• hjgs

Sen då? papper mm.

Nu är vi gifta sen förra lördagen, vilket innebär att papperna borde vara inskickade dit dom nu ska. Men hur vet jag när allt är klart? när kan jag börja ansöka om nytt körkort, pass, ica kort ja allt sånt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 13:42
    vet att det tar tid, speciellt nu under sommaren men som sagt hur vet man när allt är ok.

• Svar på tråden Sen då? papper mm.
  • Krystal

En vän till mig gifte sig i början av juni och det dröjde ca tre veckor för henne att få sitt nya personbevis...(och det efter flera samtal ifrån henne för att snabba på det hela) Så där efter kan man ju skaffa nytt pass och så....så jag skulle räkna en månad..minst..speciellt i semestertiden, innan jag skulle börja fråga efter om det är klart eller ej ( om dom inte hör av sig innan)

• ElinFalk85

Du får papper från transportstyrlesen om ditt nyakörkort. du får hem en talong där du ska fästa ett kort och skriva din namnteckning, sen får du det nya som ett rekomenderat brev på företagsposten. du kommer få ett papper från skatteverket där ditt personnummer. ditt gamla efternamn och ditt nya står, det kan du använda så länge tillsammans med ditt gamla id kort. jag har handelsbanken och gick själv in och dom ändrade mitt namn och fick ett nytt kort hem, men dem sade att det går per automatik också, jag har så dåligt tålamod haha. alla andra kort där ditt namn står måste du kontakta företaget och be att få ett nytt med ditt nya namn.

• ElinFalk85

Tillägg: Vi gifte oss på valborg ch det tog ca 1 månad innan pappret kom från skatteverket (det är också ett bevis på att ditt namn är ändrat).

• M040812J

Lite ot. Men kan jag  resa med gamla passet innan papprena kommit in? Tänkte om man ber prästen väntalite med att skicka in så man hinner iväg på honeymoon?

• Chicita
    M040812J skrev 2012-07-08 14:37:47 följande:
    Lite ot. Men kan jag  resa med gamla passet innan papprena kommit in? Tänkte om man ber prästen väntalite med att skicka in så man hinner iväg på honeymoon?
    Vi reste veckan efter bröllopet och var bara borta en vecka (eller tja det var planerat en vecka men pga sjukdom blev det bara 2 nätter).
    Så vi bad vår präst att vänta en vecka med att skicka in våra papper. Så det var inga problem.

Annars brukar dom säga på både resebyråer, skatteverket och polisen att så länge som biljett och pass står i samma namn så ska det inte vara några problem.
    Problemet kan uppstå om namnändringen hinner gå igenom och du är på en flygplats där dom scannar ditt pass och namnet inte stämmer.
    En kopia på vigselbeviset kan hjälpa där i vissa fall, men inte alltid.

Så om ni åker snart efter vigseln och inte är borta allt för länge så visst kan du be prästen vänta nån vecka. Men dom får inte vänta allt för länge heller... 
  • hjgs
    ElinFalk85 skrev 2012-07-08 14:23:49 följande:
    Du får papper från transportstyrlesen om ditt nyakörkort. du får hem en talong där du ska fästa ett kort och skriva din namnteckning, sen får du det nya som ett rekomenderat brev på företagsposten. du kommer få ett papper från skatteverket där ditt personnummer. ditt gamla efternamn och ditt nya står, det kan du använda så länge tillsammans med ditt gamla id kort. jag har handelsbanken och gick själv in och dom ändrade mitt namn och fick ett nytt kort hem, men dem sade att det går per automatik också, jag har så dåligt tålamod haha. alla andra kort där ditt namn står måste du kontakta företaget och be att få ett nytt med ditt nya namn.
    tack för hjälpen
  • ElinFalk85
    hjgs skrev 2012-07-09 00:09:11 följande:
    tack för hjälpen
    ingen orsak!!! jag var också väldigt förvirrad =), men jag ska aldrig mer byta efternamn :P
    det tog en månad typ för mig att få hem bekräftelsen från skatteverket, om att mitt nya efternamn var ändrat. körkoret tog väl nån vecka efter att det nya namnet var registerat.
  • Linda1983

Vi viger oss 31/12 2012 och bär av på bröllopsresa 2/1 2013! Bör jag be prästen lugna sig att sända in papperen!?

• Krystal

Linda1983: har ju ingen erfarenhet av sånt, men det är ju frågan om 10 dagar...i juletider...så jag TROR inte det ska vara något bekymmer. . För skickar han iväg dom direkt är dom framme TIDIGAST tisdagen 2 jan...sen är det tre dagar till helg..sen ytterligare tre dagar och då ni är hemma igen. Kort och gott, så min gissning då är ju att det inte blir klart på en vecka...

• Linda1983

Blir liiite orolig endå om man kanske skulle be honom vänta med att skicka in.. Hmmm

• Chicita
    Linda1983 skrev 2012-07-09 10:35:40 följande:
    Blir liiite orolig endå om man kanske skulle be honom vänta med att skicka in.. Hmmm
    Be honom vänta en vecka du. 
    Jag tror nog att ni hinner gott och väl, men vad gör det om du får vänta en extra vecka efter att ni kommer hem på att papperna på namnbytet ska komma - mot att ni inte behöver känna oro och stress på resan Glad 
Svar på tråden Sen då? papper mm.