• teddy

Behöver hjälp och råd angående p-piller-användande!

Jag tänkte att alla ni kloka tjejer kanske kan hjälpa mig lite då min barnmorska är värsta mesproppen!

Jag har precis avslutat ett fyra månader långt p-pilleranvändande då det inte fungerade alls. Var qlaira jag försökte med nu senast. Har innan dess testat otaliga piller och inget fungerar... Jag är så trött på detta nu... Och med att det inte fungerar menar jag att jag har mens nästan hela tiden och att jag har en sån mensvärk i ryggen så det är olidligt. Kan inte stå upprätt o än mindre röra mig...! Så jag har testat p-piller med avsikten att få bort min smärta, inte mest som avsikt av preventivt syfte...

I alla fall så vet jag inte vad jag ska göra nu, har fått ännu ett recept på andra p-piller, nämligen neovletta. Barnmorskan tycker att jag ska testa dom nu... Men, jag ska gifta mig om ca 5 månader och man vet ju aldrig vad p-piller har för påverkan på ens kropp, och då inte heller qlaira funkade börjar jag tappa hoppet. Jag vet inte om jag vågar testa ännu en ny sort nu ett tag innan bröllopet?! 5 mån kan verka som en lång tid men i detta sammanhanget  e de ju inte de... Va ska jag göra? Är så trött på de här nu...

• Svar på tråden Behöver hjälp och råd angående p-piller-användande!
  • nephline

Jag har bara bra erfarenhet av neovletta (dock vet jag andra som har dålig erfarenhet av samma piller så det är individuellt vad som faktiskt fungerar bra). Testade qlaira, men tyckte de var värdelösa (mycket blödningar, humörsvängningar, acne). Har just nu Cerazette då jag ännu inte börjat äta p-piller med östrogen efter min graviditet och tycker de fungerar sådär (men vad gör man inte tills man får äta sina vanliga piller igen). Min erfarenhet av neovletta är regelbundna, sparsamma blödningar utan någon som helst värk, och detta redan från första månaden. Du kan alltid testa, men det kan även vara så att p-piller inte passar dig.

• rock brud

Jag känner så igen mig:S Har själv ätit genom hela p-piller sortimentet med den ena biverkningen efter den andra:S Och den där satans ryggvären som gjort att man måste sjukskriva sig för att ligga i fosterställning i sängen.. Not so nice!
    har haft p-stav nu i 2½ år och det har funkat bättre, inte bra men bättre.. Kanke de vore värt att pröva? Jag har dock ännu kraftiga blödningar, så så man bara känner då der rinner ur en då man är bland folk, men värken och kramperna är iaf borta:)

• FruNovember

Men alltså, du borde ju verkligen vara aktuell för p-spruta? En kompis till mig hade en hemsk mens, p-piller funkade inte, inte p-stav heller.. nu får hon en spruta var tredje månad och slipper precis allt.. men det är viss risk för benskörhet i längden, men bara man har koll på bentätheten ska det vara lugn!

• teddy

Har ätit cerazette också, funkade inte för fem öre...

p-stav vågar jag mig inte på, hört massa hemskheter av vänner o så... p-spruta vet jag inte ens va de e!  

men just nu funderar jag på om jag ska testa neovletta eller ej... jag vet inte?! 

• Zandra

Jag har ätit Neoveletta i säkert 13 år och har aldrig haft problem. Mensen kommer på klockslaget varje månad. Men för att slippa riskera att blöda på sin bröllopsdag så hade jag nog struntat i p-piller om du är orolig. Sen är det ju fritt fram efter bröllopet igen.

