• Anonym

Hade ni bjudit dem ändå?

Vi ska ha ett ganska litet bröllop nästa år i all enkelhet. Vi kommer att bjuda ca 40 personer. I gymnasiet och högstadiet var vi fyra tjejer som umgicks ganska mycket. Nu såg jag på FB att den ena tjejen gift sig för nån vecka sedan och jag var inte bjuden. Vi har inte setts på 2 år och hon har hunnit få barn etc. Jag hade ju tänkt bjuda henne och hennes man men det verkar kanske konstigt när hon inte bjöd oss. Vet inte om de andra två var bjudna heller men vet att den ena fotade bröllopet och att den andra (som är hennes äldsta barndomsvän) säkerligen var där. Ska jag vara helt ärlig känner jag mig lite besviken. Men visst, vi har inte setts, av olika anledningar. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Hade ni bjudit dem ändå?
  • Indiansommar

Jag hade inte bjudit, bjöd inte hon dig så behöver du inte bjuda henne. Så känner jag rent spontant. Men så klart om du gärna vill ha henne med så ska du givetvis bjuda henne. 

• Drullen

Ja har alltid tänkt att ja ska bjuda mina barndomsvänner, en tjej som ja lekte med jämt i flera år va det bara vi, sen två andra tjejer som ja oxå va med ganska mycket under uppväxten. Det har alltid varit självklart.

Sen fick ja se helt plötsligt den ena efter den andra berätta på FB att de gift sig.
    Ja kan föstå om de har vissa begränsningar vilka de kan bjuda, men tycker ändå det är tråkigt.

Ja valde att inte bjuda dem, tror att det skulle kännas helknäppt för dem att komma, när de inte själva bjöd.

• Anonym
    Indiansommar skrev 2012-07-16 16:06:23 följande:
    Jag hade inte bjudit, bjöd inte hon dig så behöver du inte bjuda henne. Så känner jag rent spontant. Men så klart om du gärna vill ha henne med så ska du givetvis bjuda henne.
    Känner på ett vis som du beskriver...på ett annat vill jag ha henne med. Känns ju ännu konstigare att bjuda de andra två om inte jag bjuder henne..men det är kanske det hon gjort...det vet jag ju inte.
  • Anonym (Bjud om du vill!)

Jag bjöd en gammal kompis som gifte sej förra året utan att bjuda mej! Hon blev jätteglad och det var väldigt trevligt att ha henne där =) På hennes bröllop hade hon mest haft släkt och de allra närmsta vännerna men jag bjöd ju både släkt och vänner. Jag tvekade hursomhelst aldrig på om jag skulle bjuda henne. Det är mycket möjligt att jag ser henne som en bättre vän än hon ser mej, eller att hon har fler vänner än mej. Jag vet inte men jag tycker iaf om henne och jag blev såå glad att hon kom!

• Anonym
    Drullen skrev 2012-07-16 16:08:52 följande:

Ja har alltid tänkt att ja ska bjuda mina barndomsvänner, en tjej som ja lekte med jämt i flera år va det bara vi, sen två andra tjejer som ja oxå va med ganska mycket under uppväxten. Det har alltid varit självklart.

Sen fick ja se helt plötsligt den ena efter den andra berätta på FB att de gift sig.
    Ja kan föstå om de har vissa begränsningar vilka de kan bjuda, men tycker ändå det är tråkigt.

Ja valde att inte bjuda dem, tror att det skulle kännas helknäppt för dem att komma, när de inte själva bjöd.

Ja...vi har ju fortsatt att hålla kontakten om än sporadiskt...Funderar på om hon tycker det e illa att jag inte träffat hennes barn ens än..Det som gör mig lite ledsen är att jag misstänker att de två andra varit där...
  • Anonym
    Anonym (Bjud om du vill!) skrev 2012-07-16 16:09:39 följande:
    Jag bjöd en gammal kompis som gifte sej förra året utan att bjuda mej! Hon blev jätteglad och det var väldigt trevligt att ha henne där =) På hennes bröllop hade hon mest haft släkt och de allra närmsta vännerna men jag bjöd ju både släkt och vänner. Jag tvekade hursomhelst aldrig på om jag skulle bjuda henne. Det är mycket möjligt att jag ser henne som en bättre vän än hon ser mej, eller att hon har fler vänner än mej. Jag vet inte men jag tycker iaf om henne och jag blev såå glad att hon kom!
    Du har en poäng där...!
  • TheD

Om man inte har sett varandra på tvår osv så skulle jag inte skicka en injudan.

