• sannasofia

Det här med Paypal...

Söker hjälp här hos er BT:are som jag vet sitter inne på mycket erfarenhet!

Idag har jag fått mail från Paypal att jag har ändrat min mailadress, jag har inget Paypalkonto en gång Förvånad Hur kan det komma sig? 

Hur kan jag kontakta dem, om jag ens behöver göra det? Och är det här något som man ska vara orolig för? 

• Svar på tråden Det här med Paypal...
  • Misswert

Paypal är ett företag som man kan använda när man handlar på nätet. Jag har gjort det ett par gånger, men de skickar aldrig mail om det inte har med betalningen att göra.

Troligen är det så att någon har skrivit in fel adress när de regestrerade ett konto, och har felaktigt angett din mailadress. Och nu ändrar de den. Jag hade nog avvaktat och sett om det kommer något mer, annars så tror jag inte att det är någon fara.

• Aniara4

Det förekommer mycket spam nu som använder ett känt företag som fejkad avsändare för att vinna mottagarens förtroende. Klicka för guds skull inte på någonting i mailet! Om det finns länkar i mailet kan du försiktigt "hovra" med muspekaren över dem (inte klicka!) och se vilken adress den egentligen går till (när jag gör det syns adressen i nederkanten av fönstret, det kan vara olika på olika datorer antar jag).

Jag har fått en massa konstiga mail från UPS med bilagor som jag ska öppna, not bloody likely säger jag!

Radera mailet, uppdatera virusprogrammet och kör igenom datorn så du inte har fått nåt skit, säger jag.

• Grodprinsens brud

Idag fick jag mail att det kommer dras 100 dollar från mitt kort till Amazon. com genom Paypal. Kollade skräpposten och fick se att de skickat ett mail den 12:e att någon tagit sig in på mitt konto från en unauthorized computer. först trodde jag att båda bara var bedrägeriförsök men när jag skulle ta bort mitt PAypal-konto så gick inte det eftersom någon idag ändrat mina säkerhetsfrågor! 

Nu har jag spenderat en god stund med att spärra kort och skicka mail till såväl Paypal som Amazon och banken... Plus att jag har ändrat alla mina lösenord på olika ställen. Man kan ju inte vara nog försiktig! 

Nu är det bara att hoppas att jag hunnit före personen i fråga. 

• Aniara4
    Grodprinsens brud skrev 2012-07-22 15:11:52 följande:
    Shit, det låter ju ännu värre än jag trodde. Har du klickat på något du inte borde eller är det hackare direkt på Paypal tro?

Men eftersom TS inte har något Paypalkonto borde det ju inte vara någon fara för henne.

Jag har ett Paypalkonto men har inte kopplat något kort till det just för att jag inte riktigt litar på det. Har pengar där som jag fått genom att delta  i marknadsundersökningar.
  • sannasofia

Tack för era svar!

Jag har raderat mailet och datorn verkar inte ha åkt på något skit, men det vet man ju aldrig. Obestämd 

Mailadressen som jag skulle ha bytt till var lite mysko kan man säga. Jag kopierade den för att spara och se om den dök upp någon annan stans, men när jag klistrade in den så var där en annan mailadress. Förstår ni hur jag menar?

Ja ja nu får man väl vänta och se om det blir något mer med detta eller inte. 

Svar på tråden Det här med Paypal...