• Äldre 13 Jul 08:44
    2990 visningar
    19 svar
    19
    2990

    En eller två fotografer?

    Nu finns det många hobbyfotografer där ute och borde man man välja en proffsfotograf och en hobbyfotograf till sitt bröllop?


    Jag resonerar så här: Hobbyfotografen kostar bra mycket mindre och kan vara mycket kreativa samtidigt som de tar bilder från andra vinklar och fångar mer viktiga ögonblick.


    Har någon testat? Bra/dåliga resultat? Stör de varandra?


     

  • Svar på tråden En eller två fotografer?
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 13 Jul 09:53
    #1

    Vi har bokat två medialärare som har kunskap i digitalfotografering som ska fota vårt bröllop under några timmar. sedan får vi en skiva med alla bilder och kan beställa canvastavlor och annat från vilket företag vi vill när vi vill. Givetvis kanske vi inte får proffskvalitet men av 3-500 bilder måste det ju finnas några som är bra nog att förstora =) Priset är ju som du sa extremt mycket lägre än en proffsfotograf


  • Äldre 13 Jul 11:26
    #2

    Vi hade inte en chans att ha en proffsfotograf med vår budget.


    Vi gjorde så att vi bokade en porträttfotografering med en "amatör"fotograf som ändå hade ganska mycket erfarenhet av att fotografera bröllop. Denna porträttfotografering skedde innan vigseln.


    Sedan hade vi turen att komma i kontakt med en annan amatörfotograf som aldrig hade fotograferat bröllop och därför erbjöd sig att fotografera oss gratis för att få erfarenheten och bilder till sin portfolio. Hon fotograferade oss ca en timme efter vigseln.


    Vi visste att vi tog en risk med vårt val så klart vi var lite nervösa över de men i slutändan är vi fantastisk nöjda, har en massa helt otroliga bilder att välja mellan


     

  • Äldre 13 Jul 11:50
    #3

    Makens jobbarkompis som gillar att fotografera blev en av våra fotografer och jag frågade en tjej jag känner via internet (och har träffat nån gång på riktigt också) om hon skulle vilja vara fotograf åt oss också.
    Hon hade precis avslutat ett mediaprogram på högskolan med inriktning på fotografi. Så det kändes rätt i tiden. Hon fick erfarenhet, vi fick fina bilder...

    Men även om vi hade två amatörfotografer med helt olika bildspråk så hade vi ändå en proffsfotograf på "standby" så att säga.Vi hade avtalat med Camilla Dahlin att om vi inte var nöjda med amatörfotografierna så skulle hon komma över och fota oss nån gång efter bröllopet så vi i alla fall fick fina porträttbilder. 
    Men det behövdes aldrig. Vi var så nöjda med det vi fick.
    Tillsammans tog dom över 2000 bilder, och vi fick ca 400 som var mer eller mindre redigerade.
    Våra fotografer jobbade tillsammans även om dom inte kände varandra.
    Bland annat så dokumenterade den ena fotografen - när den andra fotograferade i början, vilket gav ett häftigt resultat tycker jag. Det är kul att ha det med på bild också Solig 

    Vi fick också en hel del ögonblicksbilder. En av fotograferna stod på läktaren i kyrkan och fotograferade, och den andra stod framme vid oss, men vid sidan av så han inte störde...
    Jag som inte gillar att vara med på bild kunde också "luras" lite genom att ena fotografen pratade med oss så vi stod och slappnade av, medan den andra fotograferade utan att vi märkte något
    Här är en av "dokumentärbilderna"



     
  • kickan­w
    Äldre 14 Jul 13:56
    #4

    Ett alternativ är att boka en proffsfotograf och be den personen om att ta med en "second shooter" eller assistent som ofta brukar vara en nybörjare som vill lära sig mer om bröllop. På så sätt får man två fotografer till ett okej pris, men slipper få en sur/förvånad proffsfotograf. Det är nämligen inte alltid så kul när man är van att göra sitt jobb på ett visst sätt och kunden fixat en annan fotograf som man inte ens känner som man sedan tvingas att samarbeta med och som kanske är i vägen och så vidare! :)

  • Äldre 14 Jul 14:01
    #5

    Vi hade två fotografer :) Blev en massa bilder!

  • Äldre 14 Jul 14:06
    #6
    kickanw skrev 2012-07-14 13:56:12 följande:
    Ett alternativ är att boka en proffsfotograf och be den personen om att ta med en "second shooter" eller assistent som ofta brukar vara en nybörjare som vill lära sig mer om bröllop. På så sätt får man två fotografer till ett okej pris, men slipper få en sur/förvånad proffsfotograf. Det är nämligen inte alltid så kul när man är van att göra sitt jobb på ett visst sätt och kunden fixat en annan fotograf som man inte ens känner som man sedan tvingas att samarbeta med och som kanske är i vägen och så vidare! :)

    Fast de e väl ganska mycket sunt förnuft att man informerar båda om hur man gör.


