• lila01

    Härligt lyxig fest!

    Vi har haft ett underbart bröllop på tu man hand och skall nu ha en fest för våra vänner. Festen är en kombination av bröllopsfest/sommarfest/inflyttningsfest och vi vill få till det där lilla extra, men min hjärna står still.....


    Hoppas ni har många idéer för att få en avslappnad, lite lyxig, somrig känsla Gärna tips på allt från dukning till lekar. Kanske man skall ha något tema? Vi skall ha festen hemma i vårt hus och kommer nog vara både inne och ute (i vår lilla trädgård), vi har bjudit ca 30 pers.


    Som sagt, många tips mottages gärna!

  • Svar på tråden Härligt lyxig fest!
  • Chicita

    Till att börja med - vad är lyx för er?

    När jag och maken lyxar till det så blir det någon hotellnatt eller fler, luncher på restauranger, härligt lyxiga middagar på hotellet osv.

    När brorsan lyxar till det så blir det kanske fläskkotletter istället för korv och en påse vetebullar till fikat.

    När du pratar om att ni ska vara i trädgården så tänker jag mig en grillfest med en stor grillbuffé med massa olika saker att grilla, flera sorters potatissallader, såser, strips, klyftpotatis, gratänger osv osv.
    Det känns lyxigt för en trädgårdsfest.

    Lekar gillar jag inte personligen, men varför inte ställa fram kubb-spel, jätteyatsy och trädgårdsplockepinn så kan gästerna leka om dom känner för det? Glad 

  • lila01

    Chicita: jag vill få fram känslan av lite lyx utan att det är för strikt och stelt. Helst inte för dyrt heller En avslappnad och rolig fest med det där lilla extra. Jag tänkte ha mycket blommor, ljuslyktor och fina detaljer, hittade en del på www.2hearts.se


    Eftersom vi inte haft bröllopsfest tänkte jag lite av den känslan skulle vara med, dock inte så flott som en "riktig bröllopsfest". Hoppas ni förstår mina tankar...


    Tack för tipsen, fler??


     


     

  • Chicita
    lila01 skrev 2012-07-04 14:15:39 följande:

    Chicita: jag vill få fram känslan av lite lyx utan att det är för strikt och stelt. Helst inte för dyrt heller En avslappnad och rolig fest med det där lilla extra. Jag tänkte ha mycket blommor, ljuslyktor och fina detaljer, hittade en del på www.2hearts.se


    Eftersom vi inte haft bröllopsfest tänkte jag lite av den känslan skulle vara med, dock inte så flott som en "riktig bröllopsfest". Hoppas ni förstår mina tankar...


    Tack för tipsen, fler??


    Strikt och stelt blir det bara om du försöker ha en "finare" fest än vad ni och er omgivning är vana vid. Och där är klädkoden det viktigaste Flört
    Om ingen av er har kostym / dräkt till varken vardags eller fest så blir det obekvämt om man helt plötsligt vill ha ett frackbröllop (om du förstår hur jag tänker Glad).
    Dekorationerna kan aldrig göra det stelt på egen hand.

    Ljusslingor i träden och kanske även i gräset (göra gångar med hjälp av ljusslingor kanske?)  och ni kanske kan hänga upp remsor av tyg eller fiberduk i träden för att göra det lite mer "fantasi/ dröm-aktigt"...
    Fiberväv är brandfarligt, så om ni vill använda det för att förvandla lite inomhus så akta er för att ha levande ljus i närheten, eller ens elektriska lampor som avger värme. LED är nog bäst om ni vill ljussätta väv.
    När det gäller dukning så skulle jag säga att ni bör hålla det enkelt om ni vill få fram lyxkänslan.
    Kolla hur dom dukar på fina restauranger exempelvis. Kvalitét framför kvantitet Glad
     
Svar på tråden Härligt lyxig fest!