• Beatas­brandb­ilar
    Äldre 26 Jul 13:41
    13318 visningar
    25 svar
    25
    13318

    Vad gav ni bort i morgongåva?

    Vad gav ni bort i morgongåva till er man? Hur mycket kostade den?

  • Svar på tråden Vad gav ni bort i morgongåva?
  • sofi 88
    Äldre 28 Jul 11:00
    #11

    Han fick mig :P Å jag fick tillslut en klocka igår (gifte oss 7/7) som jag själv var med och valde. Är väl egentligen bara bruden som ska få morgongåva?

  • Vingil­ot
    Äldre 28 Jul 20:55
    #12
    sofi 88 skrev 2012-07-28 11:00:46 följande:
    Han fick mig :P Å jag fick tillslut en klocka igår (gifte oss 7/7) som jag själv var med och valde. Är väl egentligen bara bruden som ska få morgongåva?
    Ja, så är det. Men jag säger som maken sa till guldsmeden då denne med höjda ögonbryn påpekade att det var väldigt ovanligt att även brudgummen önskade sten på sin vigselring: "Jag tycker det ska vara rättvist jag."Tungan ute
  • Äldre 16 Aug 01:33
    #13

    jag har fått höra att den blivande mannen ska ge sin blivande fru en morgon gåva som hon ska bära under dagen då dem gifter sig ( oftast ett smycke) , är det fel? Foten i munnen


  • Ingrid­e
    Äldre 16 Aug 06:33
    #14

    Morgongåva ska kvinnan få på dagen efter bröllopet, inte på bröllopsdagen. Jag fick en guldring med diamant att ha på högerhandens ringfinger, men jag fick den redan på bröllopsfesten, när min man höll ett fint tal till mig.

    Av mig fick han en morgongåva. En guldkedja att ha runt halsen. Den har han alltid på sig. 

  • Fremm
    Äldre 16 Aug 09:07
    #15
    +2

    Jag har planerat en sk "secret box" våra bröllopsfotografer ska ha en fotosession med mig i höst där jag har de vita vackra underkläderna som jag ska ha vid bröllop och fotas i vackra sensuella bilder... så ska jag göra ett album till honom som han får kika på i smyg sen... :) Tror det blir uppskattat! ;D

  • soffia
    Äldre 16 Aug 09:20
    #16

    Nej vi kommer inte ge varandra någon morgongåva, därimot har jag tänkt att ge honom en text jag har skrivit och ramat in, en klocka med vårt bröllopsdatum ingraverat på baksidan samt en liten flaska champagne, detta ska han få öppna på bröllopsdagen när han känner sig redo för det och har en liten stund för sig själv, det gör jag just för att jag har supersvårt för att hålla tal och jag vet att han vill hålla tal till mig
     

  • Jalle
    Äldre 16 Aug 09:30
    #17


    Jag köpte en klocka till min man, kostade ca 1200 med frakt.
  • Fru 0728
    Äldre 16 Aug 10:04
    #18

    Min man fick en vigselring och den blev han superglad över:)

  • Wilda
    Äldre 16 Aug 14:50
    #19

    Jag fick en silverring som man kan ha i halsband eller som komplement till en annan ring från Hand. Det stod "Jag ger dig mitt <3" på den. Jag har den i en läderrem runt halsen. Min man fick en klocka från Champion som han blev väldigt glad över. Den hade kostat 3000 och jag gav 1000 kr. Mitt smycke kostade visst ca 2000 kr.

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 16 Aug 15:02
    #20

    Jag fick en ganska enkel men fin halskedja med en röd sten (liknande vigselringen) i morgongåva. Den har jag burit varje dag sedan bröllopet, utom just nu eftersom den är sönder. Tror att min man köpte kedjan i en butik i Stockholm som säljer äldre smycken.
    Han fick en papperspress av mig, en stämpel med vilken man kan prägla hans vapen. Den har vi båda använt till allt möjligt, inte minst att prägla kuverten till tackkorten med.

  • gbg201­2
    Äldre 16 Aug 15:27
    #21

    Min man fick en fin klocka som han fick välja själv innan bröllopet och jag fick ett par superfina diamantörhängen i vitt guld också innan bröllopet och bar de på bröllopet. =)

    Men båda blev en ganska dyr historia, min mans klocka gick på över 10 000 kr. Men en gång i livet och det är han värd. =)

  • Magnus­Fru
    Äldre 16 Aug 18:53
    #22

    Min man fick presentkort på liveit och jag fick ett halsband som matchar mina ringar

  • kramen
    Äldre 2 Sep 20:09
    #23

    Vi ger varanda evigheten tillsammans !

  • Mimmi7­0
    Äldre 2 Sep 22:30
    #24

    Vi hade inte pratat om morgongåva innan. Kändes inte bra för mig att ställa ledande frågor ang det. Hoppades på att han hade koll och förberedde en gåva som jag ville ge till honom. Om han inte hade haft koll, hade det varit helt OK. Jag är den lyckligaste kvinnan på jorden tillsammans med honom, med eller utan diamantringen jag fick i morgongåva!

    Min man fick manchettknappar i silver med koordinaterna på platsen vi träffades ingraverade. Ca 1200:- tror jag att de kostade.

  • Ms T
    Äldre 22 Dec 23:47
    #25

    Förr gav mannen kvinnan morgongåva i form av skog eller mark. Hon fick detta endast om han dog först. Som en ekonomisk trygghet för henne. Nu brukar det vara en tradition att kvinnan får en allians ring som bärs tillsammans med vigselring och förlovningsringen. Men på senare år har man även börjat ge mannen något. Tycker att det ska vara något man vet att han tycker om. Ringen man får kan man även bära på höger ringfinger. Anledningen till att vi bär förlovningsringen och vigselringen på just vänster hand har med att göra att man förr var övertygad om att det gick en kärleks ven från vänster ringfinger och upp till hjärtat. Man omfamnade kärleken genom att bära den på vänster hand

Svar på tråden Vad gav ni bort i morgongåva?