• Magnus­Flicka
    Äldre 30 Jul 20:37
    25011 visningar
    9 svar
    9
    25011

    Byta efternamn EFTER vigseln??

    Jag har blivit osäker... kan man byta efternamnet efter vigseln eller måste papprena där skickas in innan vigseln??


    Jag är helt förvirrad nu...

  • Svar på tråden Byta efternamn EFTER vigseln??
  • Äldre 31 Jul 00:55
    #1

    Tror att det ska ske innan....gör man det efter tillkommer det en kostnad....men kolla försäkerhetsskull.
    Jag bytte inte mitt efternamn för våra barn protesterade högljudt..och han ville inte byta till vårt...ja sånt är livet
     

  • Äldre 31 Jul 02:01
    #2

    Ni skickar in blanketten för Anmälan om efternamn tillsammans med Hindersprövningen. Ni får ett vigselintyg som gäller i 4 månader som den som viger er ska ha som denne person sedan skickar in.

  • Äldre 31 Jul 09:16
    #3

    Du kan byta efter vigseln men det kostar 1800:- per person. Innan behöver du inte betala om det är någon som "gifter till sig namnet".

  • Guanac­a
    Äldre 31 Jul 09:28
    #4

    Det kostar väl inget om man byter till sin makes/makas efternamn!!? På Skatteverket står det att om man behållit sitt eget efternamn kan man senare byta till sin makes/makas efternamn med dennes godkännande.

    Ska man registrera ett helt nytt namn hos PRV kostar det.

  • Guanac­a
    Äldre 31 Jul 09:35
    #5

    Förtydligande: Papprena måste man skicka in/lämna senast i samband med vigseln och där ska man ange vilket efternamn båda parterna skall ha, dvs även om man skall behålla sina respektive efternamn måste man fylla i papprena.

    Man kan senare byta till sin makes/makas efternamn med en blankett till Skatteverket.

    Ring folkbokföingen på Skatteverket och fråga om du är osäker :)

  • majfli­cka
    Äldre 31 Jul 12:59
    #6

    Kostar absolut inget att byta till sin make/ makas efternamn även åratal efter vigseln, gjorde det själv för ngn månad sedan:) Om ni vet hur ni vill göra med namnen är det bara att skicks in namnlappen redan nu. Inget går igenom innan vigselbeviset kommit in ändå ( tar ju ett tag också efter att den kommit in vilket det finns mååånga trådar om;) ) Lycka till!

  • Magnus­Flicka
    Äldre 3 Aug 12:38
    #7

    Ok. TAck så mycket för hjälpen! :)

  • Äldre 3 Aug 13:24
    #8

    Ja, precis, som sagts: vill man att namnbytet ska börja gälla i o med vigseln (eller i praktiken någon/några veckor senare när det hela registrerats) så skickar man in blanketten i förväg, t ex tillsammans med hindersprövningen, det brukar vara enklast. 

    Till sin makes/makas efternamn kan man sen byta gratis närsomhelst under äktenskapet om man valt att behålla sitt eget från början men ångrar det/ändrar sig. Då krävs bara partnerns samtycke på blanketten man skickar in, och bytet gäller då från att det registreras. 

  • Amanda­547
    Äldre 4 Aug 00:04
    #9

    Vill man byta efternamn till nått helt nytt och eget så kostar de före vigseln 1800:- per person och 1800:- för en hel familj efter vigseln

Svar på tråden Byta efternamn EFTER vigseln??