• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är möhippa nödvändigt?
  • Grodprinsens brud

    Jag röstar nej i den meningen att man måste klä ut bruden, kräva att hon ska göra massa taskiga/pinsamma saker och sedan tro att hon ska minnas dagen med lycka... I min egen lilla värld hoppas jag på en enkel middag med kvinnlig släkt och vänner på en mysig restaurang med några (eller många) öl... Jag som person avskyr att stå i centrum så en vanlig hippa skulle nog göra mig osams med de som arrangerat den.. Alla gillar helt enkelt inte att showa. 


  • AnnL
    Grodprinsens brud skrev 2012-07-09 10:51:10 följande:
    Jag röstar nej i den meningen att man måste klä ut bruden, kräva att hon ska göra massa taskiga/pinsamma saker och sedan tro att hon ska minnas dagen med lycka... I min egen lilla värld hoppas jag på en enkel middag med kvinnlig släkt och vänner på en mysig restaurang med några (eller många) öl... Jag som person avskyr att stå i centrum så en vanlig hippa skulle nog göra mig osams med de som arrangerat den.. Alla gillar helt enkelt inte att showa. 
    En "vanlig" hippa i min värld är inte som du beskriver den. Har varit på 4st förutom min egen Tungan ute och alla var supermysiga med picknick, spa och bara trevligheter som verkligen passade den bruden och hennes intressen. Jag fick några utmaningar men absolut inga som jag kände mig obekväm med, trots att jag fick göra ett inträdesprov till brandman och det var skitjobbigt men superkul. Passade mig perfekt! Huvudsaken är ju att man gör något som passar den man hippar. Solig
  • snowstars

    Ingenting kring ett bröllop är väl direkt nödvändigt, men många vill ha det ändå. Antar att det som är nödvändigt är hindersprövningen och ett frimärke eller sånt, resten kan väl inte klassas som nödvändiga. Därför röstar jag nej. Därmed inte sagt att jag inte skulle bli glad för en möhippa :)

  • Chicita

    Jag röstade nej. Jag hade inte blivit ledsen om vi inte fått vår svenhippa. 
    Jag säger inte att vi inte blev glada för att vi fick den, för det är vi defenitivt. Det värmer hjärtat att veta att man har så bra "nya släktingar" Solig 
    Men om dom inte hade haft råd, tid eller ork så hade jag inte blivit besviken eller arg på dom för att dom inte hade fixat något...

    Däremot skulle jag blivit fruktansvärt arg om min så kallade vän, och första tiltänkta tärna hade fått med sig några och arrangerat en hippa enligt hur hon tycker att det ska vara. Speciellt när hon tyckte att hon skulle "hämnas" på mig för att ha fått den hippa hon faktiskt önskade...

  • Oniq

    Svarade nej även jag.

    De flesta som gifter sig nu har ju hållt ihop och bott ihop ett tag så det är inte 'sista natten med gänget' på samma sätt som förr i tiden.


    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Aniara4

    Nödvändigt för vem? Gäller frågan om det är nödvändigt för mig, eller om jag tycker det är nödvändigt för alla?

    Jag tycker inte att en möhippa är generellt nödvändig, en del vill inte ha någon och en del bryr sig inte så värst om det blir nån eller inte, då är det inte nödvändigt. Men om bruden vill ha och förväntar sig en kan det ju bli en väldig besvikelse om det inte blir någon.

    Själv tillhör jag nog den senare kategorin, jag hade ärligt talat blivit rätt besviken om bröllopsdagen hade kommit och ingenting hade hänt. Däremot var det inte nödvändigt med något väldigt avancerat. Snarare tvärtom, eftersom jag har begränsat med kraft och hade riskerat att få bakslag i min sjukdom och i värsta fall inte orka med själva bröllopet om den hade varit för ansträngande. Vilket mina vänner förstod, och ordnade en lugn och trevlig hemmahippa med de närmaste, god mat, bad både ute och inne (jag älskar att bada) och en rolig och lagom jobbig aktivitet som också ägde rum hemma.

    Men jag skulle nog ha blivit minst lika besviken om de hade hittat på en pinsamhetshippa med offentlig förnedring och porrinslag som om de inte hade gjort någonting alls. Ja, mer besviken, faktiskt.

