• Protex­blue
    Äldre 9 Jul 17:33
    6641 visningar
    25 svar
    25
    6641

    Lila blommor till borden, behöver hjälp!!

    Jag ska gifta mig 15 september och vill ha lila blommor på borden. Så Jag tänkte be om lite hjälp här. Är de någon som har förslag på lila blommor, kan vara vilken nyans som helst. Tar tacksamt emot förslag. :)

  • Svar på tråden Lila blommor till borden, behöver hjälp!!
  • Xelina
    Äldre 11 Jul 21:05
    #11

    ikea...
     

  • Xelina
    Äldre 11 Jul 21:06
    #12

    men bilden var bara en inspiration, köpte liknande på ikea
     

  • Äldre 17 Jul 08:50
    #13


    Detta var våra dekorationsblommor vi hade på borden.
  • Majjs
    Äldre 18 Jul 00:32
    #14

    Jag tycker att vädd (Scabiosa) är en väldigt fin lila blomma... Hade haft såna i min bukett om de hade passat med vårt färgtema. De blommar i det vilda i Stockholmsområdet i slutet av sommaren (men jag vet inte exakt när)...

  • Protex­blue
    Äldre 8 Aug 11:31
    #15

    Tack för alla förslag. Jag är så jäkla velig nu att jag blir galen. Men de underlättar att de finns så många här som gärna hjälper till. =)

  • Protex­blue
    Äldre 8 Aug 11:33
    #16
    lillzan skrev 2012-07-17 08:50:13 följande:

     



    Detta var våra dekorationsblommor vi hade på borden.

     


    Verkligen jättefint, vad är de för blommor ni använt? Och hur var priset? =)
  • Äldre 8 Aug 11:57
    #17

    Prata med din florist! Dt börjar ju ändå vara dags att beställa de blommor du behöver få hem. Naturen ska du inte fölita dig till i september. (tänker på förslag som midsommarblomster, lupiner etc) Har du tillgång till trädgård kan det iofs finnas en del senblommande där, men då vet du nog själv bäst vad där växer, det beror ju stort på vart du bor om tex Flox fortfarande finns.


    Freesia, rosor, Prärieklockor, Hortensia, Stormhatt, olika typer av campanula, orkidéer, Limonium, Risp, Astrar och många varianter av Krysanthemum/santini är exempel på vad som finns i utbud, men jag tycker du ska passa på att prata lite med floristen om mer precis hur du ska använda blommorna, så du kan få tips och råd inför beställningen. Det är därför vi står där i butikerna, med vår utbildning...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 8 Aug 12:03
    #18

    Jo just det: det kan, om du har tur, finnas Dahlior att få tag i, det är en mycket tacksam blomma att dekorera med.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Protex­blue
    Äldre 8 Aug 12:08
    #19
    passionsblomman skrev 2012-08-08 11:57:30 följande:

    Prata med din florist! Dt börjar ju ändå vara dags att beställa de blommor du behöver få hem. Naturen ska du inte fölita dig till i september. (tänker på förslag som midsommarblomster, lupiner etc) Har du tillgång till trädgård kan det iofs finnas en del senblommande där, men då vet du nog själv bäst vad där växer, det beror ju stort på vart du bor om tex Flox fortfarande finns.


