• Anonym (sämst)

    Snälla! Snabba tips och råd?

    Fan, fan, fan.. 
    Varför är jag så otroligt sämst och dålig? Har varit det i hela mitt liv.
     
    TRE ynka dagar kvar till vår fina dag, och vad har jag gjort? Proppat i mig kakor, bröd och skit!
    Jag har alltid varit ett sockermonster, men har också haft mina perioder då jag har varit duktig  och låtit bli skiten och därmed mått bättre och även rasat i vikt.

    De senaste veckorna har varit ruskig stressiga och vi har även träffat mycket folk och där med åker kakorna fram. Under stressiga dagar "hinns" det heller inte med vanliga frukostar eller lunch/middag så instället trycker jag i mig macka efter macka. För att inte tala om chokladbitar som "måste" ätas pga lågt blodsocker. Så jävla slarvigt och onödigt av mig.

    Klänningen passar, så nån panik är det väl egentligen inte, men jag vill ju inte se sådär pluffsig och rund ut som jag gör nu! Magen putar ut och jag känner mig som ett fläskmonster!

    Finns det något jag kan göra för att slanka till mig under så fruktansvärt kort tid? Vill inte ha nån kroppstrumpa på mig. Jag vill ha ett mirakel! Skrikandes

    Nä, egentligen vet jag att det inte finns nåt sätt mer än självsvält, och det är uteslutet. Kanske behöver gnälla av mig lite. Men men...

  • Svar på tråden Snälla! Snabba tips och råd?
  • Chicita

    Nej några mirakel kan du nog inte räkna med.
    Men se till att ha såna där färdiga "shakes" och "bars" (Nutrilette eller Allevo eller något annat märke) med dig. Bättre att äta / dricka det än mackor och choklad.
    Jag hade problem med att inte ha tid att äta på jobbet förut eftersom vi inte hade raster, utan bara matuppehåll. Och om man då inte ens hade tid att värma maten ibland så blev det lätt en kaka eller godisbit istället.

    Men det går lika snabbt att äta en "bar" som en chokladkaka. Och dom finns ju i chokladsmak, så min räddning blev att se till att ha något sånt med mig hela tiden.

  • Anonym

    Förutom Chicitas råd här ovan så: Drick mycket vatten! Och försök hinna med en morgonpromenad. Promenaden gör nog inga mirakel på så kort tid, men det gör att du känner dig piggare och fräschare och det kommer att märkas

     

  • Moignon

    Førstår precis vad du menar, denna kænsla av plufsighet kan nog kænnas av de flesta nær man har ætit helt fel avsett hur stor eller liten man ær.


    Håller med føregående talare. Ett alternativ kan vara att førsøka plocka bort alla kolhydrater (ris och minska ner rejælt på saltet eftersom detta binder vætska till kroppen. Æt magra mjølkprodukter och rena proteiner i form av køtt, fågel, fisk och ægg. Lægg till lite grønsaker, men begrænsa mængderna. Æt av detta tills du kænner mættnad. Det hær ær en metod som garanterat hjælper och kommer få dig att kænna dig mycket mycket bættre! JAg har sjælv provat men fantastiska resultat!


    Æt lite mini-keso eller en naturell youghurt till mellanmål, så håller du borta trøttheten och suget!

  • frida o björn

    Skippa kolhydraterna, det är de som binder vätskan, gäller även fruktosen så ingen frukt.
    Tänk LCHF, dvs minimalt med kolhydrater (inget bröd, ris, pasta eller socker) och ät bra mat, gärna vanlig
    grädde, creme fraiche, smör osv då du håller dig mätt bättre. Du slipper blodsockersvängningarna om du minska på kolhydraterna. Lycka till!

  • Aniara4

    Jag är också sockermissbrukare, och jag tror många inte förstår hur starkt det kan vara om de inte upplevt det själva. Man relaterar till sig själv och känslan av att "nu skulle det smaka gott med en liten chokladbit", och tänker att man måste ha väldigt dålig karaktär om man inte kan stå emot det lilla suget. Och så förstår man inte att det inte alls är samma sak när kroppen och hjärnan skriker så att man inte kan koncentrera sig, inte tänka, inte orkar röra sig, huvudet värker och man känner sig helt darrig.

