• suewy
    Äldre 10 Jul 21:20
    3433 visningar
    9 svar
    9
    3433

    Fota inne i kyrkan?

    Hej!
    Jag har en liten fundering ang vigseln, vi kommer ha den i en kyrka och jag kommer anlita min bror som fotograf som är en riktigt hejare på att ta bilder, han har jobbat med Balkommiten här i stan och fotat balpar ett par år nu.

    Jag undrar om andra har haft fotografen stående runt omkring brudparet när typ ringen säts på, kyssen  osv? Jag är osäker, jag vill såklart ha bilder på det men vet inte hur jag kommer reagerar på om han står bakom oss i gången typ och ta kort..

    Någon med erfarenheter?
    Hade ni fotograf i kyrkan intill er eller väntade ni till ni kom ut?

  • Svar på tråden Fota inne i kyrkan?
  • Äldre 10 Jul 22:01
    #1

    Vår fotograf stod kanske 15 meter ifrån, snett framför oss / på sidan av oss och rörde sig bara längs med väggen så att säga.
    Han var inte fram och cirklade runt oss och det har jag nog aldrig sett någon fotograf göra på något av de bröllop jag varit på 

  • wahlst­rm
    Äldre 11 Jul 02:10
    #2

    Just för att inte störa brudparet så står man i regel så långt bort som möjligt,
    med så lång zoom som möjligt :)

  • Äldre 11 Jul 07:58
    #3

    Jag säger alltid till brudparen att en cirkel på åtminstone två meter i diameter vill jag att de och jag har för oss själva. Så nära vill jag inte ha några fotografer, det skulle bli väldigt störande och förstöra mer än det ger. Däremot får fotografen gärna röra sig fritt i kyrkan i övrigt och fotografera hur mycket som helst, så länge han/hon är diskret.

  • Äldre 11 Jul 10:49
    #4

    Apropå hur man reagerar förresten...

    Jag hatar att vara med på kort. Om någon tar fram en kamera så springer jag åt andra hållet eller gömmer mig bakom kaffekoppen eller något sånt. Jag vill inte vara med på bild, men på bröllopet hade jag ju liksom inte så mycket val om jag inte skulle ställa mig och skrika åt folk Tungan ute 

    Men så fort dörrarna till kyrkan slogs upp och jag gick fram till maken (ja vi hade sån där brudöverlämning, men egentligen bara för att det passade bättre med medeltidstemat) så hamnade jag som i en liten bubbla.
    Det enda jag var riktigt riktigt medveten om var maken och prästen och i perifirin surrade tärnor och marskalker samt näbbar...
    En av näbbarna var lite mer märkbar än dom andra i och för sig då Flört 

    Men jag märkte inte fotograferna alls. I och för sig så var dom inte runt oss och surrade som sagt. Men jag tänkte inte ens på allt folk som satt bakom oss i kyrkan heller...

    (vår lille näbb som tack och lov stal en stor del av uppmärksamheten)




     
  • Äldre 11 Jul 12:14
    #5

    Jag vill att fotografen är på en plats under själva vigseln och brukar anvisa en bra plats. Vid in- och utgång får fotografen gärna röra sig mer fritt, men inte under gudstjänsten. Det riskerar att ta fokus från att det är en gudstjänst. Hade en kändisfotograf på en vigsel som ville ta kreativa kort underifrån och liknande, men det om något hade väl distraherat folk! De hade väl börjat fundera på, var han skulle ta vägen inför nästa bild! Huu!

  • kickan­w
    Äldre 11 Jul 18:23
    #6

    Sånt beror helt på vad du vill och vad prästen tycker är okej!

    Oftast brukar jag få stå snett bakom prästen (mot väggen) och fota med ganska mycket zoom och det är ingen som brukar lägga märke till mig. På senaste bröllopet ville brudparet inte ha mig i den delen av kyrkan alls så då fick jag stå vid sidan av publiken och försöka fota med mycket zoom därifrån.
    Oavsett vad så gäller det ju som fotograf att vara diskret, röra sig när det t.ex. är musik så att man inte hörs, inte använda blixt osv, men sånt ska man ju kunna om man är lite proffsig! :)

  • suewy
    Äldre 11 Jul 18:35
    #7

    Tack för alla svar, det hjälper verkligen till i planeringen!!
    Känner mej genast mycket klokare i detta sammanhang, tack tack och åter tack <3

    Brukar det vara vanligt också att alla sedan samlas utanför och tar en stor gruppbild eller det amerikaniserat? :D Jag har frågat mina närmaste men dom har inte varit med om något liknade, jag skulle vilja ha ett gruppfoto på alla som kom till kyrkan, för alla kommer inte kunna få middagen..

  • Äldre 11 Jul 18:39
    #8
    suewy skrev 2012-07-11 18:35:57 följande:
    Tack för alla svar, det hjälper verkligen till i planeringen!!
    Känner mej genast mycket klokare i detta sammanhang, tack tack och åter tack <3

    Brukar det vara vanligt också att alla sedan samlas utanför och tar en stor gruppbild eller det amerikaniserat? :D Jag har frågat mina närmaste men dom har inte varit med om något liknade, jag skulle vilja ha ett gruppfoto på alla som kom till kyrkan, för alla kommer inte kunna få middagen..
    Det där kan ni göra hur ni vill med.
    Vi tog inga gruppbilder alls i princip. Eller jo på brudföljet efteråt, men inte annars.
    Eftersom jag inte gillar att vara med på bild så ville jag inte tvinga någon annan att vara med Flört 
  • Äldre 11 Jul 19:35
    #9

    Vi hade två fotografer. Ena på tärnans sida och den andra på marsalkens sida men var aldrig nära någon annan person. Märkte ingenting. på vissa bilder är det som om fotograferna stod en halvmeter bort :)

Svar på tråden Fota inne i kyrkan?