• Anonym (besviken)

Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?

Vi gifte oss nyligen och bröllopet blev över all förväntan :) det var helt enkelt underbart och allt flöt på felfritt! Vi hade det i Stockholm då min sambo är därifrån vilket innebar att min släkt och mina vänner från Norrland fick resa och bo på hotell. Vi var därför ute i mycket god tid och dessutom skrev att vi inte vill ha presenter utan blir glada åt att folk närvara. Men vi gav också ut ett bg nr och skrev att om någon nu verkligen ville ge något så ge isf ett bidrag till vår resa.

ALLA gäster gav bidrag eller lite presenter, utom EN! Vi blev överraskade att så många gav och tom blan de vänner jag har som studerar och jobbar deltid och som dessutom fick resa så långt, men de svarade med ett leende och att de verkligen ville ge. MEN min väninna här i Stockholm som inte behövde resa, inte bo på hotel hon gav INGENTING! Jaghade inte brytt mig alls om det inte var så att alla andra gav och att hon är den väninna till mig som tjänar mest. Hon får 52 tkr i månaden och hon är singel med inga barn. Hon är känd för att aldrig ge presenter på födelsedagar och inflyttningar men är detta inte lite tarvligt? Vi skrev ju att vi inte ville ha presenter för att de med dålig ekonomi inte skulle känna sig tvingade men det hör väll till vanligt hyfs att ge en present speciellt när man har det så gott ställt? Vi är ganska nära. Dessutom så vad jag med och firade henne 2 veckor innan bröllopet, i Sandhamn på seglarhotellet och det sved i min plånbok, men ville göra detta för att markera att jag inte bara hade bröllop på hjärnan utan även värdesätter hennes födelsedag... och så får man inget tillbaka...

Nu till min fråga. Om hon skulle gifta sig om några år, kan jag då strunta i att ge bröllopsgåva? Eller hur förhåller jag mig till det? jag vet inte om jag skulle klara av att inte ge, det är så främmande för mig..så pinsamt

• Svar på tråden Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?
  • TheD

Ni ville inte ha presenter och hon gav ingen present. Jag ser inget problem i det.

Det finns inget som säger att man måste ge något.

• MagnusFru
    Anonym (besviken) skrev 2012-07-18 13:18:00 följande:
    Märk att jag skrev: "Jag hade inte brytt mig alls om det inte var så att alla andra gav och att hon är den väninna till mig som tjänar mest". Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det var någona annan som inte gav för hon tjänar så mycket mer än alla andra vänner. Hon vet dessutom att våra andra gemensamma vänner (vi är ett stort tjejgäng) gav. Egentligen är det en irritation över lag att hon aldrig ger presenter men alla andra ger alltid till henne. Hon tjänar mer än mig och har låga levnadskostander generellt förutom shoppingen, men jag lade ut pengar för att fira henne trots att jag egentligen behövde dessa pengar till mitt bröllop. Det handlar mer om att när man själv alltid ger och aldrig får tillbaka, att man undrar om hon egentligen inte tycker jag är vär det. Men håller med, kanske är lite väl småsint om jag vill hämnas i framtiden :)
    Men ni skrev ju att ni inte vill ha presenter. 
    Ska hon gissa sig till att ni ville ha från just henne? Om detta nu är ett problem även i andra sammanhang, varför fortsätter ni att ge till henne om hon "aldrig" ger något tillbaka????
     Får hon inte välja själv vad hon ska lägga sina pengar på? Vad är det som säger att hennes omkostnader är små? Har ni sett hennes räkningar varje månad? Har hon rapporteringsskyldighet till er angående sin ekonomi? Ni kanske tror att hennes levnadsomkostnader är låga men följer ni henne varje dag exakt hack i häl så ni vet precis vad hon lägger sina pengar på? Vad vet ni egentligen om hennes ekonomi?
    Det är så himla lätt att tro att man vet en massa om folk men egentligen vet man faktiskt mindre än man tror, även när det gäller ens vänner! Hon kanske säger att hon lever snålt förutom shopping osv men ni kan faktiskt inte veta exakt allt om hennes ekonomi! Sluta ge henne presenter så är saken löst!
  • nica83a

