• Eleya

Redan trött och nedstämd!

Asså..det är helt makalöst vilka sumomr det kostar att ordna en bröllopsfest för 65 pers..nåt alldeles vansinnigt! Jag hatar att alla utnyttjar tillfället i akt för att tjäna multum för att hyra ut sina medelmåtta lokaler med allt vad det innebär.

Vår dag blir i augusti 2013, men efter 2 veckors lokal-letande blir jag bara mer nedstämd över lokalhyrorna, kostnad för mat om man tar deras egna cateringsfirmor..INGA fördelar överväger 12000 kr i minimum-lokalhyra eller 7000:- med deras svindyra catering..
    Blir vansinnig och trött, jag ska nog sluta leta i några dagar..

Hör till saken att vi vanliga dödliga brudpar har begränsad budget..
    Jag vill osså gifta mig i smyg!

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
  • Svar på tråden Redan trött och nedstämd!
  • jennybn

jag vet precis hur du känner det. Vi ska också gifta oss i augusti 2013. Efter några veckors letande så känns det ju inte så pepp när man bara hittar dessa extrema priser. Men men ge inte upp. Vips så snubblar man över det man vill ha. Ta en paus några dagar och se det med nya ögon sen. Det hjälpte mig iaf. Nej jag har inte hittat något ännu men letar på

:)

• Amor in aeternum

Det beror på vart i landet man befinner sig i och för sig.. Vi gifter oss nu 1 september, så ni har ju ett år på er men vi hyr en bygdegård fre-sön för 2000:-. Inte illa enligt mig.

Om ni hyr en bygdegård så kan ni ha catering där också eller så gör ni som vi och lagar maten själva dagarna innan. För runt 45 personer så kommer det att gå på runt 5-6000:-.

• lovisa86

Vi kollade också efter billiga alternativ men har i princip gett upp och accepterar nu 1000kr/kuvert.. Finns inte heller någon bygdegård i närheten av vår kyrka och kan inte dra iväg gästerna flera mil kände vi.. men JÄTTETRÅKIGT! Bröllopsresan blir lidande av de hutlösa summorna. Men men vad göra.

Ville gärna inte spendera så mycket på festen, men efter lite funderande så: Om man skall fixa maten själva tillkommer det dessutom pynt, personal, porslin och man måste ha en bra planering och se till att maten förvaras på ett bra sätt (finns det ex kyl med plats för tårtan?), sen måste det städas efteråt. Har man människor som hjälper till är det jättebra, men jag ville inte kräva detta av min familj utan betalar snällt de enorma summorna.. Men funderar på om det inte vore enklare att bara smyga iväg till Las Vegas..

• Pekkiisch4

Vi hyr en fotbolls-lokal, eller deras klubbstuga, jätte mysig för 3000 för 3 dagar. Inte det flådigaste direkt, men vi ville ha nere kostnaderna och tycker det här är perfekt för oss !

• sessa

vi kommer hyra en liten lokal som ligger i en koloniförening.. den kostar 400 kr.. inte den mysigaste men då lägger jag hellre lite mer pengar på dekoration o catering.. än o betala en dyr resturang.. där finns ju ingen prägling av oss ..

• charlotta
    Eleya skrev 2012-08-07 14:36:44 följande:
    Asså..det är helt makalöst vilka sumomr det kostar att ordna en bröllopsfest för 65 pers..nåt alldeles vansinnigt! Jag hatar att alla utnyttjar tillfället i akt för att tjäna multum för att hyra ut sina medelmåtta lokaler med allt vad det innebär.

Vår dag blir i augusti 2013, men efter 2 veckors lokal-letande blir jag bara mer nedstämd över lokalhyrorna, kostnad för mat om man tar deras egna cateringsfirmor..INGA fördelar överväger 12000 kr i minimum-lokalhyra eller 7000:- med deras svindyra catering..
    Blir vansinnig och trött, jag ska nog sluta leta i några dagar..

Hör till saken att vi vanliga dödliga brudpar har begränsad budget..
    Jag vill osså gifta mig i smyg!
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
    Vilken stad är det som du ska gifta dig i ?
  • Marjasinus
    Eleya skrev 2012-08-07 14:36:44 följande:
    Känns som det är sådär överallt. Grejen med festlokaler där man kan köra egen mat och dryck är ju att de vet precis vilka alternativ de konkurrerar med - och det är ju att vara på nån restaurang och då sticker ju kostnaden iväg ordentligt. Så även om de krämar upp hyran till skyarna så blir det ju oftast billigare.

Vi hittade några som hyrde ut sitt ridhus, inklusive flugor och doft av hästskit för 6000... 
  • Picnick i det gröna

Vi hade vårt bröllop i helgen här hemma i trädgården. Ca 2000:- för två party tält där ca 60 gäster hade fått plats. Dock kom "bara" 50. Hade bästa dagen i mitt liv och jag vågar faktist säga att ALLA hade kul!! 

• Eleya

#7 Jag ska gifta mig i Malmö och kan inte direkt slussa runt x-antal av mina släktingar som kommer från Ungern runt i hela stan..Jag återupptar letandet i helgen..men bra ide med bygdegård och fotbollslokaler!

Jag var osså tvungen att beklaga mig för min hederstärna igår kväll..men vi skrattade gått till slut!

• purpleflower

Instämmer med övriga, kolla upp om det finns andra lokaler än restauranger t ex klubbstugor, bygdegårdar, föreningslokaler. Det blir ju som sagt svindyrt om man ska ta ett ställe som fixar precis allting. Vi ska hyra folkets hus i ett mindre samhälle utanför stan vi bor i, 2700 kr för fre-sön. Men då får vi fixa allting själva såsom mat, dryck, dekoration m.m så det blir mycket jobb men mycket billigare än på restaurang. Bara man kan samla ihop familj och vänner att hjälpa till så löser det sig.

Vi tittade först på ett ställe som erbjuder helhetskoncept med lokal, dekoration, mat, servering, bar m.m och vi räknade ut att bara maten där för våra 110 gäster skulle kostat nästan lika mycket som HELA vårt bröllop kommer att kosta nu när vi fixar det mesta själva! Sanslöst dyrt! Visst, det är bekvämt, men vi har då inte råd att lägga några fantasisummor på vårt bröllop. Vi ska anlita catering för de mesta av maten, och laga lite själva, men det blir fortfarande bra mycket billigare. Så fråga runt bland vänner och bekanta, någon borde ju känna till någon passande lokal Glad Lycka till!

• Smulan

Vi hyr en kyrkstuga med plats för 100 pers till 46 som vi kommer att bli och det kommer att kosta oss 800 kr och vi serverar en buffe som kostar 155 kr per person (dryck tillkommer dock). Jag skulle ju rekomendera att titta på bygdegådar och lokaler som INTE har erbjudande om catering utan leta upp en egen catering som du beställer på. Det blir mycket billigare även om det innebär mer pussel.

Svar på tråden Redan trött och nedstämd!