• Sofi K
    Äldre 17 Jul 19:47
    7171 visningar
    9 svar
    9
    7171

    Hur gör man hemmagjord droppformad bukett?

    Sitter och planerar bröllop för fullt jag och fästmannen och man inser mer och mer att allt kostar ju....hehe. vad hade jag förväntat mig, men ändå...


    Det är inte så att vi har dåligt ställt eller så, men många bäckar små (till exempel att göra sin egen bukett) så kan man ju komma ner lite i pris.


    Jag har alltid gillat att pilla med blommor och göra egna arrangemang, men har ingen utbildning, så jag vet ju inte hur man gör "på riktigt".


    Skulle önska mig att ha en droppformad bukett på bröllopet med rosor i ljusa färger och ljusgröna mindre blommor och blad i...


    Funderar om det finns någon vänlig florist eller kunnig människa skulle vilja förklara lite smått hur man gör själva det som "hänger" i buketten. Vart börjar man? vad bör man tänka på och vad behövs??


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur gör man hemmagjord droppformad bukett?
  • Mallis­12
    Äldre 17 Jul 20:04
    #1
  • Mallis­12
    Äldre 17 Jul 20:06
    #2
    Mallis12 skrev 2012-07-17 20:04:37 följande:
    www.brollopslycka.se/blomsterguiden/bind-deko...
    Kanske kan hjälpa? :)
    Scrolla ner på sidan
  • Mallis­12
    Äldre 17 Jul 20:09
    #3

    Dock verkar det väldigt svårt att göra en droppformad på egen hand om man inte är utbildad, hittade denna tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-24/m3405959.html 


  • Äldre 17 Jul 20:11
    #4

    Här kan du köpa material som behövs!
    http://wedshop.se/ProductCategory.asp?catID=1
    Lycka till! 

  • Sofi K
    Äldre 17 Jul 20:45
    #5

    Tack för hjälpen.... jag kikade på hemsidan du skickade,mallis12. det var svårt att förstå hur man gjorde när man inte kände till de olika "facktermerna..."


    hittade en del på youtube, har ännu inte sett någon som gör en droppformad, men jag ska nog hitta det också...


    finns det någon som har gjort sin egen eller någon annans, som vet om det är as-svårt eller??

  • Äldre 17 Jul 20:56
    #6

    Om du vill ha en droppformad bukett och aldrig gjort det förut så skulle jag nog beställt den ändå.
    Att ha stressen att hinna göra buketten också + att man sällan blir nöjd när man gör saker under tidspress. Speciellt saker man sällan eller aldrig gör annars.
    Det behöver inte bli supersuperdyrt.

    Om du går till en florist och säger att du vill ha en droppformad bukett, i X färg/ färger och att den får kosta max X:- (och nu menar jag inte under 10:- bara för att jag bara satte ett X Tungan ute) så fixar dom det.
    Om dom får använda de blommor som finns inne och inte behöver specialbeställa så behöver det inte bli jättedyrt. Det som kostar är just specialbeställningar, konsultationer osv. 

  • Äldre 17 Jul 21:10
    #7
    Gör inte en droppformad-eller någon bukett alls som ska stickas i oasis om du inte har vana! Det ÄR ett hantverk. Det är en konst att få blommorna att verkligen sitta fast, att bygga rätt form, att inte ha sönder den lilla oasisklumpen osv.
    Ska du öva dig till att få det bra, så kommer det i slutänden antagligen att bli en bra slant dyrare än att gå till en yrkeskunnig från början. Dessutom vill jag gärna tro att resultatet blir bättre hos floristen. (även om forumet ofta innehåller bilder på det folk bundit själva och berömmet brukar vara i stil med att "det ser hur proffsigt ut som helst". det brukar jag -i tysthet-inte hålla med om)
    Och jag tror inte så många florister-eller frisörer, snickare etc har så stor lust att sitta och hålla gratiskurser, när det är ens levebröd det handlar om. Jag själv tipsar gärna om blommor och ger goda råd efter bästa förmåga, men jag lägger inte tid på att lära ut mitt yrke gratis till andra så de ska slippa betala mig för min tid i butik. Den kunskap jag själv har skaffat mig har kosat mig ganska mycket pengar och möda. Det blir på något vis lite bakvänt om du förstår hur jag menar.