    Det som har hjälpt mig är LCHF. Om jag bara lyckas hålla mig undan från kolhydraterna tar det bara några dagar innan suget släpper. Dessutom, som flera redan sagt här, det första som händer när man slutar med kolhydraterna är att ett par liter uppbunden vätska släpper på ett par dagar, så i din situation tycker jag det låter perfekt om du skulle klara att göra det!

    För mig är det också viktigt att inte gå hungrig. Då blir jag mycket mer känslig för sockercravings. När jag har slarvat med maten ett tag (tyvärr har jag gjort det mycket ett tag)  och sen äter en rejäl måltid med protein och fett så känner jag hur lugnet infinner sig i kroppen, hur jag blir mätt och nöjd och det där bottenlösa hålet som vill fyllas med mer och mer socker och mjöl sluter sig och försvinner. Precis som du beskriver är dålig planering och stress min största fiende. Plötsligt står man där med total energibrist och blodsockret nere i skorna och måste ha något NU, och det enda som finns till hands är Pressbyrån.

    Före bröllopet åt jag LCHF i 3½ år, gick ner 25 kilo redan första året och blev av med migrän, ledvärk och en massa andra småkrämpor, och mådde skitbra. Tyvärr ballade jag ur efter bröllopet, stressen och att jag ansträngt mig alldeles för mycket (jobbat natt och planerat bröllop trots att jag har en grundsjukdom som gör att jag har mycket begränsad ork), gjorde att jag kraschade helt efter bröllopet, bestämde mig för att skita i allt och ligga på soffan och äta chips i en vecka, och efter den veckan orkade jag förstås inte ta mig upp igen. Så med undantag för några seriösa försök att komma upp på banan har jag rasat ner i sockermissbruket igen sedan september, har gått upp 20 av kilona igen, har migrän varannan dag, fötterna ser ständigt ut som fotbollar, lederna skriker och knäna vägrar trappor. För mig visar det hur vansinnigt starkt sockermissbruket kan vara - det obehag jag känner av sockerabstinens känns alltså värre än allt det ovanstående!

    Så ett sätt att bli mindre plufsig på några dagar är alltså att totalstrypa kolhydraterna. Ät ägg, kött, fisk, smör (behöver inte vara några jättemängder som en del tror), ovanjordsgrönsaker som broccoli, sallad, gurka, tomat, broccoli, blomkål etc. Du behöver ju inte fortsätta med det sen om du inte vill, men om du ger dig fan på det kan du klara några dagar så du blir av med den värsta vätskesvullnaden.

    Hm, det borde jag också göra. Ska vara gäst på en familjemedlems bröllop på lördag och vill inte se ut som ett plufsmonster på fotona. Borde ta mina egna råd alltså!

  • Anonym (Gift sedan 2 mån)

    Jag tycker nog att det bästa att göra är att ta en lång promenad varje dag och peppa dig själv mentalt istället för att trycka ner dig som du verkar göra. Du är inte alls sämst och dålig!! Du har ju uppenbarligen en partner som älskar dig så mycket att ni ska gifta er med varandra! De vackraste brudarna är i mina ögon de som strålar av lycka! Det spelar ingen roll om man har en kropp som en fotomodell om man inte utstrålar någonting inifrån.


    Så fram med självförtroendet och visa världen att du är lycklig med din blivande, och nöjd med dig själv, så kommer alla gästerna att se hur fin och vacker du är också :)


    Lycka till!!! Och glöm inte att ha roligt och bara njuta av er underbara dag!

  • passionsblomman

    Först av allt:

    Andas ut ett stort stort ljudligt andetag. Ta sedan ett djupt och stillsamt IN genom näsan och så uuuuuuut genom munnen. Stå upp när du gör det, med hela fotsulan i golvet och fötterna så mycket isär att de hamnar under höften. Känner du nu att du slappnar av något litet? Att axlarna åker ner?

    Bra! Då höjer du huvudet och lyfter upp bröstkorgen och beståämmer dig för att sluta banka på dig själv!!!

