• chesa
    Äldre 4 Jul 19:31
    1903 visningar
    4 svar
    4
    1903

    Vad är rimligt pris?

    Jag funderar på vad som är rimligt pris för en fotograf, om han/hon ska fota oss och gästerna..Har ingen aning om vad som är rimligt pris per timme eller för någon timme..Är det nån som vet?

  • Svar på tråden Vad är rimligt pris?
  • Äldre 4 Jul 20:30
    #1

    Det beror på vart du bor, hur mycket redigering det görs efteråt (alltså hur många bilder ni köper) osv.

    Oftast är det ett paket på 3-4 timmar med X antal redigerade bilder som ingår.
    Och om man vill ha fler bilder så får man köpa loss dom bild för bild.
    Sen är det väldigt olika vad man får använda bilderna till. Vissa fotografer vill ha extra om du ska använda bilderna på nätet (lägga upp på blogg, Facebook mm) eller om du ska använda dom till tackkort + tidningen.

    Så vad som är rimligt kan bara du avgöra.
    Det beror på vad du vill ha ut av fotografen och vilka rättigheter du vill ha när det gäller korten.
    Jämför vad dom olika fotograferna tar och bestäm själv vilken du tycker har ett rimligt pris Glad 

  • Fest killen
    Äldre 4 Jul 21:10
    #2

    hur långt är ett sönre ....

    detta är så klart mycket svårt att få ett bra svar på

    för en 1tim kan kosta mellen 3 - 9000kr
    3tim kan kosta 6 - 15,000kr och beror på olika faktorer
    så som efterfrågan på en spe. fotograf som har mer jobb en andra ett unikt bildspråk
    antal redigerade bilder . utskrifter , album/fotoböker mm

    det finns fotografer i stockholm som tar 50,000kr för 8 tim då får du 200st låguplösta bilder bara för dator och webb.. och 100st papperskopior 10x15cm och inget annat

    sedan finns det fotografer som kostar 15,000kr där du får allt från högupplösta bilder sp du kan göra utskrifter skälv albu/fotoböker tackkort  coh mycket mer .. i storstärderna är det oftast dyrare en på landen

    sedan finns det hobby fotografer som jag det för att det är kul och tar en liten summa skalade "prisdumpare"

    för att du skall få et hum. så bör det kosta för en tim 4-6,000kr
    för en 8tim 9-15,000kr ungefär om du skall ha en bra fotograf som kan lämna garantider mm
    och som har gjort många bröllops  och har ett bild språk som ni killar för idag när det är så få som fotograferar i studio så är inte bilderna som dom var förr utan alla har sin stil och sitt sätt att leverera alla sina paket på och alla är unika på olika sätt

    som sakt det är svårt att ge ett brapris på vad det kan kosta ...
    Lycka till  

  • august­esen
    Äldre 4 Jul 21:30
    #3

    Som sagt är priserna väldigt olika...

    Vi har en fotograf här i Kalmar som tar 600:-/timman vilket jag tycket är för billigt. Fina bilder men jag tycker det var lite väl snålt och undrar hur engagerad fotografen är.
    Jag räknar med 12.000:- för en hel dag med alla bilder högupplösta, vår fotograf är grym men jobbar bara 50% som fotograf. Har fotat en ca 50 st bröllop som referens om det hjälper :)


  • Fest killen
    Äldre 4 Jul 22:11
    #4
    augustesen ett klokt val

    hon är grym ni kommer bli nöjda <3<3
Svar på tråden Vad är rimligt pris?