     

  • kickan­w
    Äldre 14 Jul 15:12
    #7
    Sara 120707 skrev 2012-07-14 14:06:56 följande:

    Fast de e väl ganska mycket sunt förnuft att man informerar båda om hur man gör.


     


    Ja, det tycker jag att det borde vara men tyvärr är det relativt vanligt att det helt plötsligt finns en till fotograf som "slåss" om bästa fotoplatsen när man står där och fotar, och det är inte alls kul vare sig för proffsfotografen, den andra fotografen eller för brudparet!
    Om man väljer att göra såhär tycker jag dessutom att man ska fråga proffsfotografen om det är okej eller om hen hellre vill välja en egen second shooter till samma pris, för det påverkar faktiskt rätt mycket att behöva samsas med en annan fotograf! :)
  • Äldre 14 Jul 15:24
    #8
    kickanw skrev 2012-07-14 15:12:06 följande:
    Ja, det tycker jag att det borde vara men tyvärr är det relativt vanligt att det helt plötsligt finns en till fotograf som "slåss" om bästa fotoplatsen när man står där och fotar, och det är inte alls kul vare sig för proffsfotografen, den andra fotografen eller för brudparet!
    Om man väljer att göra såhär tycker jag dessutom att man ska fråga proffsfotografen om det är okej eller om hen hellre vill välja en egen second shooter till samma pris, för det påverkar faktiskt rätt mycket att behöva samsas med en annan fotograf! :)

    Fast vad jag menar är att det inte riktigt är det tråden handlar om.


    Jag anser inte att man måste välja bort att ha en amatörfotograf med bara för att proffsfotografen kanske blir stött, det är så lätt att lösa genom att informera.


    Kan vara bra att tänka på dock.


    Vi hade två fotografer men valde att ha en före och en efter vigseln iom att de inte kände varandra just för att vi inte skulle få sådana problem och därför menar jag oxå att det går att lösa

  • kickan­w
    Äldre 14 Jul 15:28
    #9
    Sara 120707 skrev 2012-07-14 15:24:47 följande:

    Fast vad jag menar är att det inte riktigt är det tråden handlar om.


    Jag anser inte att man måste välja bort att ha en amatörfotograf med bara för att proffsfotografen kanske blir stött, det är så lätt att lösa genom att informera.


    Kan vara bra att tänka på dock.


    Vi hade två fotografer men valde att ha en före och en efter vigseln iom att de inte kände varandra just för att vi inte skulle få sådana problem och därför menar jag oxå att det går att lösa


    Då håller vi ju med varandra! Jag har i alla fall aldrig menat att det inte går att lösa utan skrev det bara som ett alternativ till de två exempel TS skrev om och la till just det att man bör tänka på de problem som kan uppstå, för att kunna lösa dem! :)
  • Äldre 14 Jul 15:29
    #10
    kickanw skrev 2012-07-14 15:28:28 följande:
  • aniara
    Äldre 14 Jul 15:31
    #11

    Jag tycker att OM man väljer att anlita två fotografer så ska man se till att de jobbar tillsammans, inte enskilt och parallellt. Om de samarbetar får ni en bättre bredd på bilderna och fotograferna går inte i vägen för varandra. Men jag tror det kan vara svårt för fotograferna att arbeta om de ska vara två som plåtar samtidigt och som inte samarbetar. Helst bör de nog känna varandra.

  • Äldre 5 Aug 15:42
    #12

    Intressant frågeställning. Jag vill gärna ha en riktigt duktig fotograf till åtminstone porträtt och vigsel, men då de är ganska dyra blir det nog allt för kostsamt att ha denna fotograf hela dagen. För man vill ju gärna dokumentera hela dagen ändå, bara det att vi kan chansa mer när det gäller festbilderna och välja en amatörfotograf till dessa bilder.

    Jag tycker det blir lite rörigt om man har två som fotograferar vigseln, kan man anlita "second shootern" från det att vigseln är över? Hur tar man upp det med fotografen att man har en annan fotograf som tar de "viktiga" bilderna? Känns lite svårt att lägga fram tycker jag, om man nu inte kan hitta någon som erbjuder sig att vara just "second shooter"?

    Ett annat alternativ är ju att en släkting/bekant får uppdrag att fotografera, men jag vill inte lägga ut en massa jobb på bröllopsgästerna, de ska få vara gäster tycker jag!

