jag ville ha det. Min bukett + corsagen + en tärnbukett kostade mig 630 kr. Då ingick band, pärlor och även nålen och färgade ståltråden för corsagen, så den blev lätt att fixa. Det blev jättefint och jag blev jättenöjd :)
  • Sofie1­3
    Äldre 13 Aug 13:47
    #4

    Jag tycker inte du behöver ha hållaren (handtaget) om du ska ha en rundbunden bukett, då är det mycket enklare att binda en i handen. Du kan lugnt göra buketten dagen innan bröllopet och ha den svalt, gärna i kyl. Binder du i handen så är ju stjälkarna synliga och då är det bara att stoppa i en vas med vatten:) Om du aldrig gjort det förut så  rekomenderar jag inte att använda hållaren med oasis, det kan vara pilligt att få blommorna att sitta kvar och inte bryta oasisen på mitten om man har för mycket stjälkar i, och då ramlar blommorna ur..

  • Äldre 13 Aug 13:52
    #5
    Sofie13 skrev 2012-08-13 13:47:26 följande:
    Jag tycker inte du behöver ha hållaren (handtaget) om du ska ha en rundbunden bukett, då är det mycket enklare att binda en i handen. Du kan lugnt göra buketten dagen innan bröllopet och ha den svalt, gärna i kyl. Binder du i handen så är ju stjälkarna synliga och då är det bara att stoppa i en vas med vatten:) Om du aldrig gjort det förut så  rekomenderar jag inte att använda hållaren med oasis, det kan vara pilligt att få blommorna att sitta kvar och inte bryta oasisen på mitten om man har för mycket stjälkar i, och då ramlar blommorna ur..
    Precis vad jag menade, men du skrev det bättre Flört
  • Emmali­nnea
    Äldre 13 Aug 16:17
    #6

    Okej då binder jag blommorna! Gud va fina buketter ni hade! helt underbara

  • Äldre 13 Aug 17:37
    #7

    Ett litet tips ar att det finns massor av klipp pa youtube dar dem visar hur man binder buketter, visserligen ar dem flesta pa engelska/amerikanska men tror nog att du kan plocka upp lite tips dar. Sok pa typ: home made wedding bouquets eller wedding bouque tutorial
    En lank med bilder och text som kanske kan vara till hjalp: http://www.stylemepretty.com/2010/07/07/diy-wedding-bouquet/
    Lycka till!

  • Äldre 13 Aug 18:58
    #8


    Min hemmabundna bukett
  • Jalle
    Äldre 13 Aug 19:15
    #9

    Här är min hemmabundna, och faktiskt till viss del hemodlade bukett. Köpte rosor och brudslöja, resten är från trädgården.

    Den är bunden utan oasis, bara med floristtejp, sidenband och floristnålar.



  • Äldre 20 Aug 23:12
    #10

    Hej :) Jag jobbar som florist och tänkte bara komma med lite råd :)


    En handbunden bukett är egentligen inte så svårt att göra, så länge du har kläm på tekniken. Så de viktigaste är att öva öva och öva :) De kan du enkelt göra med blommor från trädgården eller liknande, de viktigaste är bara att få koll på spiralen. De kan vara lite trixigt i början men inte alls omöjligt :) Spiralen gör så att inga blommor kläms och gör också så att man får en fin och rund form eftersom blommorna automatiskt lutar utåt. Läggs stjälkarna bara paralellt så blir buketten istället platt.


    Nästa tips jag kan ge dig är att satsa på kvalitet när de gäller blommorna. Jag kan absolut förstå att alla inte vill lägga ung 1000 kr på blommor men de är ju enormt synd om blommorna inte håller. Visst kan blommor från ex. ica se fina ut , men de är oftast bara kortvarigt eftersom de köps in med en sämre kvalitet och inte förvaras eller sköts så som blommorna behöver för att hålla länge. De behöver inte bli så väldigt dyrt ändå med dock så mycket roligare :)


     


    Hoppas att jag kunde bidra med någonting :) Lycka till !


     


     

Svar på tråden Binda sin brudbukett själv