• Äldre 14 Jul 11:50
    7360 visningar
    13 svar
    13
    7360

    Sidenblommor, har någon haft det som brudbukett?

    Vi har, som många andra, en tight och rätt liten bröllopsbudget. Satt därför och kollade runt på e-bay efter brudbuketter gjorda av sidenblommor (eller vad det nu är för material som är vanligast). Nämnde detta för blivande mannen som blev jätteupprörd??! Förvånad Han är rädd att jag kommer bli ledsen och ångra mig, att buketten kommer att vara ful och det kommer synas på fotona att det inte är äkta blommor. Så nu blev jag osäker, såklart..har funderat på att gå in på lokala blomsterhandeln och berätta vilken budget vi har och sen ge fria händer, att binda själv vågar jag mig absolut inte på! (Tummen mitt i handen och absolut inte gröna fingrar...) Detta var ett alternativ jag tyckte verkade smidigt, ingen risk att blommorna vissnar..och sen kan man ju spara dem i all evighet Glad Vad hade ni gjort/gör? Finns här någon som beställt oäkta blommor, blev ni nöjda? Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Sidenblommor, har någon haft det som brudbukett?
  • Äldre 14 Jul 12:01
    #1

    Jag har köpt min bukett från thebridesbouquet.com/index.aspx
    Jättefina sidenblommor, jag beställde en droppformad bukett till mig och runda buketter, mindre, till mina tärnor.

    och jag ska idag på en kompis bröllop. Hon har också beställt från samma ställe och är hur nöjd som helst.
    Dom här blommorna syns inte att dom är falska, dom ser äkta ut om man inte granskar det jättejätte-nära. Vilket inte så många gör.

    Och för mig kvittar det om folk vet att det är fejk..
    Jag betalade 700 kr för brudbuketten, 2 tärnbuketter och 1 enkel ros till m2b.
    Min kompis betalade 1500 kr för brudbukett, droppformad, 3 tärnbuketter, 4 enkla rosor, 1 enkel orkidé, samt massa rosa ros-blad att strö i mittgången på kyrkan.
    mycket prisvärt tycker jag.

    väldigt snabbt skickat också. 

  • Äldre 14 Jul 12:17
    #2

    Det beror väl på hur stor din budget är, en tygbukett som ser rikigt snygg ut är inte särskilt billig.


    Är pengarna enda anledningen så hade jag nog istället gått och pratat med floristen och sett va de kunde fixa.


    Kan vara väldigt romantiskt att bara ha en enda blomma oxå.


    Vill man inte detaljbestämma sakerna i buketten heller så brukar man få ganska mycket för pengarna.


    Min bukett till vår borgerliga utomhus vigsel var underbar, liten men charmig och trädgårdsaktig men kostade "bara" 700 kr(inkl corsage).


    På vår kyrkliga välsignelse senare så valde jag nåt helt annat, två rosa liljor(80 kr/st) och sen köpte jag en MASSA snygga band i blandade toner och nyanser av rosa och grönt och satte fast så att de hängde ner. Slutpris ca 300 kr


    lägger upp bilder

  • Äldre 14 Jul 12:19
    #3

    Borgerliga:


  • Äldre 14 Jul 12:26
    #4

    kyrklig: inte de bästa bilderna man en ungefärlig ide iaf


  • Äldre 14 Jul 12:26
    #5

  • Äldre 14 Jul 16:23
    #6

    En anledning till att brudbuketter brukar bli så dyra är att floristen beställer mycket mer blommor än vad som behövs och väljer sedan ut de finaste för att de säkert ska stå sig hela natten.
    Om man nu har en tight budget och inte ska konservera blommorna kan man köpa två 10-pack rosor och få dem om bundna med t. ex. till brudslöja och ormbunksblad. Min bukett kostade 210:-.  När vi ville plocka ut en ros och göra corsage av så bjöd de faktiskt på "corsage-setet" och vi pillade ihop det själva.

    Tyvärr verkar inte uppladdningen funka så det blir ingen bild. Rynkar på näsan

  • Äldre 14 Jul 18:06
    #7
    Sara 120707 skrev 2012-07-14 12:19:19 följande:
    Borgerliga:


    Underbart vacker bukett! 
    Tack alla för era tips och råd. Jag ÄR ju svag för riktiga blommor...hmm...får fundera några varv till helt enkelt Glad
  • Äldre 14 Jul 19:06
    #8
    Victoria F skrev 2012-07-14 18:06:42 följande:
    Underbart vacker bukett!
    Tack alla för era tips och råd. Jag ÄR ju svag för riktiga blommor...hmm...får fundera några varv till helt enkelt Glad

    Tack


    Gå o hör med floristen i er stad! Se vad de kan lösa, kolla om de har en fotopärm med vad de bundit, ge dem helt enkelt en ungefärlig modell, vilken stil och ett maxpris så går det säkert bra


    Det skadar inte att höra sig för och kräver man inte en gigantisk dropformad bukett med specialbeställda blommor så blir det ju sällan de stora summor man hör här på BT.


    Tror att lite av tricket är att inte ställa in sig på att "det ska se ut exakt så här!!", för helt ärligt när fick man senast en bukett snittblommor som man tyckte var riktigt fula? Har man en exakt bild av vad man vill ha så får man oftast betala lite mer eftersom det då kan bli specialbeställda blommor och så.


    Min lila bukett gav jag floristen ganska fria händer med, valde ungefärliga färger(åt det blå/lila hållet), visade dem en inspirations bild (för just inspiration(!) inte kopiering) som hade lite mjuk trädgårdskänsla. Sedan gav jag ett maxpris på 700 och det gick på 685 kr.


    Lycka till!


     

  • Pluppe
    Äldre 14 Jul 19:19
    #9
  • Äldre 14 Jul 23:55
    #10

    Blir så glad av alla svar Glad Att ni har tid och ork för mitt lilla i-landsproblem Flört Uppskattar verkligen all input och alla fina bilder. 

    Ska som sagt fundera ett tag, det är inte förrän i november det är dagen B!

     

  • Äldre 15 Jul 17:32
    #11

    Jag passade på att fota brudbuketten från igår!
    Buketten var i orkidéer, men hon köpt till enkla rosor som hon satte fast själv.


  • Äldre 19 Jul 23:51
    #12

    Efter ominstallering av datorn funkar uppladdningsfunktionen. Skrattande Så här ser buketten jag talade om ut:


    Vi lindade den med lite plast + gamla spetsar jag hade i byrålådan.


  • 8septe­mber20­12
    Äldre 20 Jul 00:26
    #13
    Pluppe skrev 2012-07-14 19:19:44 följande:
    Denna har jag köpt : www.ebay.com/itm/Bridesmaids-Wedding-Bouquet-...

    Här är den i verkligheten:



    Jag gillar den väldigt mycket!! :)
    Himla fin!! Hojta till om du vill sälja efter bröllopet;)
Svar på tråden Sidenblommor, har någon haft det som brudbukett?