• Flixon

Bordsplacering - "modern familj"...

Insåg precis att det här med bordsplacering (honnörsbord främst då) verkar bli en knivig sak... Både min och sambons familj är inte direkt den traditionella kärnfamiljen. Tungan ute

Min familj ser ut såhär:
    Mamma
    Mammas sambo sedan ca 6 år
    Pappa
    Pappas fru sedan ca 15 år
    (1 syster på mammas sida, 22 år och 2 syskon på pappas sida, vid bröllopet 10 och 12 år)

Min sambos familj: 
    Mamma
    Mammas sambo sedan ca 2 år
    (1 syster på 24 år, tillika min bästa vän)

Sambons pappa finns inte kvar i livet, de hade ingen kontakt innan han dog heller. Alla föräldrars respektive är väldigt trevliga och betyder mycket för oss, men är på intet sätt bonusföräldrar utan snarare bara en uppskattad del av familjen. 
    Om vi nu ska ha honnörsbord, hur tusan placerar man folk då? Obestämd  Det känns väldigt fel att sätta respektive vid andra bord eftersom de i alla aspekter är en del av vår familj... De äldre syskonen kan vi ju sätta "vid lämpligt bord", men mina yngre småsyskon vill jag ha hos oss, speciellt då de kommer vara de enda barnen där!

• Svar på tråden Bordsplacering - "modern familj"...
  • muminmamman 81

hejsan!
    har samma dilemma nästan...

själv tänkte jag så här....
    min mamma brevid mig, bror , min far, min " styvmor"
    min sambo, hans mamma, pappa å syster,
    så vi blir 8 st vid honnörsbordet.....min pappas fru sätter jag brevid min far fast på kanten..brevid hennes dotter...(som är en vän till mig)
    på min m2b sida efter syster sätter jag hennes kille sen min m2bs bror med kusiner m.m

låter det helt konstigt??

vet ej heller riktigt hur jag ska göra

Lycka till..å dela gärna med dig av tips
    bröllops datum 25/8-12 

• drömmer

Vi har nästan samma dilemma...mina föräldrar är skilda och båda är gifta på annat håll. Jag vill inte de ska känna sig besvärade, ingifta frun/mannen, så vi kommer sitta tillsammans med vårt brudfölje vid honnörsbordet och blir då 9st (4 tärnor, 3 bestman). Kommer ha 3 bord ut från os och där placerar vi sambons föräldrar och mina föräldrar (4st) Exakt hur de placeras är inte riktigt klart men så nära oss som möjligt och så rättvist som möjligt....

• Aniara4

Om du ändå vill försöka göra en hyggligt traditionell bordsplacering...
    På din sida funkar det ju bra, till höger om dig sitter din pappa och bredvid honom din svärmor. Till vänster om din man sitter din mamma, och det är där det blir knepigt, eftersom din svärfar skulle ha suttit bredvid henne. Jag antar att det känns fel att sätta svärmors relativt nye sambo såpass nära er? Finns det någon annan manlig nära släkting som skulle passa (helst från mannen sida)?

Annars kan ni ju som de tidigare inläggen föreslagt frångå den traditionella placeringen och göra något som känns bra för er, och hoppas att gästerna inte hakar upp sig på det.

Vi kunde inte heller göra en traditionell bordsplacering fullt ut, eftersom min pappa inte var med. Övervägde först att sätta min storebror på hans plats, men han behövde sitta bredvid mannens syster eftersom de delade på toastmasteruppgiften, så i slutänden satte jag ingen alls där utan svärmor satt direkt på min högra sida, därefter kom syskonen, följt av min mammas sambo och svärfars fru. På andra sidan, efter mamma och svärfar, satt brorsans sambo och svärmors man. Vi hade alltså våra föräldrars respektive med vid vårt ganska långa honnörsbord, men inte allra närmast oss.

• ChristineL

Vi har liknande. Min familj består av mig, mamma två bröder. Min sambos familj består av han, mamma, pappa, pappas sambo, bror och syster. Vi funderar på att bara ha våra syskon vid honnörsbordet. Resten av gästerna är också nästan bara på hans sida.

• Krystal

Jag funderar på att sätta min ena morbror (och gudfar) bredvid mig på pappas plats, då min underbara pappa gick bort för ett år sedan...

• Insanire

Jag var på min kusins bröllop i juni där bådas föräldrar är separerade och omgifta. 
    Dom hade honnörsbordet som det "ska" vara.
    Brudgummens far, brudens mor, brudgummen, bruden, brudens far, brudgummens mor.
    Alla respektive placerades ut på andra bord.   