    Du är i en superstressig period och du har mer att ordna med än någonsin. Slå inte på dig själv och inte dig själv en massa skit! Klappa dig själv på axeln och sätt in på ditt pluskonto för varje sak du stryker från listorna, för allt du bockar av och för att du finns, är bra och fin och underbar. Vägra lyssna på smådjävlarna som viskar, väser och skriker. Säg åt dem att hålla käften för du har inte tid med trams och dumheter just nu.

    Sedan: Oavsett vilken metod eller strategi du väljer, så är jag 100% övertygad om att regelbundenhet i måltiderna och ATT du tar dig tid till näringsintag med jämna mellanrum är helt avgörande. Jag känner igen mycket av Chicitas problematik, med dligt med tid för raster, och dessutom är jag svårt morgontrött och har slarvat med frukost större delen av livet. jag har svårt att alls äta när jag är stressad och så blir det fel saker när man väl äter och så är karusellen igång.
    För mig har drickbara saker som smoothies varit en lösning. Jag gör ofta en hel kanna i mixern på em när sonen kommer hem så vi får bra mellis, då har jag också hällt upp i en sådan där shaker man har nutrilett el likn i och alltså haft frukosten klr att bara ta ur kylen och hälla i mig efter morgonkaffet.

    Om du samlar mycket vätska kan du också ha hjälp av ett utrensande örtthé. Min syster är något av ett thé-freak på hälsosidan och rekommenderar ett som heter Drakens thé. Hon har problem med ödem och svullnad, och hennes kropp svarar väldigt bra på just den blandningen. (jag har inte provat själv men ser ju på henne att hon släppt massor av onödig vätska)

    Den där promenaden du fått tips om ovan, kanske du inte känner att du hinner med-men, kanske behöver du den som en stund att samla tankarna, rensa upp i huvudet och ge plats för det du har att fixa med dag för dag. En halvtimme i rask takt, för sig själv med tid att rensa i systemet kan få överflödiga saker att släppa både ur kroppen och hjärnan!

    Jag håller på för fullt själv och har börjat inse att just när jag verkligen inte tycker att jag "har tid" att gå min runda-det är då den behövs mest.

    Lycka till både i din strid mot sockret och med ditt bröllop!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (sämst)

    Åh vad söta ni  är!!Hjärta

    Har också tänkt lite LCHF inspirerat och det andra ni har skrivit. Ska verkligen ta tag i detta och förhoppningsvis kommar på rätt spår igen.  

    Tack för alla svar!!! 

  • Aniara4

    Glömde kommentera den andra delen: Klart att du inte är sämst. Du har problem med sockret, och den senaste tiden har du haft det väldigt stressigt och haft ännu svårare att äta bra och regelbundet. Shit happens. Klänningen passar, så det är ingen panik av den anledningen.

    Med fixat hår och smink och när du står där med mannen i ditt liv, så kommer du att vara strålande vacker oavsett om magen är någon cm större än vanligt eller inte!

  • knyttan

    Du är inte sämst!! Du är mänsklig!!! Här är en till med sockerberoende och jag kan också bara skriva under på LCHF!!! För mig så är shakes och bars av typen nutrilett mm inte alls bra eftersom de också innehåller mycket socker. Visst är det bättre att äta en måltidsbar än att äta en snickers men för min del så funkar det inte alls.
    Samma med "magra mejeriprodukter" (läs konstgjorda), bättre att äta en liten sked riktigt tjock gräddyoghurt med en handfull nötter som man faktiskt blir mätt på, än en stor tallrik lättyoghurt med sötningsmedel i som man ändå blir hungrig igen av efter en kvart.
    Men jag vet precis vad du går igenom! Jag var duktig och åt LCHF i flera månader innan bröllopet och sen två veckor innan, med all stress, gäster hit och dit så blev det pizza, hamburgare, kanelbullar, lösgodis.... dagarna innan kände jag mig som en varmluftsballong. Som tur är så går det snabbt att åtgärda också. Om du bara äter vettigt i ett par dagar och ser till att du får i dig tillräckligt mycket vatten så kommer pluffsigheten lägga sig riktigt snabbt! Men vad du än gör, se till att du äter ordentligt, du ska orka med att gifta dig också, inte känna dig yr och trött på ditt bröllop! Lycka till

Svar på tråden Snälla! Snabba tips och råd?