• CoG

Allt beror väl på om du vill ha henne på ditt bröllop.
    Det är svårt att veta hur deras gästlista såg ut och vad som gjorde att inte du blev bjuden.
    Kanske bjöd dom såna dom faktiskt umgås med i nutid mer än de som dom träffar mer sporadiskt.

Så vill du se henne på ditt bröllop för att du tycker om henne borde du väl bjuda henne,
    sen kanske det är dags att träffa henne i övrigt också så att ni inte tappar bort varann helt.

• Anonym

Ja visst borde vi ses oftare! Har skickat sms men vi får liksom aldrig ihop det. Likadant med de andra två. Trots allt ser jag dem som bra vänner...när vi träffas är det alltid som att det inte var länge sedan vi sågs sist. Men visst, jag har kanske inte legat på heller, har haft det ganska tufft på hemmaplan med barn som utreds på BUP etc. tagit mkt kraft. Inte för att det är en ursäkt men en förklaring kanske.

• Pertinax

Tror du kommer ångra dig om du inte bjuder henne. Låter trots allt så på ditt resonemang. Onödigt att göra henne lika ledsen som du känner dig om du ändå vill att ni ska fortsätta vara vänner.

• Anonym
    Pertinax skrev 2012-07-16 16:41:40 följande:
    Tror du kommer ångra dig om du inte bjuder henne. Låter trots allt så på ditt resonemang. Onödigt att göra henne lika ledsen som du känner dig om du ändå vill att ni ska fortsätta vara vänner.
    Ja...i grund och botten vill jag ha henne där och det känns inte aktuellet för mig att bjuda två av de tre...Så får hon själv avgöra om hon vill komma eller ej. Men visst..detta blev ett wakeup-call för mig, har skickat ett grupp-sms om att ses i sommar...vi får väl se om någon svarar..och gör dom inte det är det väl intresserade..och då känns det inte viktigt att de kommer på mitt bröllop heller. Är ni med på resonemanget?
  • Anonym (B)
    CoG skrev 2012-07-16 16:18:12 följande:
    Det är svårt att veta hur deras gästlista såg ut och vad som gjorde att inte du blev bjuden.
    Kanske bjöd dom såna dom faktiskt umgås med i nutid mer än de som dom träffar mer sporadiskt.
    Precis; och man är ju också två om att gifta sig och man vet inte hur diskussionen gått mellan bruden och hennes man. Om det är så att ni mest umgicks för några år sedan kanske du inte har träffat hennes man så många gånger, och då kanske han inte tyckte att det var läge att bjuda dig på sitt bröllop. Folk är olika, och vissa vill verkligen inte ha med folk som de inte känner. Eller så var det så att bruden hade fler på "sin" sida än mannen, och det gjorde att hon var tvungen att dra en snäv gräns för vem hon kunde bjuda för att det skulle bli rättvist.

Om din egen partner är mer öppen och generös och inte tycker det är jobbigt med nya människor har du ju ett mycket bättre läge att bjuda din barndomsvän och då är det bara något att vara glad och stolt över!
  • Chicita

Vi bjöd dom vi ville ha där helt enkelt.
    Och vi struntade i om dom hade bjudit oss till sina högtidsstunder eller inte. Om jag vill ha någon där när jag firar så spelar det väl egentligen ingen roll om den personen har bjudit mig på något liknande innan?
    Annars känns det ju lite som "om inte du bjuder mig så tänker jag minsann inte bjuda dig heller".
    Och hur länge sen det var man träffades? Tja om man tycker om någon så spelar det väl ingen roll hur länge sen man sågs?

Bjud dom om ni vill ha dom där.
    Om du står i valet och kvalet mellan att bjuda dom eller bjuda någon annan som ni umgås mer med nu så kanske du ska välja den du umgås med nu. Men annars tycker jag helt klart att du ska strunta i om dom har bjudit dig eller inte. Det har väl inget med att göra med frågan: Hur gärna vill du ha dom där?  

