• Tokig
    Äldre 23 Jul 21:06
    2599 visningar
    12 svar
    12
    2599

    Kan man ha örter i brudbuketten?

    Jag har fått en idé som jag inte kan skaka av mig.


    Kan man ha örter i brudbuketten?


    Jag tänker att det vore så härligt om buketten doftade härligt som en örtträdgård. Typ istället för det gröna så borde man väl kunna ha rosmarin, timjan, basilika... ja ni fattar.


    Vad tror ni om det.


    (Och ja, jag vet... kan kan man väl, man kan väl allt man vill men jag vill ha lite mer konkreta tanker kring detta)

  • Svar på tråden Kan man ha örter i brudbuketten?
  • Äldre 23 Jul 21:39
    #1

    Jag tänkte direkt Gud så häftigt och annorlunda :) Absolut vore det en toppen häftig grej att göra!! Men hur tåliga är örter att ha som bukett?! Alltså dom blir nog vissna snabbt även om man binder dom väl.. Du får helt enkelt testa :)

  • Pyttsa­n
    Äldre 23 Jul 21:51
    #2

    Såklart! Det hade man alltid förr, för att dofta gott. Basilika tror jag kan sloka, men rosmarin, timjan och lavandel kanske håller bättre? 

  • Tokig
    Äldre 23 Jul 21:53
    #3
    Linda1983 skrev 2012-07-23 21:39:09 följande:
    Jag tänkte direkt Gud så häftigt och annorlunda :) Absolut vore det en toppen häftig grej att göra!! Men hur tåliga är örter att ha som bukett?! Alltså dom blir nog vissna snabbt även om man binder dom väl.. Du får helt enkelt testa :)
    Det var lite det jag tänkte på... men visst vore det underbart?
  • CoG
    Äldre 23 Jul 21:53
    #4

    Men om man döljer det väl finns det ju såna där små plaströr att ha vatten i (vad det nu heter?) till snittblommor.
    Det kanske går att ha en sån mitt i buketten just till örterna och fylla ut med annat omkring?

  • Tokig
    Äldre 23 Jul 21:54
    #5
    Pyttsan skrev 2012-07-23 21:51:05 följande:
    Såklart! Det hade man alltid förr, för att dofta gott. Basilika tror jag kan sloka, men rosmarin, timjan och lavandel kanske håller bättre?
    Hade man det alltid förr?? Då borde det ju finnas bilder?
  • Äldre 23 Jul 22:00
    #6

    Ja de vore helt fantastiskt :) gör du en vill jag se bild :)

  • Tokig
    Äldre 23 Jul 22:14
    #7

    Jag kan väl inte vara den första som tänkt på detta? Är det ingen som gjort nåt liknande innan?

  • PiaB
    Äldre 23 Jul 22:57
    #8

    Nu sitter jag med telefonen och ser pyttesmå bilder och adressen vill inte följa med. Men om du googlar på herbal weddng bouquet så kanske du ser bättre. Sök på bilder


  • Pyttsa­n
    Äldre 23 Jul 23:13
    #9

    www.google.com/search&cp=21&gs_id=2a&xhr=t&q=wedding+bouquet+herbs&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1820&bih=996&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Eb4NUKH_BOz24QSazuDdCg

    Det finns bilder. :) I synnerhet rika på kontinenten gick omkring med små blombuketter för att dölja dålig lukt, man tvättade sig inte så ofta. Lavendel, liljekonvalj och annat som doftar starkt.

  • Äldre 23 Jul 23:28
    #10

    Jag skulle satsat på kvistar av Rosmarin. Dels luktar det ju underbart gott.
    Och dels ger det lite struktur i en bukett Skrattande 

    Härlig idé 

  • Tokig
    Äldre 26 Jul 13:33
    #11

    Jag var inne och pratade med floristen idag.

    Hon verkade lite skeptiskt. Hon sa att örter är för veka, dels för att binda bukett och dels för att klara en hel dag. "Men självklart löste de det om det var det jag ville..."

    Förra veckan hade de haft timjan som lös blomma, men det sa hon var något som hörde sommaren till.

    Men men, vi får se...

  • Ninja
    Äldre 26 Jul 14:43
    #12

    Rosmarin blir jättefint och fungerar bra, har haft det i blomster arrangemang jag gjort själv hemma och ska ha det i min bukett på den stora dagen.

    Ordentligt uppväxt rosmarin har vedartade stjälkar så det blir bra stadga i. Kul kuriosa är också att romarna hade rosmarinbuketter då de gifte sig, det symboliserade då minnet eller kanske minnen.

Svar på tråden Kan man ha örter i brudbuketten?