• lyckaa

    Bordsplacering eller ej?

    Vad tycker ni och vad ska ni ha eller har haft? För och nackdelar?

  • Svar på tråden Bordsplacering eller ej?
  • Chicita

    Jag säger ja. Defenitivt ja. Om det inte är en väldigt liten tillställning där alla känner alla väldigt väl.

    Jag lyckas alltid hamna mellan två grupper på dom där enstaka platserna som blir över eftersom folk inte fyller på ordentligt från början. Och den enda (eller dom få) som jag känner på tillställningen hamnar långt bort i andra ändan.
    Och sen sitter jag där och ingen pratar med mig på hela kvällen förutom att svara på direkta frågor... Och då är jag ändå inte svårpratad.

    Om man har bordsplacering så kan man styra det där och se till att alla har någon dom känner inom pratavstånd (dvs mitt emot eller diagonalt över ett långbord. Och bredvid sig vid runda bord då det inte är så lätt att prata tvärs över sådana).
    Man kan också styra så att de som sitter nära varandra har liknande intressen eller i ungefär samma ålder och alltså på så sätt främja dialog. 

  • Melton85

    Självklart ja till bordsplaceringe :) har ingen bra anledninge men jag vill nog att våra gäster ska blandas lite :)

  • Loveit

    Självklart! Har varit på ett bröllop utan bordsplacering och det var ingen höjdare.

  • vinterfrost
    Chicita skrev 2012-07-24 21:09:07 följande:
    Jag lyckas alltid hamna mellan två grupper på dom där enstaka platserna som blir över eftersom folk inte fyller på ordentligt från början. Och den enda (eller dom få) som jag känner på tillställningen hamnar långt bort i andra ändan.
    Och sen sitter jag där och ingen pratar med mig på hela kvällen förutom att svara på direkta frågor... Och då är jag ändå inte svårpratad.
    OH vad jag känner igen det där! Ibland känns det som om att det inte hjälper hur jag placerar mig så sitter jag tyst, fast jag gillar och prata..
  • Chicita
    vinterfrost skrev 2012-07-24 22:05:02 följande:
    OH vad jag känner igen det där! Ibland känns det som om att det inte hjälper hur jag placerar mig så sitter jag tyst, fast jag gillar och prata..
    Ja man försöker komma in i konversationen gång på gång, men dom har så mycket att prata om att dom liksom inte kan stanna upp och prata med mig, utan det blir "ja det var god mat Solig... Va? Vad sa du faster Agda? Hade Pelle brutit armen igen?..."
    Och sen sitter man där och försöker få maten att räcka så länge som möjligt för att i alla fall ha något att sysselsätta sig med.
    Sist åt jag upp dom dekorativa örterna också... bara för att liksom Skrikandes 
  • Chicita

    Ska lägga till förresten...
    Det är oftast dom mest sociala som "offrar sig" och tar dom där udda platserna mittemellan grupperna. Vilket då kan göra att det faktiskt blir mindre snack och betydligt stelare stämning efter ett tag när alla släkthändelser är avhandlade och man inte orkar diskutera faster Agdas liktornar längre.
    För då har oftast den där sociala personen gett upp och hamnat i ett läge där dom inte orkar engagera sig eller ens lyssnar på vad dom andra säger. 

  • Five year engagement

    absolut!! 

    vi gifte oss i lördags och hade "endast" ärmaste familj och vänner, totalt var vi 21 vuxna och 3 barn.. och vi hade först inte tänkt ha bordsplacering, men insåg tillslut att det lätt skulle bli "fel" när folk satte sej.. att föräldrar och syskon kom långt ifrån eller att det blev enstaka platser lämnade så som föregående beskriver... 

    vi satte paren tillsammans, de satt antingen mitt emot varandra eller snett mot varandra, vilket gjorde att de blev uppblandade men ändå hade varandra nära... blev jättebra stämnning, alla pratade och hade trevligt...  

  • Picnick i det gröna

    Jag kan inte riktigt bestämma mig!
    Ibland har jag varit på tillställningar med bordsplacering där man har blandat gästerna för att "tvinga" folk att lära känna varandra. En riktig pina för dom som är blyga och vill ha någon nära som de känner!

    Men utan bordsplacering kan det ju bli att folk som redan känner varandra grupperar sig automatiskt med dom som de redan känner.

    Har tänk att ha utan bordsplacering, för vi ska ha lite picknick tema, och är det fint väder får folk gärna sitta i gräset. Långbord finns dukat för den som vill och ifall det blir regn Solig 

  • Nudax

    Vi ska ha bordsplacering och jag är nog mest för (annars skulle jag ju inte ha)... MEN en nackdel med bordsplacering är den att om man skriver ut den i ex. festhäften, så kan det blir jobbigt/trist när folk avbokar eller ändrar sig i sista stund.

