• hanna0­101
    Äldre 18 Jul 10:41
    14819 visningar
    9 svar
    9
    14819

    underlivsbesvär...snälla hjälp!

    Börjar bli desperat och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.. hoppas att nåon av er här inne har något bra råd.


    Det hela började i mars2011 då jag åt en antibiotika kur som i sin tur gav min svamp i underlivet.. hade aldrig tidigare haft några problem i underlivet.  I juli 2011 fick jag herpes typ1 i underlivet vilket kändes som livets undergång, otroligt hur mycket små blåsor kan påverka en mentalt.  Kände mig äklad av mig själv och trodde att det var slut med allt vad sex&samlevnad innebär. Första skovet gav med sig och jag var symtomfri i ca 1mån.  Då började en tre månaer lång period med klåda, blåsor och rodnad fick hjälp av en gynekolog som sa att det förmodligen berode på svamp och att viruset och svamen hjälpte varandra att överleva. Fick behandling och blev bra.  Fram till feb. då jag fick ett nytt skov men detta hjälptes av tabletter.  I maj i år var jag ute och cyklade under en dag, på kvällen blev jag öm och dagen efter hade jag svårt att sätta mig ner. sen dess har jag haft symtom av klåda, blåsor, ömhet och rodnad till och från. Fick även en brännande känsla efter sex(den enda gången jag haft det under denna period..)
    Så min fråga till er är vad kan det vara som orsakar allt detta?
    vad kan jag göra?

    faktorer som kanske kan spela in:
    har slutat raka mig för ett bra tag sen men inte märkt någon skillnad. tvättar mig aldrig med tvål i underlivet är aktiv sover utan trosor(har trosor under mensen...)
    Skulle bli så tacksam för svar, är trött på att hela tiden känna att det inte står rätt till. Det påverkar mit otroligt mycket mentalt och även mitt förh¨llande då sex inte känns aktuellt eller lockande för min del överhuvudtaget. 

    Tack! 
     
  • Svar på tråden underlivsbesvär...snälla hjälp!
  • ElinFa­lk85
    Äldre 18 Jul 10:52
    #1

    har man fått herpes så är det olika hur mycket skov man får, du borde ha medicinen asiklovir (hm stavning??) hemma, den har jag och tar en kur vid behov (fick herpes när jag blev våldtagen). en del kan behöva ta en asoklovir per dag för att undvika skov. stress och herpes verkar vara bästa vänner!!

  • ElinFa­lk85
    Äldre 18 Jul 10:53
    #2

    jag har hört att upprepade svampinfektioner kan beror på klamydia så testa om du har det.

  • hanna0­101
    Äldre 18 Jul 11:17
    #3
    ElinFalk85 skrev 2012-07-18 10:52:22 följande:
    har man fått herpes så är det olika hur mycket skov man får, du borde ha medicinen asiklovir (hm stavning??) hemma, den har jag och tar en kur vid behov (fick herpes när jag blev våldtagen). en del kan behöva ta en asoklovir per dag för att undvika skov. stress och herpes verkar vara bästa vänner!!
    Just nu äter jag valaciclovir, två tabletter/dag har haft aciclovir förut 5tabletter/dag Men det konstiga denna omgång verkar vara att det inte försvinner trots tabletterna..det är det jag inte förstår samt dom andra symtomen brännande känslan efter sex.. har du haft det? tänkte ifall det har med herpes att göra...
  • ElinFa­lk85
    Äldre 18 Jul 12:03
    #4
    hanna0101 skrev 2012-07-18 11:17:28 följande:
    Just nu äter jag valaciclovir, två tabletter/dag har haft aciclovir förut 5tabletter/dag Men det konstiga denna omgång verkar vara att det inte försvinner trots tabletterna..det är det jag inte förstår samt dom andra symtomen brännande känslan efter sex.. har du haft det? tänkte ifall det har med herpes att göra...
    jo jag har haft brännande känsla efter sex precis efter eller innan et utbrott, aldrig annars. hmmm.....du kanske behöver högre dos av medicinen?
  • Anny
    Äldre 18 Jul 16:15
    #5

    Har du provat lactal balans? Eller tillsätta mjölksyrebakterier? För att få en allmän balans i underlivet. Använd snällt glidmedel vid sex. Och använd intinolja vid tvätt av underlivet, du behöver inte skönja av det, räcker att torka. Bomullsunderkläder och inte tighta byxor osv.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 18 Jul 16:17
    #6
    Anny skrev 2012-07-18 16:15:49 följande:
    Har du provat lactal balans? Eller tillsätta mjölksyrebakterier? För att få en allmän balans i underlivet. Använd snällt glidmedel vid sex. Och använd intinolja vid tvätt av underlivet, du behöver inte skönja av det, räcker att torka. Bomullsunderkläder och inte tighta byxor osv.
    Jag får svampinfektioner av intimolja, kan bara använda vatten och sånna där lactal balans får hela mitt underliv att slå bakut.
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 18 Jul 16:22
    #7

    Har själv haft massor med svampbesvär. Under flera år led jag då det gång på gång kom tillbaka. Ingen läkare lyssnade på mig för än jag träffade en underbar gynekolog som ÄNTLIGEN tog en ordentlig odling på mig!
    Fick en engångskur och sedan dess har jag varit fri från besvären!!

    Saker som har hjälpt mig är att sluta med socker samt äta mycket naturell yoghurt.
    Svamp frodas i socker och yoghurt neutraliserar den naturliga ph-balansen (Har jag för mig).

    Önskar dig lycka till! Sådana problem önskar man inte ens sin värsta fiende! 

  • ume201­2
    Äldre 18 Jul 18:01
    #8

    Hej!

    Sök en läkare för dina besvär, kommer troligtvis inte bli bättre av sig själv.
    Det är vanligt att man får svamp i underlivet av antibiotika då de inte bara slår ut de "elaka" bakterierna utan även de snälla vilket gör att bakteriefloran i underlivet blir rubbat och det blir då lättare för andra patogener (herpesen i ditt fall) att blomma ut såsom picnick säger.

    Att veta om du har herpes el svamp nu är ju svårt att veta utan att ha undersökt dig, blåsorna tyder ju på herpes men det borde ge med sig med den behandling du har. Kan vara så att du har både herpes och svamp, är inte ovanligt med två olika sjukdomar samtidigt, och då måste du även äta medicin mot svamp.

    Både herpes och svamp är vanligt och inget du behöver skämmas el må (psykiskt) dåligt över även om jag förstår att det såklart gör ont och är frustrerande.
    Sök hjälp och lycka till!

  • cityal­ven
    Äldre 31 Jul 01:40
    #9

    herpes och stress brukar gå hand i hand, du har inte bytt eller använda nytt tvättmedel/sköljmedel?

Svar på tråden underlivsbesvär...snälla hjälp!