• Flixon

Tack härni för svar, ser att jag inte är ensam om problemet i alla fall ;) WWRD (What would Ribbing do)?

Muminmamman: Haha jag var tvungen att rita upp det för att förstå, det verkar som ni har det ungefär lika rörigt som oss...  jag lovar att dela med mig om jag kommer på någon strålande idé! :)

Drömmer: Vi hade inte tänkt ha något brudfölje, så den idén hade varit jättebra men funkar ju tyvärr inte hos oss...

Aniara4: Tack för en bra input, det stämmer att det hade känts konstigt om svärmors sambo skulle ta hans pappas plats, även om han är en uppskattad del av familjen. Möjligen skulle sambons morfar kunna ta den platsen, men var gör vi då av morfars fru!? Ahh, vill bara banka huvudet i väggen... Tur det är lång tid kvar! :P
    Sen tror jag inte att många hade reagerat på om vi kör någon helt annan bordsplacering, möjligen någon äldre släkting men det bryr inte jag mig om faktiskt. :P

ChristineL: Vi är nog båda närmare våra föräldrar än våra syskon, plus att många av de övriga gästerna är i samma ålder som syskonen (utom de två yngsta, förstås) så de känns lättare att placera ut dem bland övriga gäster, än föräldrar och deras respektive..

Krystal: Det låter som en jättefin lösning att ha gudfar där! Det är ju ofta extra tungt att sakna någon förälder vid sådana här tillfällen, jag beklagar verkligen..

Insanire: Nu saknar vi ju både brudgummens far, samt att vi gärna vill ha med respektive vid honnörsbordet... 

• Aniara4
    Flixon skrev 2012-07-09 12:07:53 följande:
    Aniara4: Tack för en bra input, det stämmer att det hade känts konstigt om svärmors sambo skulle ta hans pappas plats, även om han är en uppskattad del av familjen. Möjligen skulle sambons morfar kunna ta den platsen, men var gör vi då av morfars fru!? Ahh, vill bara banka huvudet i väggen... Tur det är lång tid kvar! :P
    Kan ni inte sätta henne till vänster om sin man, och så svärmors man eller nån annan nära man till vänster om henne?

Alltså, från vänster till höger sett bakifrån så att säga: svärmors man, mannens mormor, mannens morfar, din mamma, mannen, du, din pappa, svärmor osv? Eller blir det för många av mannens släktingar på rad?
  • Flixon

Det känns lite som att det blir sambons släktingar på hög där. :P Men vi får diskutera det hemma, jag har inte frågat om han vill ha någon annan på sin pappas "plats" eller om vi helt enkelt ska skippa den. Det är ju ett år kvar, men lika bra att vara ute i tid ;)

• Sara 120707
    Flixon skrev 2012-07-09 12:07:53 följande:
    Aniara4: Tack för en bra input, det stämmer att det hade känts konstigt om svärmors sambo skulle ta hans pappas plats, även om han är en uppskattad del av familjen. Möjligen skulle sambons morfar kunna ta den platsen, men var gör vi då av morfars fru!?

Tänk på att den generella ettikettregeln säger att man INTE ska ha sin respektive till bordet(förutom brudparet då ) så bekymra dig inte om att de behöver sitta tillsammans för det ska de egentligen inte göra. Sen är detta ju ingen lag

Men jag ville bara betona att det inte blir något traditions brytande att ni särar på gifta par.

• Flixon
    Sara 120707 skrev 2012-07-10 18:45:50 följande:

Tänk på att den generella ettikettregeln säger att man INTE ska ha sin respektive till bordet(förutom brudparet då ) så bekymra dig inte om att de behöver sitta tillsammans för det ska de egentligen inte göra. Sen är detta ju ingen lag

Men jag ville bara betona att det inte blir något traditions brytande att ni särar på gifta par.

Det har du ju en poäng i :) Jag tänkte mer att det kanske känns konstigt att hon "förpassas" till ett annat bord medan hennes man sedan många många år sitter med oss..
  • Sara 120707
    Flixon skrev 2012-07-11 20:12:20 följande:
    Det har du ju en poäng i :) Jag tänkte mer att det kanske känns konstigt att hon "förpassas" till ett annat bord medan hennes man sedan många många år sitter med oss..

Sånt tog vi ingen särskild hänsyn till

Folk kopplar ju att honnörsbordet bara har några platser.

Vi satt:

Min moster : Svärfar: Min mamma: Jag: Min nya man( ): Svärmor : Min pappa : Min mans faster

Mina föräldrar är skiljda och min mammas särbo satt vid ett annat bord och min pappas sambo valde att inte komma.

Svar på tråden Bordsplacering - "modern familj"...