• sharlii

    Hjälp! Unika vigselplatser utomhus i Europa till runaway brudpar

    Hej! Jag och min fästman har bestämt oss för att gifta oss först själva någonstans, helst i europa. Sen när vi kommer tillbaka planerar vi att ha en större mottagning, en i Stockholm och en i London då jag är svensk men nu bor i London med min Engelska fästman.

    Vi letar nu vigselplatser - det kan vara i princip var som helst egentligen så länge det är i ett land där pappersarbetet inte blir allt för svårt. T.ex. Frankrike är uteslutet då man måste vara från i landet 3 månader innan man gifter sig (tyvärr!). Ge gärna förslag på unika platser som ruiner, naturunder eller andra vackra platser i Europa där man kan anordna en liten vigsel för bara brud och brudgumm. Alla förslag och tankar är djupt uppskattade!

    Tack på förhand,
    M

  • Svar på tråden Hjälp! Unika vigselplatser utomhus i Europa till runaway brudpar
  • tinaalpfält

    Det första jag kom att tänka på var borgen Alhambra i södra Spanien. Har tyvärr inte varit där men kollar man på bilder ser det helt fantastiskt ut Skrattande Dock har jag ingen aning om hur pappersarbetet fungerar där.

    Lycka till!

  • sharlii

    Oj va vackert! Den ska vi skriva upp på listan. Tack!! Fler förslag snälla! :)

  • Guanaca

    Mallorca! Verkar vara relativt enkelt och populärt för bröllop hos både svenskar och engelsmän. För att vigas i Svenska Kyrkan där skall dock båda vara svenska medborgare, men kolla med engelska kyrkan eller liknande.

    Ett alternativ kan ju vara att ni viger er borgerligt hemma i London och sen har en välsignelseceremoni utomlands (så gör vi, vårt "riktiga" bröllop är på Mallorca men vi vigdes borgerligt i Sverige).

    Irland kanske inte är såååå krångligt för en engelsman att gifta sig i. Kollade upp lite eftersom vi var sugna på att gifta oss där men minns inte riktigt detaljerna. Var man inte bosatt där skulle man skicka in en ansökan till domstol eller liknande, så jättekrångligt verkade det inte vara. Finns många vackra, dramatiska och romantiska platser   

  • Guanaca

    Hoppsan, kom just på att du ville ha en UNIK plats. Mallorca kan väl knappast klassas som unik

  • Guanaca

    Glömde ju skriva upp några av platserna på Irland! Dún Aonghasa på Inis Mor (den största av Aranöarna) är en av de vackraste platserna jag varit på. Kan kanske vara riskabelt med vädret dock!
    Kinnitty Castle utanför Birr i Co. Offally, gammalt slott som nu är hotell. Jag drömde om att gifta mig där när jag bodde på Irland.
    Giant's Causeway.
    Rock of Cashel.

  • LinneaR

    Jag var vid Gardasjön, Italien nu i sommar och det var fantastiskt! Finns många mysiga byar med medeltida slott/ruiner runt sjön som nog passar perfekt för en liten bröllopsceremoni. Ett ställe jag gärna skulle gifta mig i är Malcesine och Scaligero-slottet. Fantasktisk utsikt och omgivning! Vi var där när ett par gifte sig och det kändes som en perfekt plats. Kolla in bilder på nätet!

    Vet dock inte om det kostar multum men kanske behöver man inte gifta sig i själva slottet. Som sagt finns många mysiga byar runt Gardasjön och Verona ligger ju inte långt bort heller. Vet heller inget om papersarbete inför giftermål i Italien.

    Lycka till!

  • sharlii

    Tack så mycket ändå! Vem vet, kanske mallorca men jag skulle vilja hitta någon specifik, fin plats där då, och hitta någon som kan viga oss just uromhus och kanske inte i svenska eller engelska kyrkan. Jag har aldrig vart med i svenska kyrkan och inte min fästman heller såklart eftersom han är engelsk :) Så vi får inte gifta oss där. Men helst vill jag ha något utomhus ändå och det går lika bra med borgligt tycker jag! Irland finns nog en del fina platser men samma problem som de fina platserna vi tittar på här i England, känns som oddsen pekar mot regn vilken tid på året vi än väljer att gifta oss på! Men just nu funderar jag faktiskt på den här vigselplatsen i England:


  • sharlii

    Tack LinneaR! Ja det ska ju vara jättevackert där, det är en bra ide. Kanske finns någon liten kyrkoruin eller något i närheten där man kan ha vigsel och sen gå och ta bilder vid sjön! Ska kolla det, tack! :)

  • sharlii

    Guanaca:

    Googlade precis Dún Aonghasa, superfint! Precis något intressant och vackert som jag skulle vilja ha men som du sa känns väldigt riskabelt med vädret. Helst vill jag ha en hazzle-free liten vigsel med så inte behöva åka ut någonstans och sätta upp tält eller något. Ska tänka på det, tack för förslaget!

Svar på tråden Hjälp! Unika vigselplatser utomhus i Europa till runaway brudpar