• disneyprinsessan

    hjälp med vegetariskt!

    jag och sambon satt och diskuterade över menun inför bröllopet/dop och bestämde det att vi ska ha oxfile med pepparsås och hasselbakspotatis som huvudrätt....Men vi har två vänner som är vegetarianer och nu står det stil i skallen på oss så vi kommer inte på något gott till dom!! 
    tyvärr så kan jag inte fårga dom själva då dom är utomlands nu och kommer hem två dagar innan bröllopet/dopet

    snälla kom med lite vegitariska rätter som skulle passa till bröllop!! 
     

  • Svar på tråden hjälp med vegetariskt!
  • Chicita

    Grillad portabellosvamp eller Halloumi är ju riktigt gott.
    Jag skulle kunna tänka mig att äta det med hasselbackspotatis och pepparsås faktiskt Glad

  • SannaHannes

    Vi hade tänkt servera grillad portabella med tryffelaioli på vårt bröllop innan vi insåg att det där med trerätters skulle bli väldigt mycket jobb :) Annars är tzayspett jättegott och känns lite lyxigt. Båda funkar nog till hasselbackspotatis och pepparsås, om inte såsen är gjord med köttbuljong förstås? Då kanske man kan göra någon annan rolig sås som är vegetarisk.
    Här är recept på marinerad portabella med paprikasallad och tomataioli:
    www.matochvanner.se/recept/huvudratter/portabella-pa-rosmarinspett-med-paprikasallad-samt-tomataioli/491
    och det här är tzayspett: www.ridderheims.se/product.aspx&sid=159&pid=85207

  • wahlstrm

    Bara flika in att det är långt från alla vegetarianer som gillar svamp.
    Själv tycker jag svamp är bland det värsta som finns, inte så mycket pga smaken,
    men för att det är ungefär samma konsistens som kött. Oliver är samma historia.

    Någon roligare form av potatis, krispiga grönsaker, kanske något inslag av frukt, sparris, paprika, selleristicks eller om man vill ge sig på det så finns det gott om "vego-kött" i olika former och texturer.

    Qourn är inte jättegott, men det funkar.
    Hälsans kök brukar smaka mycket bättre men, har lite färre varianter så kan vara svårt att få det lika snyggt upplagt kanske :)

    Tänk på att ost ofta (läs på förpackningen) innehåller Löpe (mald komage), vilket INTE är vegetariskt.
    Så ost är inte alltid ett bra val heller, beroende på personen verkligen är vegetarian fullt ut eller bara utesluter vissa valda delar.

    Lycka till :)

     

  • Chicita

    Det är ju inte alla vegetarianer som gillar Quorn och annat "vego-kött" heller för den delen.
    Precis som att inte alla köttätare gillar kyckling, fisk, oxkött, griskött.

    Det är nästan omöjligt att göra alla nöjda.
    Men mina vegetarianvänner säger i alla fall att dom är rätt trötta på att alltid få en bit quornfilé eller liknande när dom ska på middag någonstans. Och att andra alternativ brukar vara att i princip äta samma mat som alla andra, men utan köttet och lite extra grönsaker.

    Så jag tror att de flesta uppskattar ansträngningen att ge något som inte enbart är en uppenbar ersättning för köttet. Sen behöver det inte vara just Portabellosvamp. Det finns ju annat också Glad
    Grillad aubergine är också en favorit här. Eller auberginegratäng med något till + tzatziki Skrattande

    Men ja, man bör kolla innehållsförteckningen om man gör maten själv så man inte serverar kött till en vegetarian utan att veta om det (i form av buljong eller annat liknande).

  • Vingilot

    Min man (ha ha, vad jag älskar att skriva/säga det!Skrattande) som är vegetarian åt gott och lite lyxigt om än i all enkelhet på en fiskrestaurang några dagar efter bröllopet. Han fick en riktigt välgjord lins- och morotsbiff med potatissallad (på färskpotatis, inte den vita kladdiga sorten) och ärtskott. Även enkel mat blir lyxig om man gör den bra och denna rätt var både god och såg snygg ut. Omsorg i köket liksom.Glad

  • disneyprinsessan

    tack så mycket för tipsen!

    nu vet jag (som tur är) att dom älskar svamp så det tror jag skulle bli perfekt....fast dom ska få en annan sås Flört 

     

Svar på tråden hjälp med vegetariskt!