    Freesia, rosor, Prärieklockor, Hortensia, Stormhatt, olika typer av campanula, orkidéer, Limonium, Risp, Astrar och många varianter av Krysanthemum/santini är exempel på vad som finns i utbud, men jag tycker du ska passa på att prata lite med floristen om mer precis hur du ska använda blommorna, så du kan få tips och råd inför beställningen. Det är därför vi står där i butikerna, med vår utbildning...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo jag har varit och pratat med hon som ska göra buketten. Men jag känner att de förslag jag får är de som är vanligast på bröllop och visst kan det vara så att de är de som är bäst att beställa i september men känner att jag vill ha lite ideer när jag pratar med henne nästa gång, så man kan fråga och se vad hon säger. Men jag ska beställa blommor nästa vecka så får se hur det går. =)
  • Äldre 8 Aug 12:15
    #20
    Protexblue skrev 2012-08-08 12:08:26 följande:
    Jo jag har varit och pratat med hon som ska göra buketten. Men jag känner att de förslag jag får är de som är vanligast på bröllop och visst kan det vara så att de är de som är bäst att beställa i september men känner att jag vill ha lite ideer när jag pratar med henne nästa gång, så man kan fråga och se vad hon säger. Men jag ska beställa blommor nästa vecka så får se hur det går. =)
    Jag förstår -ja det kan ju vara bra att ha lite konkreta tankar att komma med, så floristen får något att utgå ifrån ifall h*n ska vara lite kreativ med förslagen. Jag vill bara peppa för att man verkligen ska våga fråga i butik, och inte tro att man behöver komma dit och vare sig kunna en massa om blommor eller veta exakt vad man ska ha. Ibland får jag intrycket på BT att man tror att man behöver ha detaljkunskaper för att få en fin brudbukett. (inte nödvändigtvis i den här tråden, utan allmänt) Det viktigaste är egentligen att man har sin budget klar för sig och att man hittar en florist som är intresserad och som man känner att man kan kommunicera med.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Protex­blue
    Äldre 8 Aug 12:33
    #21
    passionsblomman skrev 2012-08-08 12:03:49 följande:
    Jo just det: det kan, om du har tur, finnas Dahlior att få tag i, det är en mycket tacksam blomma att dekorera med.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo de är väldigt fina, men jag måste säga att jag fastnade lite mer för fresia och campanula. Där de verkar som man kan få lite mer blommor på en. Är nämligen ute efter en blomma som de gärna är lite fler blommor på så att de inte blir en blomma på en stjälk och ett grönt blad, för jag tror de kan bli lite för stramt för de vaser jag ska ha. Herregud, de var dåligt beskrivet men vet inte riktigt hur man ska säga. =)
  • Äldre 8 Aug 12:39
    #22
    Protexblue skrev 2012-08-08 12:33:16 följande:
    Jo de är väldigt fina, men jag måste säga att jag fastnade lite mer för fresia och campanula. Där de verkar som man kan få lite mer blommor på en. Är nämligen ute efter en blomma som de gärna är lite fler blommor på så att de inte blir en blomma på en stjälk och ett grönt blad, för jag tror de kan bli lite för stramt för de vaser jag ska ha. Herregud, de var dåligt beskrivet men vet inte riktigt hur man ska säga. =)
    Det var väl inte alls dåligt beskrivet! Du är ute efter ett lite mjukare uttryck än det minimalistiska. Jättebra utgångspunkt! Freesia är faktiskt en väldigt tacksam blomma-den är hållbar, kostar inte skjortan och går att använda på många sätt. Den fungerar både för sig själv och i sällskap med andra blommor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Protex­blue
    Äldre 8 Aug 13:43
    #23
    passionsblomman skrev 2012-08-08 12:39:42 följande:
    Det var väl inte alls dåligt beskrivet! Du är ute efter ett lite mjukare uttryck än det minimalistiska. Jättebra utgångspunkt! Freesia är faktiskt en väldigt tacksam blomma-den är hållbar, kostar inte skjortan och går att använda på många sätt. Den fungerar både för sig själv och i sällskap med andra blommor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Men vad skönt att du förstod vad jag menade. Känns redan mycket bättre att gå till floristen nu. Tack för hjälpen. =)
  • Äldre 8 Aug 14:00
    #24
    {#emotions_dlg.flower}
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 8 Aug 15:39
    #25

    Kolla förresten in Alstromeria också! Den finns i många olika nyanser, och har många klockor på en nästan kal stängel. Det är en sort man får mycket ut av per stjälk.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Lila blommor till borden, behöver hjälp!!