• ChristineL

    Filma vigseln?

    Vad tycker ni om det? Hur har ni gjort/ska göra? Jag kan liksom inte bestämma mig. Det kommer tas massa vackra bilder under hela dagen, men det kan ju vara kul att ha det filmat också för att kunna se tillbaka och känna känslan på ett annat sätt. Å andra sidan tänker jag att en filmkamera mest är i vägen, folk skymmer sikten, det blir skakigt osv. Och tänk om man blir besviken efter att ha sett filmen?

    Ni som har filmat, när tittar ni på filmen? Vad får ni för känsla?
    Ni som inte filmat, ångrar ni er? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-09 12:20
    Vi kommer gifta oss borgerligt, utomhus om vädret tillåter.

  • Svar på tråden Filma vigseln?
  • Chicita

    Jag tror det där har mycket med att göra hur viktigt det är att ha "fysiska minnen" av dagen. Alltså i form av minnessaker, bilder, filmer osv.
    För mig är sånt inte alls särskilt viktigt.
    Vi valde ju exempelvis att chansa på två amatörfotografer istället för en proffessionell bröllopsfotograf.
    Jag har ett mycket bra minne när det gäller saker jag vill minnas (ibland andra minnen också, men dom kan jag stoppa undan i "arkivet" och bara plocka fram när jag behöver någon information Flört ) men själva vigseln kommer jag inte ihåg så mycket av. Det minne jag har starkast därifrån är "helvetes j-vla skor, kan det vara slut snart så jag får gå och byta till något bekvämare". Och ändå hade jag väldigt välingådda skor som jag trivdes i. Men det blev ändå för mycket för mina trasiga fötter att först stå och fotas i närmare 2 timmar och sen stå och vänta utanför kyrkan en stund. Tungan ute
    Det är ändå inget jag saknar att ha på film eftersom jag verkligen hatar att vara med på bild, och film är ännu värre.
     
    Om ni ska filma själva (tja inte ni alltså, men någon anhörig) så bör kameran sättas upp på stativ snett framför er, så den fångar så mycket som möjligt av både cermonin och gästerna. Det är inte ens säkert att någon behöver stå där och hålla i / passa på kameran. Bara någon slår igång den, vilket exempelvis din pappa kan göra strax innan dörrarna slås upp och ni kommer in om det är ordentligt utprovat att den får med er där ni kommer att stå sen och att prästen inte skymmer er allt för mycket. 

  • Cicci90

    Vi kommer att filma.
    Dels för att jag misstänker att jag kommer vara så nervös under vigseln att jag knappt minns något efter, men även för att vi vill få sångerna på film då vi vet att det kommer låta grymt bra! Glad
    Sen har vi fått höra från två nära par som har gift sig som verklkigen ångrar sig för att de inte filmade.

    Kameran kommer att vara placerad framme i ett hörn i kyrkan och vinklad mot oss och platsen där sångarna är kommer att synas i bakgrunden. Kameran kommer att stå på ett stativ (alltså blir det inte skakigt) och inte flyttas alls under vigseln utan vi nöjer oss med att den snappar upp "det stora hela". Kommer även ha en fotograf.

    Om vi inte blir nöjda med filmen, ja då behöver vi ju inte titta på den.. Flört Betalar inget för det ändå Glad

  • Anneli256

    Vi hade en kompis som filmade både i kyrkan och på mottagningen efteråt. Han fick med kommentarer och saker som både jag o min make missade och minglet innan vi var på plats.. Helt underbart minne, vill inte vara utan det. Om ni har möjlighet så tycker jag verkligen att ni ska göra det :)

  • ChristineL
    Chicita skrev 2012-07-09 12:05:45 följande:
    Ja, stativ är ju bra. Vi kommer också ha en amatörfotograf, sambons morbror, och i så fall kusinen som filmare. är rädd att jag kommer vara så nervös att jag inte kommer minnas nånting :P
    Cicci90 skrev 2012-07-09 12:08:24 följande:
     Lite som jag känner också med nervositeten ;)  Fint att tänka på sångerna där, dom är ju svåra att få på stillbild ;)
    Anneli256 skrev 2012-07-09 12:18:17 följande:
    Ja, kommentarer och hälsningar till brudparet som filmas har jag också tänkt på skulle vara kul. Vår tanke är att vi efter vigseln fotograferas och att gästerna får champagne, snittar och mingel under tiden så vi kommer ju inte vara på plats då, bra tillfälle att ta sånt då.
  • Sia

    Vi hade en släkting som filmade. I början av vigseln är jag knappt med, han filmar bara brudgummen. Halva vigselakten är inte heller med, för han "blev så trött i armen" då. Vi trodde han skulle ha stativ med sig, men det hade han inte. Han skulle stå längst bak och filma för att få med allt och alla gäster, det var en ganska liten lokal, men av någon anledning så satt han istället på andra raden så han fick inte alls med allt som var tänkt. Dessutom andas han högt genom hela filmen, han liksom flåsar lite i bakgrunden av hela ceremonin. Så där kul. :P Men samtidigt älskar både jag och min man filmen. Vi har sett den flera gånger sedan bröllopet och ryser varje gång. Tycker det är underbart att kunna återuppleva vigseln om och om igen, trots alla missar med filmandet. Bäst av allt är att se hur lyckliga vi är och att kunna se och höra solisten framföra musiken. Vi är jätteglada att vi hade någon som filmade, men vi önskar att vi hade garderat oss genom att be någon mer göra det, så det kanske hade blivit som vi ville. ;)

  • missfroggy

    Vi har valt att få dagen filmad. Vi är så lyckligt lottade att en gammal kollega till mmig är amatørregissør. Han har gjort två egna långfilmer. Tror att han kommer gøra ett väldigt bra jobb.

  • dazzlinganddating

    Vi hade en filmare och det var såå bra! Kollar aldrig på korten men filmen är underbar och man får verkligen rätt känsla! Helt underbart :) Kan verkligen rekommendera showmotion.se, vi fick det gratis för han behövde lite i sin resumé, och han var superduktig och väldigt trevlig :)


Svar på tråden Filma vigseln?