    Vi ska t.ex. gifta oss nu på lördag och vi var tvugna att skriva ut hätena när jag fortfarande hade tillgång till färgsrkivaren på jobbet, och 1,5 vecka innan avbokar en gäst sig...  Eftersom vi inte ville ha en tom plats mitt på ett långt bord gjorde vi om placeringen vilket också resulterat i att vi idag suttit med tipex på ett par siffror runt borden och fått skriva om dem...

    Men det är också ENDA nackdelen jag kan komma på. Jag är fortfarande nöjd med att vi valt att ha bordsplacering. Plussen är att vi ser till att alla sitter bredvid någon de känner/vi vet de kommer att trivas med, men också med någon ny. Alla par med barn sitter så att de ändå har varandra inom diskussionsavstånd och en av föräldrarna har barnet bredvid sig etc.... tror det är bra att det är så. Får väl se resultatet efter lördag =D

  • krusa

    Då är jag emot och säger absolut inte! Vi kommer inte att ha det. Jag har varit på flera bröllop och andra tillställningar med bordsplacering där jag varit på väg hem istället för att ha stannat kvar.
    Jag anses vara en rätt framåt, pratglad och oblyg person för de som känner mig. I sammanhang med nya männinskor som jag inte känner är jag precis tvärtom, men eftersom jag anses så framåt så sätts jag gärna med folk som jag inte känner för "man skall ju inte sitta vid folk man redan känner, de kan man ju prata med på minglet efteråt".

    Värst var på ett bröllop då alla våra gemensamma kompisar blev satta några stycken tillsammans vid borden utom jag som hamnade i ett helt annat hörn med ryggarna mot resten av kompisarna (och min sambo) och istället fick sitta och lyssna på det ekonomiska värdsläget och hur valet senare under året skulle gå. Jag tror inte jag öppnade munnen mer än ett par enstaka gånger under hela den 3½ timmar långa sittningen!!!
    Det var såklart inte meningen att det skulle bli så utan en person som jag kände lite skulle också sitta vid bordet men fick lämna återbud veckan innan och det var ingen som tänkte på hur det påverkade bordsplaceringen.
    Det är den vidrigaste tillställningen jag varit på även om själva vigseln var fin. Vid det tillfället lovade jag mig själv att aldrig tvinga människor att sitta bredvid varandra utan de skall få välja själva. Jag har lite svårt att förstå tanken med att man inte skall sitta med dem man känner utan att man skall blanda sig för att träffa nytt folk.
    Jag anser att man bör få bestämma det själv. Mina vänner är just mina vänner av en anledning och det är för att jag tycker om att umgås med dem. Vill jag ta nya kontakter så gör jag det när jag själv vill, vilket man även kan välja att göra när det inte är bordplacering. Skillnaden är att valet är mitt.

  • Chicita
    krusa skrev 2012-07-25 16:53:46 följande:
    Men det här är ju klassiska exempel på dålig planering och dålig bordsplacering.
    En bra, genomtänkt placering där alla har någon dom känner inom pratavstånd är ju något helt annat än det du upplevt. 
  • PiaB

    Vi har funderat hit och dit och bestämt oss för att ha bordsplacering. Vi tänker gå igenom noga vad folk har för intressen, jobb, kanske några pluggar, ungdomar o.s.v. Och sätta dem så att de med liknande intressen hamnar nära varandra. Och vi kommer att ha en del tonåringar och unga vuxna som vi lär hålla ihop.


     


    Jag var själv på ett bröllop med bordsplacering och kände bara en vid mitt bord (fyrkantiga bord med åtta vid varje). Men där hade de gjort som en "frågesport". Det fanns ett papper på bordet där det stod tex: någon vid det här bordet har cyklat 10 Vätternrundor, någon har bott i Colombia, någon vill hoppa fallskärm o.s.v. Vi fick order att inte titta på pappret för att inte kunna fuska. Och när vi fick i uppdrag att gå igenom frågorna, tror det var efter maten, var det jätterolig! Man kunde ju bara gå på det lilla man skapat sig en uppfattning om och vi skrattade gott åt alla fel vi hade. Sedan blev det en intressant diskussion om hur och varför man tror som man gör.


     


    Lite OT kanske, men ett kul tips om man tror att det blir stelt med bordsplacering.


  • Grodprinsens brud

    Absolut bordsplacering!

    Man måste ju inte följa traditionella placeringsregler för det men det skapar ändå en trygghet hos gästerna att de vet var de ska sitta. Var på ett bröllop för ett tag sedan där det blev allmän förvirring eftersom brudparet tänkt att det blir mysigt och familjärt utan placering men när ingen vet var det är tänkt att de ska sitta står folk upp längre... 


  • Melton85

    Självklart får de ju vara en bra tanke vad gäller bordsplaceringen. Har varit på två bröllop i år, ett där jag kände flera och ett där jag bara kände min blivande. Vid båda tillfällena fick jag sitta antingen  bredvid honom eller mitt emot. Något sådant tänker vi också göra. Alla ska hamna med någon de känner, men sen kanske vi inte sätter alla kompispar hemifrån vid samma bord utan blandar med lite kompisar som kommer därifån som vi bor nu.

Svar på tråden Bordsplacering eller ej?