• Anonym
    Chicita skrev 2012-07-16 17:36:00 följande:
    Vi bjöd dom vi ville ha där helt enkelt.
    Och vi struntade i om dom hade bjudit oss till sina högtidsstunder eller inte. Om jag vill ha någon där när jag firar så spelar det väl egentligen ingen roll om den personen har bjudit mig på något liknande innan?
    Annars känns det ju lite som "om inte du bjuder mig så tänker jag minsann inte bjuda dig heller".
    Och hur länge sen det var man träffades? Tja om man tycker om någon så spelar det väl ingen roll hur länge sen man sågs?

Bjud dom om ni vill ha dom där.
    Om du står i valet och kvalet mellan att bjuda dom eller bjuda någon annan som ni umgås mer med nu så kanske du ska välja den du umgås med nu. Men annars tycker jag helt klart att du ska strunta i om dom har bjudit dig eller inte. Det har väl inget med att göra med frågan: Hur gärna vill du ha dom där?
    Nej du har så rätt...jag vill ha dom där för det är vänner som betytt och betyder mkt för mig genom åren...
  • Mette81

Man behöver ju inte alltid ta fram Jantelagen... Följ ditt hjärta och bjud ändå om du vill!!

• Chicita
    Anonym skrev 2012-07-16 20:19:42 följande:
    Nej du har så rätt...jag vill ha dom där för det är vänner som betytt och betyder mkt för mig genom åren...
    Då är det inga konstigheter.
    Bjud dom Solig 
  • Nathalia707

Hade ej bjudit henne.

För några månader sen gifte sig en kompis till mig.Hon bjöd mig dagen innan sitt bröllop

Så falsk av henne tycker jag,Hon sa att hennes kille hade bestämt sig nu att hon fick bjuda mig.

Jag kommer ej bjuda henne på mitt bröllop

• Anonym
    Nathalia707 skrev 2012-07-17 23:31:01 följande:

Hade ej bjudit henne.

För några månader sen gifte sig en kompis till mig.Hon bjöd mig dagen innan sitt bröllop

Så falsk av henne tycker jag,Hon sa att hennes kille hade bestämt sig nu att hon fick bjuda mig.

Jag kommer ej bjuda henne på mitt bröllop

Okej det var ju trist...så var det ju inte för oss riktigt. DEt visade sig nu att varken jag eller hon jag trodde fotograferade bröllopet var bjudna. Jag kommer antagligen att bjuda henne. Verkar lite konstigt att bjuda dagen innan, dålig stil och bestämde hennes kille allt eller? De fick kanske avbokningar så de fick råd...?!
  • Moster Stina

När vi fått en massa avbokningar så passade jag på att bjuda in vvänner från LÅNGT tillbaka. Ett par hade nyligen gift sig utan att vi var bjudna, men vi har ärligt talat haft väldigt lite kontakt de senaste 10 åren. Jag kände mig storsint ändå som bjöd henne och maken och se vi hade det JÄTTEroligt på vårt bröllop ihop med dem.

Om man tror att man kommer gå och störa sig på, och känna sig sårad av ens vänner på bröllopet så ska man såklart inte bjuda dem. Men jag är glad att jag bjöd in gamla från förr. Det var en kul och bra anledning att ta upp kontakten igen!

• Anonym

Jag hade bjudit henne, för du vill ju ha henne där. Haka inte upp dig på att hon inte bjöd. Hon kanske hade begränsningar som sagt! Vi har bjudit dom vi vill ha där även vänner som vi inte umgås med så ofta. Vi bjöd INTE ett par vänner som vi umgås en del med men som jag inte är så bekväm med pga av mycket men som min man trivs med (kanske inte lika mycket nu när han vet vad jag tycker om dem men ändå. Jag höll på att gå in i väggen förra året och just då valde frun i det vän paret att bli väldigt PÅ......på min man så klart tyckte jag i alla fall, eftersom det är de som är vänner egentligen. Hon är på ett visst sätt som är väldigt på och över huvudet på alla andra, ta med i noten att jag inte mådde bra och tolkade enligt mina egna känslor och tankar i alla fall så hade min man inte tänkt på det förrän jag sa det och då upptäckte han nog att hon var lite för på oss. Hon ville träffas typ varje dag). Nu kom jag in på annat men jag tycker i alla fall att du ska bjuda henne eftersom det var din grundtanke och har sett fram emot det!

Svar på tråden Hade ni bjudit dem ändå?