Jag kan, till skillnad från alla andra här, förstå TS. Skulle också bli irriterad om min vännina som tjänar bra och inte behövt resa långt hade vart snål och inte gett något alls. Visst, det stod att man inte behövde ge nåt, men vem fan kommer tomhänt på ett bröllop?? Alla andra ville ju ge, för det är så normalt funtade människor tänker. kom inte hit o säg att hon inte hade kunnat avvara 200 spänn? Dessutom så tror jag inte att det handlar om pengarna utan principen, att en nära vän inte ger något alls på ens bröllop är fel fel fel

• Anonym

Så de som sätter in annons i tidningen när de fyller år och undanber sig någon uppvaktning har också rätt att bli sura ifall flertalet vänner struntar i det och uppvaktar ändå, varav en då följer det man sagt? 

• aniara

Nica, nu var det ju tydligen en person som aldrig ger presenter så oväntat kan det ju knappast ha varit. Läser man Magdalena Ribbings vett- och etikettspalt ser man att det är oartigt att ha med sig en present när mottagaren undanbett sig presenter. Jag kan förstå att problemet ligger djupare än vad som framgick i trådstarten, jag har också irriterat mig på snåljåpar i min omgivning, men när det gäller bröllopet specifikt tycker jag inte att TS har så mycket skäl att gnälla. Jag tycker hon kan glädjas åt alla de presenter hon faktiskt fick istället för att sura över att hon inte fick mer.

• nica83a

Aniari- tror som sagt inte att det handlar om att hon är " tjurig" för att hon inte fick mer. De angav ett BG-nr och skrev att man kunde ge ett bidrag till bröllopsresan om man VILL. Klart att En riktig vän vill ge, särskilt på ens bröllopsdag. Spelar roll vad Ribbing tycker o tänker om det

• gbg2012

Ja det va snålt men man ska inte skriva att man inte vill ha om man vill ha, klart jag hade gett ändå. Som sagt i andra kulturer ger man väldigt mkt pengar och presenter vid bröllop tycker vi svenskar är snåla generellt!

• Silketuss

Jag skulle inte ge present till någon som har avsagt sig detta. Av respekt. 

• Anonym (förstår)

Efterssom ni skrev att man inte behövde ge några presenter har hon väl inte gjort något officiellt ettikettsbrott, men hon har ju visat att hon är snål. Hade ni inte skrivit så hade hon säkert gett väldigt lite istället.. Så då är ju frågan vad tycker om det? Jag tycker att snålhet är ett riktigt osmakligt drag, för mig är det därför en dealbreaker på vänskap. Är hon bara snål när det kommer till presenter, eller gäller det andra saker också? Är hon generös med tid? Bjuder hon på andra saker, tex middagar, drinkar eller presenter till barn. Om du tycker att hon är snål och själviskt skulle jag fundera på om det verkligen är någon du vill vara vän med?

Om du trots allt vill fortsätta vara vän med henne skulle jag tänka om när det kommer till presenter och utgifter med henne. Köp små billiga saker när hon fyller år och när hon eventuellt gifter sig. Begagnat eller hemmagjort funkar utmärkt. En korg med saker du bakat tillexempel. Om hennes nästa fest kräver stora utgifter säg som det är, att du tyvärr inte kan vara med för att du inte har råd. Säg som det är, du behöver inte skämmas för att du har mindre pengar. Din vän kanske dessutom inte fattar att alla inte har lika mycket pengar som henne..

Lycka till!

• Anonym (Kan tänka mig)

I proportion till de övriga gästerna ser hon ju väldigt dum ut tycker jag. Kan hon eller han som rest så långt och lever på csn lämna ett bidrag till resan varför väljer då hon att inte göra det...

Har ni pratat om bröllopsresan och att ni fick en del pengar till den?

• FruForsmark

Hej,

Håller med tidigare skribenter. Ni skrev faktiskt i inbjudan att ni inte önskade er något. Vi gjorde inte heller det då vi gifte oss långt bort och vi vart så otroligt glada att folk kom. Presenter och pengar var ren bonus som vi inte förväntade oss. Glädj er med att folk kom istället! Dessutom, inkomst och sparsamhet hör faktiskt inte alltid ihop :)

Svar på tråden Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?