• chrpe
    Äldre 16 Jul 13:46
    9209 visningar
    13 svar
    13
    9209

    Present till föräldrar

    Jag och min BM vill ge mina föräldrar en fin gåva som tack för all hjälp och allt stöd med vårt bröllop.

    Vi kommer inte ge hans föräldrar något då vi knappt har någon kontakt med dem samt att de ALDRIG frågat om vi vill ha hjälp eller liknande, då bor de 15 min bort. De vet inte ens om de vill gå på vårt bröllop. Så de är inte värda någon present enligt oss.

    Min föräldrar bor 50 mi bort från oss och stöttar, ringer, besöker, ordnar med allt för att hjälpa oss.
    De har köpt oss ett underbart soffbord som är handgjort med världens vackraste stenskiva specialvbeställd från sydamerika. Bara det bordet kostade ca 15.000. Vi kommer få ett bidrag på 30.000 till bröllopet + att de nu har sagt att de köpt en till bröllopsgåva till oss.

    Vi ska ha goodiebags till våra gäster som mina föräldrar sponsrar mycket till, (särskilt från mammas företag). De kommer ner tre dagar innan bröllopet för att hjälpa till med det sista.

    Mamma ska få vara med när jag fixar mig på morgonen. Så jag betalar hennes hår och sminkning.
    Vi kommer hålla ett fint tal till dem.
    Men vi vill ge något mer, något som är ett minne från oss.

    De har ALLT verkligen. Så någon pryl eller liknande kommer jag inte på. Upplevelse tycker de om men då vill de att hela familjen är med oftast 15st med resp och barnbarn. Sen så jobbar de JÄMT så att hitta en dag som passar är svårt.

    Har sån torka kommer inte på något.

    De älskar Ulrika Hydman Vallien´s konst, de har t.ex. köpt ALLA kattvaserna. Vi köpte en urläcker brandsläckare till dem som hon designat. Och de uppskattade den gåvan enormt mycket. Men nu då...vad ska vi ge?

    Hjälp mig snälla?

  • Svar på tråden Present till föräldrar
  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 14:41
    #1

    Har tyvärr inga förslag men måste bara berätta vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg. Vilka underbara föräldrar du har!

  • Äldre 16 Jul 14:52
    #2

    Ge dem en upplevelse! Antingen något ni kan göra alla fyra tillsammans eller något som de kan göra ensamma. 
    Här kanske du kan hitta något eller inspiration till något du/ni själv hittar på.
    http://www.liveit.se
     

  • Ingrid­e
    Äldre 16 Jul 17:54
    #3

    Jag blir också glad när jag läser att det finns såna föräldrar. 

  • CoG
    Äldre 16 Jul 18:00
    #4

    Jag blir glad av att läsa att du är en sån som inte tar föräldrar förgivet och verkligen vill visa er uppskattning för allt som dom gjort :)

    Jag tror nog att talet till dom kommer att vara värt mer än alla saker ni kan komma på :)

  • CoG
    Äldre 16 Jul 18:01
    #5

    Ni kanske kan skriva ner talet i en fin bok eller rama in det så att dom har det kvar?

  • chrpe
    Äldre 16 Jul 22:32
    #6

    Åh tack för era fina ord och tips. De är verkligen underbara och min familj är verkligen nära och ställer alltid upp för varandra. Idag hittade jag den perfekta presenten. Jag hittade en designad katt av Ulrika som inte tillverkas längre. Eftersom de samlar på alla katter så vet jag att denna blir unik för dem. Den är annorlunda och designen är unik. Den kommer stå på deras hotellrum när de kommer hem från bröllopet. Hoppas de blir glada. :)

  • Äldre 16 Jul 22:42
    #7

    Låter som en bra present Glad

    Alla som hade ställt upp på något sätt på vår dag (brudföljet, toastmastrar och föräldrar) fick specialbeställda keramikkrus som minne av dagen (dom använde krusen under middagen).
    Och sen beställde vi fotoböcker åt dom också eftersom våra föräldrar hade kameraproblem (bådas våra föräldrar fick problem med kamerorna) och tärnor + marskalker kunde ju inte fota något beroende på deras uppgifter liksom.

    Presenter som har en tanke bakom oavsett om det är en fysisk gåva eller en upplevelse, en hemlagad middag eller något annat är ju alltid det som uppskattas mest.
    Det pengamässiga värdet som jag ser att det ibland pratas om (att man måste köpa något för en viss summa för att XX förväntar sig det) tycker jag är förkastligt.