    Ser man frågan från vännernas perspektiv skulle jag nog vara försiktig med att säga att det inte är nödvändigt, om man inte vet säkert att bruden inte vill ha någon möhippa bör man nog göra en liten insats så att hon inte får för sig att vännerna inte bryr sig.

    Och allt det ovanstående gäller för svensexa också, naturligtvis.

  • Odium

    Jag röstade Ja.
    Tycker det är en rolig tradition att "fira" bruden lite extra en dag. Jag skulle inte kunna tänka mig att INTE ha en möhippa för en vän som ska gifta sig.

  • MagnusFru

    Röstade nej. Det är inte nödvändigt. OM man ordnar en hippa så ska det vara en hippa som bruden vill ha, inte så som hennes vänner kanske tror att en hippa "måste" eller "borde" vara.
    Tyvärr finns det brudar som fasar för att bli hippade för att de har goda skäl att tro att deras vänner kommer ordna en "förnedringshippa" där bruden tvingas eller tjatas till att göra sånt som hon inte vill göra.
    Jag hade själv en underbar hippa Min bästa vän och tärna hade ordnat middag och bowling vilket var precis vad jag ville ha

  • augustesen

    Absolut ett ja, jag tycker det är nödvändigt och skulle blivit väldigt ledsen om jag inte fått någon möhippa. Hade min i helgen och den var fantastisk - inget pinsamt eller jobbig, inte heller någon fylla klockan 11 på förmiddagen.

    Ni som tolkar möhippa = pinsam och jobbig, borde nog granska er bekantskapskrets. Mina vänner känner mig och gjorde en hippa som passade mig perfekt :) Om jag inte litade på mina vänner kanske jag skulle varit orolig men såg bara fram emot den.


  • Aniara4
    augustesen skrev 2012-07-09 21:51:09 följande:
    Ni som tolkar möhippa = pinsam och jobbig, borde nog granska er bekantskapskrets.
  • syringa

    Jag röstade NEJ, eftersom generellt sett tycker jag inte det är nödvändigt. 

    Varför? Jo, alla har inte den typen av vänner eller släktingar som engagerar sig, och det kan vara en bitter besvikelse att som brud hoppas och önska något som ingen orkar eller vill uppfylla. 
    Dessutom tycker jag det är så synd att det ska kosta så mycket pengar. Det gör att flera inte kan vara med och skapar onödig prestationsångest.

    Men personligen ville jag ha en, och fick en fantastisk dag med familj och vänner, inga pinsamheter utan allt var jätteroligt och mysigt och trevligt!

  • filibustern
    snowstars skrev 2012-07-09 11:12:42 följande:
    Ingenting kring ett bröllop är väl direkt nödvändigt, men många vill ha det ändå. Antar att det som är nödvändigt är hindersprövningen och ett frimärke eller sånt, resten kan väl inte klassas som nödvändiga. Därför röstar jag nej. Därmed inte sagt att jag inte skulle bli glad för en möhippa :)
    bra sagt där!
  • ajmb

    Jag röstade nej.....är ingen person som gillar att spexa.
    Blev hippad i lördags av två goa väninnor som tydligen inte kunde när den egentligen ska vara.
    De överraskade mig väldeliga och det blev en lugn tillställning med picknic, skumpa och bubbelbad. Det räcker för mig.

    Nu har jag "ont" i magen över vad dom andra tänker ställa till med.
    Tänker totalvägra utklädning och förnedring...skillnad om man ber om det. 

  • 2 0 1 2

    Nödvändigt? Nej. Inte för mig. Jag vet att mina nära ville ordna hippa för mig, men eftersom jag jobbar mycket, och även de, in i det sista till bröllopet, har det inte gått att hitta ett datum. Vi gör det på ett sätt som jag är bekväm med istället; vi samlas här hemma kvällen innan bröllopet för vin, skratt och tjejsnack. Sleepover party och någon god middag, sedan vaknar vi och gör oss i ordning i lugn och ro. Ser nästan fram mer emot det, än själva bröllopet (är sjukt nervös för bröllopet nämligen, vill helst ha det överstökat!).

Svar på tråden Är möhippa nödvändigt?