• InaAnn­a
    Äldre 23 Jul 19:16
    7300 visningar
    23 svar
    23
    7300

    Tips för långhårig brudgum som inte vill ha kostym - men jag vit klänning

    Min älskling vill inte ha kostym, skjorta eller slips vilket är helt ok för mig - men jag ska en vit klänning, se bild nedan (obs klänningen inte korrigerad för mig här ännu). Han är en byggkille och trivs bäst i blåställ. Jag bryr mig inte vad han har egentligen men vill ju gärna att något litet ska matcha i alla fall så inte jag ser överklädd ut. Först tänkte jag svart skjorta men om han inte ska ha kostym blir det väl bäst med vit skjorta eller hur? Med en blomma kanske? Förslag mottages tacksam   (ska tillägga att han sätter på sig kostym om jag vill det men jag vill att han ska känna sig bekväm)


  • Svar på tråden Tips för långhårig brudgum som inte vill ha kostym - men jag vit klänning
  • PiaB
    Äldre 23 Jul 22:17
    #11

    Det skulle vi nog kunna. Han har sagt att det skulle vara kul att en gång i livet få ha frack. Men vad blir då klädkoden för gästerna (enligt tradition). Jag tror inte vi känner många som äger en frack, men det behöver väl inte per automatik bli ett "krav" på gästerna? Tänker att de kanske känner sig för nedklädda annars.


     


    Jag får nog titta på lite bilder på det du föreslår och se hur det ser ut. Jag tycker ju att han är oemotståndlig i sina fina kläder och han passar i "finkläder". För mig skulle det kännas konstigt om han inte hade minst kostym. Men han ska ju vara nöjd


  • J2012
    Äldre 23 Jul 22:50
    #12
    PiaB skrev 2012-07-23 21:57:40 följande:

    Jag vill bara säga att jag gillar de förslag som givits hittills. Och jag kommer att följa tråden Har lite samma problem fast tvärtom. Min blivande jobbar i kostym och sliter gärna av sig slipsen på vägen hem och byter om till joggingbyxor innanför dörren. Så han känner att ha gifter sig i jobbkläderna om han ska ha kostym :-P Så vi vet inte heller vad han ska ha. Bra tips hittills som sagt, även om de inte var till mig


     


    Det finns ju så många sätt att variera en kostym! Men en annan färg än han brukar ha och i ett lite finare tyg, en riktigt fin lyxig skjorta med dubbelmanchett, en vacker sidenväst, fluga eller kanske kravatt. Och så ett par nya fina läderskor, en knapphålsblomma och nyklippt hår på det så tror jag inte han kommer att känna sig som på jobbet :)
  • Sirenn­e
    Äldre 23 Jul 22:56
    #13

    Min blivande är en riktig slipsvägrare
    Vi har kommit fram till att en linnekostym med väst och vit skjorta. Det var hans eget förslag, mer avslappnat än traditionell kostym och ändå uppklätt med väst och kavaj... 

  • J2012
    Äldre 23 Jul 22:58
    #14
    InaAnna skrev 2012-07-23 20:07:12 följande:
    Han känner sig instängd säger han, men han har kanske inte riktigt kroppsformen för kostym heller utan passar bättre i andra kläder. Men ett par snygga kostymbyxor, snygg skjorta och en liten blomma får det kanske bli... men jag ska göra som föreslagits att vi går till ett bra ställe. Funderar på tiger eller något lite ungdomligare, eller kanske tom JC, dom är ju så jäkla duktiga på jeans så dom borde kunna hitta ett par välsittande byxor hehe
    Tiger har så jädra snygga kostymer! Får mig att vilja bli man när jag går in där :) 
    Min man har också problem att hitta sådant som passa, han är lång och väldigt bredaxlad vilket man ju kunde tro att ska vara någonsorts ideal som man, men skiiitsvårt att hitta något som inte är för litet över axlarna och för kort i armarna, eller för stort över magen. Tigerkostymerna var tyvärr för små för honom, men personalen i deras butiker var iaf väldigt hjälpsam. Bäst hjälp fick vi i en klassisk herrbutik som hade allt inkl. ung personal med koll och sömmare som gjorde ändringar. Men det tog ett tag att hitta rätt butik, många "expediter" stod som fån och tyckte "jamen det dääär sitter väl jättebra" när ärmarna knappt räckte till armbågarna... 
    Lycka till iaf! Ska bli spännande att se vad resultatet blir :) (Jag röstar för kostym med t-shirt, borde passa en långhårig byggkille ;)  
  • Äldre 23 Jul 23:23
    #15
    PiaB skrev 2012-07-23 22:17:54 följande:

    Det skulle vi nog kunna. Han har sagt att det skulle vara kul att en gång i livet få ha frack. Men vad blir då klädkoden för gästerna (enligt tradition). Jag tror inte vi känner många som äger en frack, men det behöver väl inte per automatik bli ett "krav" på gästerna? Tänker att de kanske känner sig för nedklädda annars.