    I helgen lagade vi mat när vi var uppe hos svärföräldrarna. Helt vanlig enkel vardagsmat, men svärmor var så glad att hon nästan grät.
    Så något väldigt lite, kan göra väldigt mycket. Och jag tror att dom verkligen kommer att uppskatta den här gåvan som ni lagt ner tid och tanke på att hitta Solig 

  • Aniara­4
    Äldre 16 Jul 23:32
    #8

    Jag hade tänkt föreslå en övernattning på Kosta Boda Art Hotel, och se till så att de fick bo i Ulrika Hydman Vallien-korridoren där hon har dekorerat rummen! Och med tillhörade glasbruksbesök och shopping förstås. Kanske inte är försent ändå?
    www.kostabodaarthotel.com/

  • theres­epivat
    Äldre 16 Jul 23:46
    #9

    På vårt bröllop kommer vi ha svart/vit tema med inslag av oliv. Vi kommer att ha stora Olivträd som centerpice på våra runda bord. De som ha hjälpt till extra på vårt bröllop tex. föräldrar, toastmadam, vän som sjunger i kyrkan osv. har fått ett speciellt kort vid sin plats där vi skrivit några rader om hur vi uppskattar deras hjälp osv. och sedan står det att vid slutet av festen får de ta med sig ett av olivträden hem.

    Där slog vi två flugor i en smäll Rolig gåva till dem + att vi blir av med träden och slipper ta med dem hem dagen efter när det skall städas i lokalen.


    Annars tyckte jag det som Aniara4 skrev om övernattning på hotellet lät roligt och kanske skulle passa dem.


     


    Lycka till

  • chrpe
    Äldre 17 Jul 07:25
    #10
    Aniara4 skrev 2012-07-16 23:32:18 följande:
    Jag hade tänkt föreslå en övernattning på Kosta Boda Art Hotel, och se till så att de fick bo i Ulrika Hydman Vallien-korridoren där hon har dekorerat rummen! Och med tillhörade glasbruksbesök och shopping förstås. Kanske inte är försent ändå?
    www.kostabodaarthotel.com/
    Jätte bra idé, men vi var där för två år sedan med dem. =) Fast iofs så kan man ju göra om det. =)
  • chrpe
    Äldre 17 Jul 07:26
    #11
    theresepivat skrev 2012-07-16 23:46:30 följande:

    På vårt bröllop kommer vi ha svart/vit tema med inslag av oliv. Vi kommer att ha stora Olivträd som centerpice på våra runda bord. De som ha hjälpt till extra på vårt bröllop tex. föräldrar, toastmadam, vän som sjunger i kyrkan osv. har fått ett speciellt kort vid sin plats där vi skrivit några rader om hur vi uppskattar deras hjälp osv. och sedan står det att vid slutet av festen får de ta med sig ett av olivträden hem.

    Där slog vi två flugor i en smäll Rolig gåva till dem + att vi blir av med träden och slipper ta med dem hem dagen efter när det skall städas i lokalen.


    Annars tyckte jag det som Aniara4 skrev om övernattning på hotellet lät roligt och kanske skulle passa dem.


     


    Lycka till


  • chrpe
    Äldre 17 Jul 07:28
    #12


    Denna blev det. Tror det blir perfekt till dem!
    Tack för alla fina idéer. Kommer faktiskt rama in talet samt så ska vi ge dem en förstoring av bröllopsfotot när de är klara.  
  • chrpe
    Äldre 17 Jul 07:38
    #13
    Chicita skrev 2012-07-16 22:42:41 följande:
    Låter som en bra present Glad

    Alla som hade ställt upp på något sätt på vår dag (brudföljet, toastmastrar och föräldrar) fick specialbeställda keramikkrus som minne av dagen (dom använde krusen under middagen).
    Och sen beställde vi fotoböcker åt dom också eftersom våra föräldrar hade kameraproblem (bådas våra föräldrar fick problem med kamerorna) och tärnor + marskalker kunde ju inte fota något beroende på deras uppgifter liksom.

    Presenter som har en tanke bakom oavsett om det är en fysisk gåva eller en upplevelse, en hemlagad middag eller något annat är ju alltid det som uppskattas mest.
    Det pengamässiga värdet som jag ser att det ibland pratas om (att man måste köpa något för en viss summa för att XX förväntar sig det) tycker jag är förkastligt.

    I helgen lagade vi mat när vi var uppe hos svärföräldrarna. Helt vanlig enkel vardagsmat, men svärmor var så glad att hon nästan grät.
    Så något väldigt lite, kan göra väldigt mycket. Och jag tror att dom verkligen kommer att uppskatta den här gåvan som ni lagt ner tid och tanke på att hitta Solig 
    Det är just de där gåvorna som man inte förväntar sig eller som är väldigt unika i sin omtanke som är så kul och ge bort och få.

    T.ex. på min möhippa så blev jag utklädd vilket jag sa innan att jag vägrar, jag tycker inte sånt är kul. Nu behövde jag aldrig göra något pinsamt med främligar eller så vilket kändes bra. Men jag kunde aldrig bli ledsen, iriiterad, tjurig för att de klädde ut mig och inte hade lyssnat på mig. För deras tanke var underbar och hela temat flöt på så bra, allt var verkligen genomtänkt och därför såg jag det fina i hela grejen. Vilken tid och vilket engagemang de lagt ner bara för min skull. Det var det som var det fina i gåvan av en möhippa.
Svar på tråden Present till föräldrar