• FreNi

Erfarenhet från någon av dessa kyrkor? (sthlm)

Hej!

Vi är precis i början av bröllopsplanerandet, för vigsel augusti 2013 :P
    Har kollat lite kyrkor för att vara ute i god tid - kunna kika, känna in, fundera på övernattning för gäster osv.

Undrar om någon vet något, precis ALLT ni har att säga, om kyrkorna nedan?:

- Råsunda kryka
    - Djursholms kapell
    - Bromma kyrka
    - Skogsö kyrka
    - s:t Olofs kyrka (Täby)
    - Östra Ryds kyrka
    - Skå kyrka 
    - Tyresö kyrka
    - Ekerö kyrka 

• Svar på tråden Erfarenhet från någon av dessa kyrkor? (sthlm)
  • lyckliga jag

Tyresö kyrka har ju en otroligt fin park där man kan ta fina bilder och den är fin invändigt också.
    Där måste man vara ute i god tid och boka för den är populär att gifta sig i.

Lycka till med all planering!

• Want to

Eftersom ni tittar på  norr sidan av stockholm så kan jag rekommendera Täby kyrka
    http://svenskakyrkan.se/default.aspx?id=794452
    Ligger super mysigt med bra kommunikationer in till stan samt nära både såstaholm och nygårds värdshus som är mysiga.
    http://www.sastaholm.se/
      med möjlighet till övernattning
    http://nygardsvardshus.se/index.php  vet inte om övernattning är möjligt.

Har haft vänner som kört båda versionerna och varit super nöjda med allt från bemötande, tillgänglighet och stämmning.
    Bara ett förslag
    Dom övriga har jag tyvärr inte erfarenhet av :-/

Hoppas ni hittar ert dröm koncept

• FreNi

Tack för svaren! :)

Jo, jag vet inte varför vi hamnat på norra sidan i sökandet, vi bor liksom på södra sidan :P haha!

Men jag kan tänka mig att det undermedvetet handlar om att vi kanske älskar norra sidan, eller framförallt västerort (solna, sundbyberg).

Har ni tips på någon kyrka på södra sidan? (inte österhaninge, västerhaninge, tungelsta).
    Inte heller häringe slott... Jag fullkomligt älskar Häringe slott, jag älskar också dalarö, men av olika anledningar så får jag stå emot dessa fantastiskt ljuvliga platser...

Vet ni något om nynäshamns kyrka? Den som ligger högt uppe på höjden..

Täby kyrka var jättefin på utsidan, men jag vet inte om jag gillar insidan på den. Men lättaste är ju såklart att åka ut och kika.

Tyresö kyrka var verkligen jättevacker på insidan, men gillade väl egentligen utsidan på den.. Omgivningarna verkar däremot jättefina där! 

• FreNi

Är vi (läs: jag) lite fär kräsna kräsen?
    Jag ser framför mig en vacker vit kyrka, med fin omgivning och väldigt enkelt inuti. Alltså ljusa färger.
    Har lite svårt för stora vägg- och takmålningar t.ex, svårt för alldeles för utsmyckade predikstolar (alltså olika mörka färger, guld osv.)

Våra (läs: framförallt mina) kriterier/önskemål:

- Vit kyrkobyggnad
    - Vita väggar inne i kyrkan
    - Ljusa bänkar
    - Enkel dekor

- Gärna fina omgivningar

Men, vi (läs: jag) är inte omöjliga, hittar vi en kyrka som känns rätt, då spelar liksom inte utseende någon som helst roll. Därför är jag beredd att ge Tyresö kyrka en chans, likaså Täby kyrka.

Hur har ni gått tillväga i ert val av kyrka? Vad var det viktigaste för er?

Mvh

Kräsen  

• Theresesorell
    Vi valde Tyresö kyrka för att vi gillar omgivningen, vi åker ofta ut till slottsparken och fikar
  • sommar2014

Kyrkokartan.se kan man läsa om och se bilder (på interiört och exteriört) på väldigt många kyrkor i Sverige. Så kolla där!

Har ni kollat Enskede kyrka (renoveras nu så kommer vara tipp topp till nästa år ) eller Brännkyrka kyrka? De är relativt små och enkla och vita. Eller Sollentuna kyrka eller Vaxholms? Den är också vit.

Nu tror jag att vi kommer att gifta oss borgerligt men OM vi skulle gifta oss i kyrkan skulle jag ta hänsyn till saker som:

- Hur stor är kyrkan? Många kyrkor är väldigt stora och kan kanske kännas lite tomma om man inte har typ 200 gäster. En del kapell är supersmå och rymmer kanske inte så många som man vill bjuda om man vill ha ett större bröllop...

- Hur är ljuset? Om man vill ha fina bilder från vigseln är det ju en fördel att det är ganska ljust inne i kyrkan.

- Hur är ackustiken? Hur låter orgeln?

- Är det enkelt för gästerna att ta sig till kyrkan? Är den handikappanpassad? Nu har jag varit på vigslar i icke handikappanpassade kyrkor men om man kan bära in rullstolar etc så funkar det ju även om det blir lite krångligt.

- Ligger kyrkan i närheten av den festlokal ni tänkt er?

- Har man någon speciell präst man vill vigas av måste vigseln kanske ske i den prästens församling? Här är jag lite okunnig så rätta mig gärna! Glad

- Och sist - gillar jag hur kyrkan ser ut? En del kyrkor är väldigt pampiga, andra mer enkla. Osv

• aminis

sorunda kyrka är jättefin! mitt ute på landet, åk ut och kolla :) där ska jag gifta mig 2014! Flört

• Carrolainen

Djursholms kapell är fantastisk fint! Vi är väldigt nöjda med vår vigsel. 
    Nära till vattnet om man vill ta vackra bilder! ;)
    Dock kostar det 3000:- eftersom det är en stiftelse och sen fick jag ta intiativet för att komma i kontakt med orginisten. Vet inte om det är normalt? De var snabba att svara på mail, jag skickade galet många frågor...

Svar på tråden Erfarenhet från någon av dessa kyrkor? (sthlm)