Traditionell och etikett (begrepp vissa av oklara skäl ogillar) säger att man bjuder med partners i relationer som syftar till en gemensam framtid. Förr innebar det väl att man skulle vara förlovad, nu skulle jag dra gränsen när man bor ihop eller åtminstone har varit tillsammans en längre tid.
På andra håll förekommer det att man gentilt erbjuder gästerna att ta med sig någon person vem som helst, t.ex. i vissa kretsar i USA (tydligen är det inte generellt där heller). Däremot är det ganska vanligt förekommande i populärkulturella referenser, som filmer och kanske i förbifarten i någon tv-serie där någon våndas över att inte ha någon att ta med sig på bröllop.
Men som sagt, på svenska bröllop bjuds man tillsammans med en ev. etablerad partner, ingen annan om inte inbjudarna är extremt generösa.
Jag träffade min nuvarande make strax efter att inbjudningarna hade gått ut till min bästa väns bröllop, och när bröllopet kom hade vi varit tillsammans i två månader. Min kompis, som anade att det här kunde vara "the one", ringde mig och frågade om jag ville att han också skulle bli inbjuden. Jag tyckte det var oerhört vänligt av henne, men tackade nej eftersom det kändes för tidigt. Jag ville inte skrämma honom med att jag redan såg oss som ett så etablerat par, och dessutom gjorde jag inte det. Sen berättade jag det hela för honom, och frågade hur han såg på det, men han tyckte också det hade varit för tidigt.
För mig blir det därför obegripligt när någon hör av sig till brudparet och vill dra med sig förra veckans krogragg, ungefär.
Så döm om min förvåning när vi själva råkade ut för just detta! 1½ vecka före bröllopet frågade en av makens kompisar "öh, var jag bjuden med respektive eller?" . (Förmedlat via mammorna som tog emot svaren.) Vi stod som fågelholkar och undrade varför vi inte visste att han hade en respektive. Nja, det var visst rätt nytt. Vi svarade att maten var beställd sedan drygt en vecka. Osannolikt nog slutade det sen med att hon var med på festen, det visade sig vara någon som maken också kände, och en som anmält sig hoppade av en vecka innan så det blev en plats ledig som vi tänkte att hon väl kunde få då. Sen höll det förhållandet i ungefär en kvart... Men med på fotona är hon!