• purpleflower

Jag känner verkligen igen mig, har också ätit en hel drös med olika p-piller men inget har fungerat. Hade mens hela tiden och minns att jag även fick kraftiga humörsvängningar av cerazette... Barnmorskan sa att min kropp antagligen inte tål p-piller. Jag slutade med p-piller för ett par år sedan och har aldrig mått så bra i hela mitt liv! Direkt efter jag slutat med dem så upphörde mellanblödningarna och efter ett par månader så blev mensen regelbunden igen. Känns så skönt, så nu ska jag nog aldrig med äta p-piller. Vi har använt kondom istället och tycker att det fungerar bra, hellre det än att ha mens hela tiden...

Neovletta har jag testat också och de fungerade inte på mig, men det är ju så olika från person till person. Det är ju svårt att veta om de funkar innan man har testat. Men jag håller med Zandra här, jag hade också väntat till efter bröllopet för att vara på den säkra sidan.

• Hanni

Jag använder p-plåster, av den enkla anledningen att jag var så himla dålig på att komma ihåg att ta mina p-piller. Det ska vara samma hormoner som i p-piller men eftersom man har plåstret på hela tiden i en vecka så blir det en mycket jämnare nivå jämfört med pillren. Det kanske kan hjälpa, eller så tål du helt enkelt inte hormonerna?

• filibustern

neovlett har jag dålig erfarenhet av.. slutade med att jag gick in i en depression.. även mina systrar har enorma problem, men som nephline sa; det är ju individuellt, kan ju funka bra för dig. själv har jag p-ring och tycker det funkar väldigt bra, har även fått mindre mens, alltså mycket färre dagar. 

• teddy

Ja, alltså... de e sjukt svårt det här... jag vet inte hur jag ska göra och jag e trött på de här nu!
    Men jag tänker nog avvakt en månad tills min riktiga mens återkommit igen o så får jag se hur jag mår då... men att riskera att gå upp i vikt, få dålig hy m.m. nu innan jag ska gifta mig, de känns inte riktigt rätt...

Sen undrar jag om man på nåt sätt UTAN p-piller skulle kunna skjuta på sin mens? Vet ni de? 

• filibustern
    teddy skrev 2012-07-09 16:55:04 följande:
    Ja, alltså... de e sjukt svårt det här... jag vet inte hur jag ska göra och jag e trött på de här nu!
    Men jag tänker nog avvakt en månad tills min riktiga mens återkommit igen o så får jag se hur jag mår då... men att riskera att gå upp i vikt, få dålig hy m.m. nu innan jag ska gifta mig, de känns inte riktigt rätt...

Sen undrar jag om man på nåt sätt UTAN p-piller skulle kunna skjuta på sin mens? Vet ni de? 
    eh.. tja stress över att vara oönskat gravid har ju visat sig skjuta på mensen :P samt, enorm träning och viktnedgång, men.. annars så ne.. 
  • teddy
    filibustern skrev 2012-07-09 17:10:34 följande:
    eh.. tja stress över att vara oönskat gravid har ju visat sig skjuta på mensen :P samt, enorm träning och viktnedgång, men.. annars så ne.. 
    hahaha
    ja tack för de tipsen ;)
    kanske inget jag kommer använda mig av men ändå ;) 
  • Aniara4

Ännu en som mått skit av alla p-piller barnmorskorna tjatat på mig (för just den HÄÄÄÄR sorten blir det säkert helt annorlunda med), och lidit i många år av jobbig mens tills någon tipsade mig om hormonspiral. Efter ett par månader med mellanblödningar försvann eländet helt, och jag saknar det inte en sekund. Att ha mens är överskattat.

Nu får man ju som sagt ofta blödningar i början, men på fem månader borde det hinna rätta till sig. Sen ska man ju helst inte planera att skaffa barn på åtminstone 1-2 år eftersom de inte vill hålla på och sätta in och ta ut den.

För mig har det i alla fall funkat klockrent, men alla är ju olika.

Det finns något piller som kan skjuta upp mensen, det har diskuterats mycket här, tydligen mår en del kasst av det eftersom det såklart är liknande hormoner i det med.

