• Olmo
    Äldre 28 Jul 13:25
    2689 visningar
    7 svar
    7
    2689

    Blommor som passar när man ska fira i trädgården

    Hej,

    vi ska gifa oss i slutet av augusti nästa år.
    Vi kommer ha bröllopet och festen i vår egna trädgård.
    Det är en trädgård som har vildblommor och mycket fina rabatter. Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha för blommor i min bukett och för bordssmykningen. Jag  vill inte ha några rosor....

    någon som har ett bra förslag?

  • Svar på tråden Blommor som passar när man ska fira i trädgården
  • Äldre 28 Jul 22:47
    #1

    Hej :) vill du ha en riktigt vild bukett med trädgårdsblommor eller bara ha lite somrig känsla i buketten? Vill du ha en riktig trädgårdskänsla så gör man den lite friare i formen för att de ska se enkelt och somrigt ut:) annars så kan man göra en klassisk rundbunden bukett( som ett halvt klot ) men att man sätter i mer somriga blommor som exempelvis ; dahlia, klematis,alchemilla,fontängräs mm :) de beror helt på vilken känsla du vill ha :)

  • Olmo
    Äldre 29 Jul 12:58
    #2

    Hej,

    tack för svaret :)

    jag vet inte...är det som är problemet.
    det måste ju kunna passa som utsmykning på bilar, bord och alla andra...
    Tror dock att jag tändera till vildbukett, tror dock inte att det finns så mycket att välja vid den årstiden :(

  • Äldre 29 Jul 15:51
    #3

    Att plocka blommor ute vid den tiden kan bli svårt tyvärr , då de allra flesta trädgårds blommor är tidiga blommade. En sort som jag vet blommar sent är dahlia och den är väldigt fin . Så du får nog ställa dig in på att köpa de mesta i butik :) går absolut att hitta blommor med liknande utseende som i trädgården .:)

  • Jalle
    Äldre 29 Jul 21:18
    #4

    Vi gifter oss i vår trädgård nu på lördag. Jag har odlat ringblommor, som är min favoritblomma, i olika omgångar för att vara säker på att de blommar när jag behöver dem.

    Ringblommorna ska jag ha till min bukett och mannens corsage tillsammans med andra blommor jag har i trädgården som blommar nu som tex vit astilbe. Köper till brudslöja och vita och gula rosor hos floristen. Dekorerar också borden och tårtorna med ringblommorna (de är faktiskt ätbara).

    Ringblommor borde funka att så senare så de blommar i slutet av augusti. Andra blommor som går att odla är luktärtor och astrar. Astrar har ju jättefina färger. Så mitt tips är alltså att kolla runt efter blommor som går att odla själv. Färgtemat kan man sedan styra efter de blommor man hittar. Vårt färgtema är orange, gult, mörkblått och vitt.

  • Flixon
    Äldre 29 Jul 21:42
    #5

    Vi har jättevackra hortensia i trädgården, maffiga blommor! De ändrar tydligen färg beroende på pHhalten i jorden, så det är lite svårt att veta vilken färg de kommer ha



    Annars känns det väldigt "trädgårdssomrigt" med blåklint och lite korn eller liknande (med långa "spröt") och prästkrage eller annat man kan hitta ute. :)
  • Olmo
    Äldre 4 Aug 14:17
    #6

    ÅHHHH TACK ALLA SNÄLLA:

    det där med ringblommorna var ingen dum idee och inte heller hortensia. vi ska göra om lite i trädgården så jag kan ju passa på att plantera en eller två

    tack för förslagen..känns redan bättre.

  • Olmo
    Äldre 5 Aug 09:34
    #7

    Tjohej,....nu tror jag har bestämmt mig för buketterna.
    Det blir nog hortensia eller fläder, med havrestrån, något grönt och hasselkvist .

Svar på tråden Blommor som passar när man ska fira i trädgården