     


    Jag får nog titta på lite bilder på det du föreslår och se hur det ser ut. Jag tycker ju att han är oemotståndlig i sina fina kläder och han passar i "finkläder". För mig skulle det kännas konstigt om han inte hade minst kostym. Men han ska ju vara nöjd


    Tror att det enligt tradition skulle vara frack för gästerna också.
    Men jag har varit på några bröllop där brudgummen varit otroligt mycket mer välklädd än gästerna. (senast hade brudgummen smoking och en av gästerna träningsoverall Flört Det var ingen klädkod utskriven)
    Så med andra ord, om ni sätter "Mörk kostym" som klädkod så kan han säkert ha frack utan att känna sig extremt överklädd.
    Och ändå, varför ska inte brudgummen få vara extremt överklädd? Bruden får ju vara det utan att någon rynkar på ögonbrynen Solig 
  • Pyttsa­n
    Äldre 24 Jul 07:38
    #16

    Det brukar vara klädkod mörk kostym om brudgummen har frack, riktiga frackbröllop är nog inte så vanligt längre. 

    Min gubbe jobbar också i kostym, vi köpte faktiskt kostym åt honom, en han kan ha på jobbet efteråt, men istället för vanlig skjorta+slips så får det bli rutig skjorta, hängsel och fluga. Vi hittade ingen väst som passade, eftersom han inte ville ha svart eller grå kostym.  

    Men jag tycker också att ni ska köra på frack om han vill ha det, det är ju oerhört stiligt och klart han ska få känna sig riktigt, riktigt fin! Glad 

  • Anneli­256
    Äldre 24 Jul 07:42
    #17


    Hittade denna bilden på nätet. Personligen så hade jag nog skippat hatten.. men annars tycker jag det är snyggt och ledigt och passar kanon till din brudklänning. Kragen på den där typen av skjorta kanske gör att han tycker det är bekvämare, samt att man har den utanpå chinosen.
  • Smulan
    Äldre 24 Jul 10:14
    #18

    Min man hatar allt som heter kostym, skjorta, slips och sånt...det enda han kan stå ut med är en kavaj. Så jag sa till honom att ta på sig det han själv ville. Han hade på sig sina favorit jeans med slitning, vita dojor, vit t-shirt med ett tryck och en grå kavaj.....låter kanske lite för lite i mångas ögon men inte i våra. Han är riktigt uppklädd då=)
    Här är en bild på oss!


  • Smulan
    Äldre 24 Jul 10:20
    #19

    Oj såg nu att sista kommentaren från mig kan tolkas som att han inte klär sig snyggt annars ha ha ha han är alltid snygg det jag menade var att bättre än så här blir det inte Tungan ute

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 24 Jul 10:26
    #20

    Vad gillar han att ha på sig när ni är bortbjudna på lite finare kalas då? Personligen tycker jag att ljusa linnevyxor med linneväst och en vit skjorta som bilden ovan kan vara skitsnyggt. Och fetersom tyget är mjukare så känns det ju också mer ledigt för din kille. Kanske man kan byta den vanliga strama skjortan mot en sådan där utan riktig krage i typ "Emil-i-Lönneberga-stil" (vet inte vad det heter), det blir ju också ett snäpp mer avslappnat..


  • J2012
    Äldre 24 Jul 13:04
    #21
    Anneli256 skrev 2012-07-24 07:42:44 följande:


    Hittade denna bilden på nätet. Personligen så hade jag nog skippat hatten.. men annars tycker jag det är snyggt och ledigt och passar kanon till din brudklänning. Kragen på den där typen av skjorta kanske gör att han tycker det är bekvämare, samt att man har den utanpå chinosen.
    Jättefint!!!
  • InaAnn­a
    Äldre 6 Aug 20:13
    #22

    Fina förslag, vi har inte kommit iväg ännu fast det inte är lång tid kvar, ska dra iväg honom snart!!

  • Kottha­re
    Äldre 6 Aug 21:40
    #23

    Jag tycker bilden på den vita skjortan och västen var en jättebra kompromiss! 
    Men egentligen tycker jag att han ska prova att ha kostym i alla fall, och se hur det känns! Han behöver ju inte ha vattenkammat hår till om det känns stelt :)
    Man gifter sig inte i jeans om ens blivande fru vill ha klänning, tycker jag.  

Svar på tråden Tips för långhårig brudgum som inte vill ha kostym - men jag vit klänning