• ElinFalk85

jag testade många olika sorter innan jag hittade rätt:
    trionetta - jag blev en häxa utan dess like
    trinovum- bra men jag svällde upp som en balong.
    cilest - ok men ledsen
    yasmine - häxa igen
    yasminelle - ok mn fick väldigt högt blodtryck
    cerazette - minipiller, men är dem jag har nu. helnöjd.

jag (tror!!!) det finns typ 13 olika sorter p-piller och ett par olika sorters minipiller också. orkar du testa dig igenom alla så gör det. som du ser så fick jag testa en hel del innan jag hittade rätt =). men alla klarar inte p-piller eller minipiller eller ens något med hormoner, och man är en bra människa ändå, då kanske spiral kan vara ett alternativ?

• sofi 88

Jag har tagit mig igenom typ halva pillerdjungel. Provat ett 10-tal olika tabletter/p-ring/kopparspiral. Däremot har vi nog inte haft samma problem eftersom jag inte fått så mycket blödningar, förutom med kopparspiralen som oftast ger mer mens... Spiral (oavsett typ) är inget jag rekommenderar till någon som inte fött barn eftersom min egen insättning gjorde fruktansvärt ont. Men du kanske fött barn och då är det en annan femma och i så fall hormon som ger mindre mens :) jag har istället fått hemskt hy av olika tabletter men har nu hittar yaz som funkar kanon på mig. Jag äter dessutom oftast ihop 3 kartor för en jämnare hormonbalans. När det är uppehåll är det bara 4 dagar istället för 7 med yaz vilket skulle kunna ge dig mindre blödningar? Jag upplever nog själv att jag blöder mindre mängd med dessa. Eftersom det är ett antal månader kvar till bröllopet så skulle jag själv faktiskt gett mig på att testa, du hinner ju sluta och dessutom skjuta mensen med andra tabletter om de inte passar :) lycka till!

• Wilda

Jag har ätit Cerazette i över 2 år nu och har inte haft mens mer än de första 2 månaderna. Kan komma lite blodig flytning någon gång då och då, men inte ens så man måste ha binda eller trosskydd. Är jättenöjd! Man har 24+12 timmar på sig och det är bra för att vara ett minipiller. Jag har missat någon gång, men inte blivit gravid trots att jag haft sex innan det gått en vecka. Du kankse inte orkar prova ännu en sort, men jag ville bara skriva till andra att jag tycker Cerazette är det bästa pillret jag har ätit. Ätit vanlig piller i många år innan och det kändes bra att byta till något annat som inte påverkar kroppen lika mycket.

• filibustern

faktiskt ganska fascinerande att piller och annat kan funka så fruktansvärt olika på olika personer!

• Tilda93

Jag är kanske lite sent ute med detta tips. jag har testat desolett och det gick bra, sen bytte jag till ceracette för att kunna få p-staven ( fick sådana humörsvängningar av dem) , och p-stav kommer jag ALDRIG att andvända igen!
    nu har jag P-plåster och det är det bästa jag har skaffat mig!

• Juli2013
    nephline skrev 2012-07-05 17:11:35 följande:
    Jag har bara bra erfarenhet av neovletta (dock vet jag andra som har dålig erfarenhet av samma piller så det är individuellt vad som faktiskt fungerar bra). Testade qlaira, men tyckte de var värdelösa (mycket blödningar, humörsvängningar, acne). Har just nu Cerazette då jag ännu inte börjat äta p-piller med östrogen efter min graviditet och tycker de fungerar sådär (men vad gör man inte tills man får äta sina vanliga piller igen). Min erfarenhet av neovletta är regelbundna, sparsamma blödningar utan någon som helst värk, och detta redan från första månaden. Du kan alltid testa, men det kan även vara så att p-piller inte passar dig.
    Jag instämmer! har tagit neovletta i många år och det funkat så bra, sparsamma blödningar som kommer exakt på klockan, och jag har _aldrig_haft mensvärk sedan jag började med dem!
Svar på tråden Behöver hjälp och råd angående p-piller-användande!