• LyckligaBruden

    Hur mycket dyck är lagom??

    Jag kommer troligtvis bomba forumet de närmaste månaderna haha men behöver en massa tips och råd inför vårt bröllop i februari!

    Vi har börjat spåna på vad vi ska ha för mat och dryck och allt sånt men hur mycket ska man ha?

    Det kommer inte bli så att vi kan köpa drickat själva utan att vi får betala per flaska på stället vi är på men man vill ju gärna ha en budget för det innan.

    Hur mycket tror ni är lagom att ha? Om vi är 30 som dricker alkohol varav några troligtvis inte alls kommer dricka vin utan öl. Hur mycket ska man ha??

    Vill ju inte ha för lite, men heller inte för mycket så att folk blir aspackade för att det är gratis. Vi skulle kunna ha så att det finns en mängd som ingår och att man sedan får köpa dricka men det får ju inte vara för snålt.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Hur mycket dyck är lagom??
  • Marjasinus

    Jag läste fel, ni ska ju inte köpa drycken själva. Men sidan är lämplig ändå

  • LyckligaBruden
    Marjasinus skrev 2012-08-07 21:13:48 följande:
    Jag läste fel, ni ska ju inte köpa drycken själva. Men sidan är lämplig ändå
    Okej tack!
  • LyckligaBruden

    Kollade nyss men det stod att sidan inte finns, kan bero på driftstörningar eller fel-länkat. Men den ska fortfarande finnas eller?

  • erik2710

    Är "stället" en restaurang där ni kommer att servera middag? När vi pratade med hovmästaren inför våran middag sa hon att ett glas till förrätten + ett och ett halvt glas till varmrätten är en ganska vanlig mängd vin vid bröllop. Antalet gäster spelar också roll för hur mycket vin som går åt till varje gäst, en middag med få gäster går fortare än en middag med många gäster och då minskar mängden vin till varje gäst. Om det är en restaurang har också den som betalar för vinet möjligheten att kommunicera med personalen under middagen och säga att det är okej att fylla på mera vin om man tycker att det börjar kännas snålt.

  • SandraM

    Vi hade också vårat bröllop på en servering och var därmed tvugna att ta alla mat och dryck därifrån. Undantaget var tårtan.


    Vi var 90 personer på festen och det serverades en förätt, varmrätt, tårta och sen vickning. När det gäller drickan hade vi bubbel till brudskålen och lite jordgubbar. Då ingick en ev påfyllning.


    Under middagen sen var det ett glas vin till förrätten, och två till varmrätten, samt avec sen till kaffe och tårtan. Vi visste ju inte hur länge middagen skulle pågå och ville ju inte att folk skulle sitta med tomma glas så vi hade sagt åt personalen att fylla på en tredje och en fjärde gång med om det behövdes men det var ju inget som gästerna visste om. Vi ville ju inte ha ett fylleslag och det slapp vi! Det fanns även öl och självklart alkoholfria alternativ. Kuvertavgiften (exkl dryck) var 485 kr / pers. Men när räkningen kom slutade den på 62 000 kr. Det tycker inte jag var så himla mycket för 90 personer.


    Efter middagen fick var och en köpa själva i baren. Vi hade bett personalen att räkna flaskorna som gick åt. Jag såg att någon innan hade hänvisat till systembolagets hemsida om hur mycket man ska räkna att en flaska räcker till och det kanske kan ge en hum om hur mycket som går åt och därmed lättare att räkna ut ett pris. Hoppas att det här var till någon hjälp...

  • LyckligaBruden
    erik2710 skrev 2012-08-08 09:28:47 följande:
    Är "stället" en restaurang där ni kommer att servera middag? När vi pratade med hovmästaren inför våran middag sa hon att ett glas till förrätten + ett och ett halvt glas till varmrätten är en ganska vanlig mängd vin vid bröllop. Antalet gäster spelar också roll för hur mycket vin som går åt till varje gäst, en middag med få gäster går fortare än en middag med många gäster och då minskar mängden vin till varje gäst. Om det är en restaurang har också den som betalar för vinet möjligheten att kommunicera med personalen under middagen och säga att det är okej att fylla på mera vin om man tycker att det börjar kännas snålt.
    Det är ett pensionat med restaurang men där vi själva bestämmer maten, vi tänkte ha buffé och man får då betala per flaska och kan inte ha med egen dricka. Vi vet inte än hur många vi blir eftersom vi inte skickat inbjudningar än (har just börjat planera) men vi blir nog 30-40 personer.

    Jag tror att man nog kan göra så att man kan säga att det går bra att fylla på mer vin, för de har ju koll på hur många flaskor som går åt, eller om det är öl och sen så betalar man väl det efteråt så på det viset är det ju bra (om vi kan göra så) för då behöver det inte sina. Men är ju bra att ha en budget för vad drickat kommer gå på, på ett ungefär =)
  • LyckligaBruden
    SandraM skrev 2012-08-08 10:36:57 följande:

    Vi hade också vårat bröllop på en servering och var därmed tvugna att ta alla mat och dryck därifrån. Undantaget var tårtan.


    Vi var 90 personer på festen och det serverades en förätt, varmrätt, tårta och sen vickning. När det gäller drickan hade vi bubbel till brudskålen och lite jordgubbar. Då ingick en ev påfyllning.


    Under middagen sen var det ett glas vin till förrätten, och två till varmrätten, samt avec sen till kaffe och tårtan. Vi visste ju inte hur länge middagen skulle pågå och ville ju inte att folk skulle sitta med tomma glas så vi hade sagt åt personalen att fylla på en tredje och en fjärde gång med om det behövdes men det var ju inget som gästerna visste om. Vi ville ju inte ha ett fylleslag och det slapp vi! Det fanns även öl och självklart alkoholfria alternativ. Kuvertavgiften (exkl dryck) var 485 kr / pers. Men när räkningen kom slutade den på 62 000 kr. Det tycker inte jag var så himla mycket för 90 personer.


    Efter middagen fick var och en köpa själva i baren. Vi hade bett personalen att räkna flaskorna som gick åt. Jag såg att någon innan hade hänvisat till systembolagets hemsida om hur mycket man ska räkna att en flaska räcker till och det kanske kan ge en hum om hur mycket som går åt och därmed lättare att räkna ut ett pris. Hoppas att det här var till någon hjälp...


    Ja det var verkligen till hjälp, tack! Vi har räknat med, i nuläget, att kuvertavgiften per person blir ca 500, men det beror ju på vilken mat vi vill ha i buffén. Och så dricka på det. För 40 personer tänker vi att maten går på max 30.000 och sen dryck på det. Vill ju som du säger inte ha fylleslag, men för snålt ska det inte vara!
Svar på tråden Hur mycket dyck är lagom??