    Jag hoppas du inte uppfattar min ton som snäsig eller sur, jag är bara ute efter att förklara saken från yrkesmässigt håll i all vänlighet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 24 Jul 00:10
    #8

    Hej ! Jag jobbar som florist och ville bara komma med lite bra råd :) Anledningen till att buketterna , speciellt de droppformade (gjorda i hållare ) är så dyra är för att de tar mycket tid. En droppformat bukett tar för en florist ung 1-2 timmar att göra och kräver mycket tid och kunskap.Den droppformade buketten görs i en oasishållare ( som en liten oasisboll) , där varje blomma fästs för hand med hjälp av ståltråd i hållaren så att dem sitter fast. det är på grund av detta som de är svårt att göra de hemma. En handbunden bukett är lätt att göra själv eftersom du enkelt kan göra den om och om igen om de inte skulle gå bra men gör du i hållare så kan man tyvärr inte göra om. Om du gärna vill ha en droppformad så skulle jag föreslå att gå till din lokala florist och prata med dem , förklara för dem vad du vill ha och vad din budget är, så kan dem säkert komma på nåt som passar din plånbok :) Hoppas att allt blir bra på din stora dag :)

  • Sofi K
    Äldre 23 Aug 18:52
    #9
    passionsblomman skrev 2012-07-17 21:10:10 följande:
    Gör inte en droppformad-eller någon bukett alls som ska stickas i oasis om du inte har vana! Det ÄR ett hantverk. Det är en konst att få blommorna att verkligen sitta fast, att bygga rätt form, att inte ha sönder den lilla oasisklumpen osv.
    Ska du öva dig till att få det bra, så kommer det i slutänden antagligen att bli en bra slant dyrare än att gå till en yrkeskunnig från början. Dessutom vill jag gärna tro att resultatet blir bättre hos floristen. (även om forumet ofta innehåller bilder på det folk bundit själva och berömmet brukar vara i stil med att "det ser hur proffsigt ut som helst". det brukar jag -i tysthet-inte hålla med om)
    Och jag tror inte så många florister-eller frisörer, snickare etc har så stor lust att sitta och hålla gratiskurser, när det är ens levebröd det handlar om. Jag själv tipsar gärna om blommor och ger goda råd efter bästa förmåga, men jag lägger inte tid på att lära ut mitt yrke gratis till andra så de ska slippa betala mig för min tid i butik. Den kunskap jag själv har skaffat mig har kosat mig ganska mycket pengar och möda. Det blir på något vis lite bakvänt om du förstår hur jag menar.

    Jag hoppas du inte uppfattar min ton som snäsig eller sur, jag är bara ute efter att förklara saken från yrkesmässigt håll i all vänlighet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    Det är verkligen ingen fara vad beträffar din ton. Jag förstår att du inte vill lära ut konsten till folk hur som helst. Det är ju som om en frisör förklarar hur man ska göra en uppsättning. Trots att du inte är utbildad eller en sömmerska...ja...helt enkelt, jag förstår dig.


    Jag blir nog mer och mer inne på att låta ett proffs sköta bindningen. Vet dock inte hur jag ska göra med "droppen" eller om jag bara ska ha lite grönt "snurrat" runt som en snygg detalj. Jag försöker intala mig att det viktigaste inte är håret, blommorna eller dekorationerna... trots att man vill vara fin... men huvudsaken är ju trots allt att jag får min man!

Svar på tråden Hur gör man hemmagjord droppformad bukett?