  • Äldre 5 Aug 17:57
    #13

    Min bror är fotograf, jag tänkte, perfekt!
    Förutom synd att han måste jobba o inte vara gäst.
    Men han löste det så fint genom att säga, NEJ! jag vill inte göra det efterjobbet som krävs och rekommenderade oss hans "favorit"fotograf istället.
    Så jag skickade förfrågan fick ett pris, som är ungefär det priset som mitt alternativ hade, fast mitt alternativ tog även på vigsel o kyrkmingel etc.
    Så till slut bokade jag en proffsfotograf, som är tjej och som jag känner litegrann, så jag kan slappna av också.. det känns bra!

    Dock vill jag att hela dagen ska dokumenteras, och detta genom att min arbetskamrat (vars vä kommer sminka mig)kommer vara med från när jag vaknar, och sambons bestman alternativt min bror/pappa komemr fotografera hans dag innan vigsel, och sen tänker jag att "alla hjälps åt" att fotografera  efter vigseln. 
    Speciellt in bror som ju är fotograf, men som inte fotograferar porträttbilderna.

    Så jag är nöjd med hur det löste sig, och det kommer kosta oss 6000kr. 
    det och maten blir vår största utgift. 

     

  • FiieLi­ie
    Äldre 5 Aug 18:13
    #14

    Vi hade tre olika fotografer och tur var de, vi började med att ha en proffsfotograf innan vigseln och hennes bilder var verkligen inget bra, jag var avskuren på mer än hälften av bilderna, rekvesitan vi hade kom inte med på bilderna osv, sen efter vigeln hade vi två hobbyfotografer och wow vilka bilder dem tog, mycket bättre än proffsfotografen. Så hobbyfotografer kan vara minst lika bra om ibland inte bättre! Kör på er magkänsla så blir det säkert hur bra som helst! Lycka till

  • Äldre 5 Aug 19:05
    #15

    Vi hade en proffsfotograf som fotade porträttbilder utomhus innan vigseln, samt under vigsel och minglet efteråt. Sen fick gästerna fota, även om de inte är proffs blev det en hel del helt ok bilder av festen. Vi bad någon att ta bilder på maten, annars fick folk själv fota när de ville och det blev massor av bilder på alla "viktiga" ögonblick. det jobbiga är att lyckas samla ihop det efteråt.

  • Saris
    Äldre 7 Aug 09:26
    #17

    Vi gifter oss inte förrän nästa sommar men har kollat på fotograf oxå... har en bekant som kan är fotokunnig, aldrig fotograferat bröllopp dock som kunde göra det för en billig peng men har en annan bekant som är bröllopsfotograf som ger oss ett kraftigt rabatterat pris och kommer vara med hela dagen, från början till slut. plus att vi får någon förstoring efteråt oxå.. kommer kosta oss 7000 men vi tänker att det är ju det vi kommer ha kvar efter bröllopet som minnen! Så är klart värt de! Hon har fotoat oss förr och alltoid blivit superbra bilder!!


     

  • wahlst­rm
    Äldre 8 Aug 20:25
    #17

    1, 2, 4 eller 10 fotografer spelar mindre roll om det bara finns kommunikation.

    Om jag kom till ett bröllop för att fota och först då fick veta att det fanns en eller flera fotografer till som skulle göra samma jobb så är det ju rätt stor risk att vi skulle vara mer ivägen för varandra än ett komplement.

    Men om man fått en möjlighet att diskutera innan bröllopet och delat upp jobbet så blir det ett bra komplement och man kan lyckas bättre än vad båda kanske klarat på egen hand. För man kan inte vara över allt samtidigt :)

    Men att trängas vid altaret för att "tävla" om samma bild kan lätt bli flera halvbra istället för en perfekt.

    Kommunikation löser allt :)

     

  • Conny
    Äldre 10 Oct 22:16
    #18

    jag brukar se till så att vi kommer två fotografer. det har många fördelar och i mitt fall påverkar det inte priset.

  • Emilie­A
    Äldre 29 Oct 14:32
    #19

    När jag gifte mig sommras använde vi oss av Photodesign by Mathilda Andersson och Fredrik Ahlbäck. De är två jätteduktiga fotografer som arbetar som ett team, till priset av en fotograf!  De tog undebara bilder och i och med att de var två så kunde de följa oss på varsitt håll under förberedelserna och sedan fånga dagen från flera olika perspektiv. Proffisga fotografer, fina bilder och snabb leverans... som sagt, jag är supernöjd och kan verkligen rekomendera dem!

    Här är deras hemsida:
    www.photodesignbymf.com/wedding.html

Svar på tråden En eller två fotografer?