Snål vän, hur ska jag göra på hennes bröllop?
Vi gifte oss nyligen och bröllopet blev över all förväntan :) det var helt enkelt underbart och allt flöt på felfritt! Vi hade det i Stockholm då min sambo är därifrån vilket innebar att min släkt och mina vänner från Norrland fick resa och bo på hotell. Vi var därför ute i mycket god tid och dessutom skrev att vi inte vill ha presenter utan blir glada åt att folk närvara. Men vi gav också ut ett bg nr och skrev att om någon nu verkligen ville ge något så ge isf ett bidrag till vår resa.
ALLA gäster gav bidrag eller lite presenter, utom EN! Vi blev överraskade att så många gav och tom blan de vänner jag har som studerar och jobbar deltid och som dessutom fick resa så långt, men de svarade med ett leende och att de verkligen ville ge. MEN min väninna här i Stockholm som inte behövde resa, inte bo på hotel hon gav INGENTING! Jaghade inte brytt mig alls om det inte var så att alla andra gav och att hon är den väninna till mig som tjänar mest. Hon får 52 tkr i månaden och hon är singel med inga barn. Hon är känd för att aldrig ge presenter på födelsedagar och inflyttningar men är detta inte lite tarvligt? Vi skrev ju att vi inte ville ha presenter för att de med dålig ekonomi inte skulle känna sig tvingade men det hör väll till vanligt hyfs att ge en present speciellt när man har det så gott ställt? Vi är ganska nära. Dessutom så vad jag med och firade henne 2 veckor innan bröllopet, i Sandhamn på seglarhotellet och det sved i min plånbok, men ville göra detta för att markera att jag inte bara hade bröllop på hjärnan utan även värdesätter hennes födelsedag... och så får man inget tillbaka...
Nu till min fråga. Om hon skulle gifta sig om några år, kan jag då strunta i att ge bröllopsgåva? Eller hur förhåller jag mig till det? jag vet inte om jag skulle klara av att inte ge, det är så främmande för mig..så pinsamt