• yavanna81

Recention av leverantörer i Skåne

Den här tråden är tänkt som en recentionstråd av olika leverantörer efter att man haft sitt bröllop när man vet hur det gick. Tanken är att andra som behöver tips på leverantörer inför sina bröllop i regionen kan gå in och läsa, såväl positiva som negativa sidor hos olika leverantörer. Tråden är inte för hela bröllopsberättelser. Så inte förmycket känslor eller saker som inte har med leverantörer att göra, sånt finns det andra trådar om. Jag har begränsat tråden till Skåne, mest för att leverantörerna har en lokal anknytning och det blir därför ointressant om tråden täcker hela Sverige. Starta gärna liknande trådar om andra regioner.
  • Svar på tråden Recention av leverantörer i Skåne
  • yavanna81

Vi hade ett ganska litet och borgerligt bröllop och blev fantastiskt på alla sätt så därför kommer min ”kritik” att vara mest positiv. Vi satsade mest på mat/fest och ansträngde oss också rätt mycket för att hitta billiga/prisvärda leverantörer på de andra delarna och ringde runt rätt mycket för att hitta dem med bäst pris. De flesta av våra leverantörer är i Malmö.

Fotograf:
    Vi valde att anlita Daniel Åberg på Åberg foto som fotograf (www.abergfoto.se). Han var mycket proffsig och vi är oerhört nöjda med bilderna. Man kunde välja att göra ett paket eller bara fotografering och sen välja bilder och förstoringar fritt. Eftersom priset beror helt på vad man väljer är det svårt att ange ett exakt, men överlag var priserna mycket bra jämfört med andra professionella fotografer in närheten som vi kollade med. I bröllopsfotografering ingick en konsultation där vi visade vilken typ av bilder vi gillade, varpå han tog liknande bilder. Fotografen är dessutom väldigt charmig och lättsam vilket gör det lätt att vara naturlig på fotona. Nu är jag inte direkt en professionell fotograf men jag var mycket imponerad över mängden utrustning han hade med sig. Han hade också ett bra öga lämpliga ställen att ta fotona på i omgivningen. Vi tog våra foton utomhus men om man vill ta i studio så har han en i Svedala. Jag känner verkligen att han fick fram det vackraste hos både mig och min man på fotona. Om ni vill se ett smakprov så finns det här: https://plus.google.com/photos/115347714529232377540/albums/5772730251593130433?authkey=CNmGw9eRucCMgwE

Vigsel och fest:
    Vi hade vigsel och fest på Kronovalls vinslott (www.kronovall.se). Vigseln var i deras trädgård och middagen i festsalen efteråt. Hela upplevelsen med Kronovall var mycket positiv, personalen var proffsig, lätt att ha och göra med och anpassade sig helt efter våra önskemål, men beredda med råd när vi bad om det. Allt vi bestämt med dem ihågkommet utan att vi behövde påminna eller kontrollera, även sådant vi nämnt i ett mail flera månader innan festen. Maten var helt himmelsk, det märks att de har skickliga kockar, och vi fick möjlighet att avpassa menyn efter egna önskemål. Miljön på slottet var fantastisk. Utomhus finns en park som lämpar sig bra för vigsel och/eller fotografering. Inomhus är mycket vackert med väggmålningar, strukaturer, öppna spisar, kristallkronor och stilfulla möbler (se gärna 360°-view på deras hemsida). Även inomhus finns det mycket bra vigsel/fotograferingsställen ifall man föredrar det eller om det regnar. Det finns också en kyrka nära för de som vill ha kyrklig vigsel.  Festlokalerna var välavpassade för vår storlek på fest (20 pers), men man kan troligen vara många fler om man använder annan dukning eller fler/andra rum, Kronovall själv säger upp till 120 pers. Vi hade förutom matsalen ytterligare två salonger där vi kunde dricka kaffe och mingla. Vi valde en trerätters middag plus tårta, vin till för- och huvudrätt och avec. Priset per kuvert låg på 1110 kr för oss vilket var mindre än paketet de presenterar på sin hemsida, men det ursprungliga paketet innehöll fler saker, bla fler lokaler, mer personal och fri bar. Kronovall var mycket villiga att anpassa sitt paket genom lägga till och dra ifrån så det passade våra önskemål och vår budget. Allting ingick i priset, bla några fantastiska blomsterarrangemang där vi själv fick bestämma blommorna (samma som brudbuketten). På natten sov vi och de flesta av våra gäster över på Kronovalls. Hotellrummen var stora, fina och vackra, precis som slottet i övrigt. De enda smådetaljerna som inte var helt perfekt var att det var något lyhört och inte så mycket varmvatten på morgonen. Vår upplevelse på Kronovall var mycket positiv och jag skulle rekommendera alla som är intresserade av en slottsvigsel/fest att besöka Kronovall.

