• MER

Hjälp en fråga ang pressening i partytält...

Hjälp? 
    Vi kommer att ha lite tjockare mattor i partytältet, nu säger svärfar att det är bra om man har en pressening på gräset först o sen mattorna, jag tror att det gör att det inte blir bra utan mer "vingligt" eller hur jag ska förklara, tänker jag rätt eller? 
    Och är det nån annan som haft så och det ändå var bra. 

• Svar på tråden Hjälp en fråga ang pressening i partytält...
  • tinaalpfält

Om det blir vingligare vet jag inte, men kan hans idé från början ha något att göra med eventuell fukt underifrån?

• Chicita

Tror inte det blir "vingligare"... Det är ju ingen tjock vadderad madrass ni lägger dit direkt utan bara en tunn fuktspärr under mattorna så det inte blir fuktigt 

• MER
    tinaalpfält skrev 2012-07-26 12:34:19 följande:
    Om det blir vingligare vet jag inte, men kan hans idé från början ha något att göra med eventuell fukt underifrån?

Hmm, vet ej,men mattorna i sig är gummerade under, så jag tycker det känns onödigt. Däremot så googlade jag och hittade denna infon: Är underlaget fuktigt kan bord och stolar sjunka ner i gräsmattan därför bör ni lägga ut en presenning på platsen några dagar innan. 
  • tinaalpfält

Jaha där ser man. Då handlade det om fukt men inte fukt på det sättet Skrattande

• Chicita

Om man lägger på en presenning några dagar innan så hinner gräset lägga sig och marken hinner torka upp lite, så det är ju en anledning.
    Annars är det ju mer att gräset petar upp och lyfter presenning och / eller mattor som kan få det att bli bubbligt och "vingligt"

Men jag tror inte att gummeringen är så vattentät, Det brukar ju vara mest för att hindra mattor från att glida omkring som man gummerar dom 

• Marjasinus

Anledningen att lägga ut en pressenning några dagar innan är för att skydda mot nederbörd så att marken inte blir sank. Det är en god idé, men så länge solen skiner så är det mycket bättre att låta marken torka. Och detta är en mycket bättre idé än att lägga pressenningen under mattorna. Slå också upp tältet så sent som möjligt för att ge marken bästa möjliga chans att torka. Klipp gärna gräset ett par dagar innan festen.

Pressenning mot gräsmatta är nästan ingen friktion, risken är därför att mattorna börjar glida mot gräsmattan om du lägger pressenningen under. Det ska nog vara en sista utväg och bara användar om det är väldigt sankt under och då får du försöka fästa dom i marken på något sätt. 

Svar på tråden Hjälp en fråga ang pressening i partytält...