Florist:
    Blommor beställde vi hos Maskrosens blomsterhandel på Orkestergatan i Malmö. De var både duktiga och prisvärda. Jag lämnade önskemål om blommor och bilder på brudbuketter jag gillade och så bestämde vi priset innan, sen fick floristen fria händer. Resultatet blev några helt otroliga buketter. Vi betalade 1000 kr för en brudbukett, en tärnbukett och två corsager.

Sång:
    Den här tjejen sjöng på vår vigsel: http://www.myspace.com/annaliffner. Hon har en fantastisk röst. Hennes man spelade gitarr till. Vi kunde välja låtar helt fritt och så lärde de sig dem utan att det kostade extra.

Kläder:
    Jag köpte brudklänningen på Tip top italian fashion på Spångatan i Malmö. De säljer inte vita klänningar utan balkläder. Men om man vill ha en klänning med färg eller tärnklänningar är det en affär med bra sortiment, duktig personal och humana priser. Min man köpte sin kostym på Fashion Show Room (http://www.fashionshowroom.se/). Också där är det bra service och priser, 2500 kr för alla kostymer. 

Ringar:
    Ringarna köpte vi på Alaska guld på Mobilia (www.alaskaguld.se). Vi tyckte de hade ett stort sortiment av ringar och även lite ovanliga sorter. De har egen tillverkning så för min ring kunde vi kombinera ihop två olika ringar utan extra kostnad. Guldpriset var bra.

• Lakinna

Låter som att ni hade ett toppenbröllop! Stort grattis! Hur mycket fick ni betala för musikern och hur långt innan bokade ni dem?

• yavanna81
    Lakinna skrev 2012-08-12 15:32:56 följande:
    Låter som att ni hade ett toppenbröllop! Stort grattis! Hur mycket fick ni betala för musikern och hur långt innan bokade ni dem?
    Tack! Det var verkligen toppen. Vi betalade 2000 kr för sång och 500 kr för att de skulle ha med sig egen förstärkare, mick mm (normalt har väl kyrkor sådanna grejer men vi var utomhus). En kompis till min man bodde granne med dem som barn så det kan hända att det är lite kompisrabatt på priset.  Vi bokade dem 3-4 månader innan.
  • I vått och torrt

Vi hade
    tårta från mimmas i vellinge,
    bröllopet på häckeberga
    dekorationer och koordination från www.festingen.se
    blommor från Blomsterkompaniet i vellinge

supernöjda med allt!

• Elila

Hej på er!
    För ca 1 månad sedan gifte sig jag och min man i Järrestad strax utanför Simrishamn och hade festen i Tommarps bygdegård. Vi bor i Göteborg och planerade allt på distans. Jag försökte ta hjälp av BT i mitt planerande för bröllop på Österlen men insåg rätt snabbt att tipsen inte haglade tätt. Här kommer tips för blivande Österlenbrudar:

- Tommarps bygdegård i Ö. Tommarp
    Toppenbra festlokal som vi hyrde fre, lör, sön för ynka 3000:-
    Mannen som har hand om festlokalen är supergullig och möjlighet för egen dryck och mat.
    Trädgården är jättemysig och allt med lokalen är verkligen jättebra.
    Vi var 105 pers

- Emelie på Österlens binderi (mellan Järrestad och Gnalöv)
    Superbra florist som gjorde min fantastiska brudbukett. Vi betalade för 1 st brudbukett, 1 st tärnbukett, 2 st små näbbuketter, 1 st corsage, 2 st mindre corsage, 3 st näbbcorsage och bordsdekoration = 2400:-
    Emelie känns proffsig, enkel att ha att göra med och lyssnar verkligen på det man vill ha.

- Klockareboden (ICA) i Borrby
    (Josefin och Christoffer Yngve)
    Skötte all vår mat, servering + personal
    Proffsigare personer får man leta efter. Maten var super god och vi kände oss trygga redan från start. Så hjälpsamma, förstående, tillmötesgående - ja allt! Allt super man kan säga...
    De tänkte på saker som vi ibland glömt av och hände det ngt oväntat så löste de problemet på bästa sätt. T ex hade vi hyrt en lite ranglig tårtställning men det fixade dom lätt. Min mamma skadade sig under festen men en i serveringspersonalen sprang till grannen för att hämta hjälp.
    Hur fantastiskt bra som helst på alla möjliga sätt!

- Carolina på Fancy hair, Simrishamn
    Ung, pigg och glad tjej som förstod vad jag ville ha och som gjorde mig jättefin i håret. Möjlighet att få hjälp med smink fanns även där men jag avstod då min kompis skulle sminka mig. Håruppsättning inkl. provuppsättning = 1750:-

- Kockskagården, Simrishamn
    Här spenderade vi natten före bröllopet och vår bröllopsnatt. Jättemysigt boende och hon som äger stället var jätte gullig.

• Elila

Glömde vår underbara DJ:
    - DJ Tobbe P
    Spelade jättebra musik och låtar som passade allt och alla. Gammalt, nytt, pop, rock, m.m. m.m.
    Alla dansade! Dansgolvet var aldrig tomt!!

Svar på tråden Recention av leverantörer i Skåne