• PiaB
    Äldre 3 Jul 12:01
    12940 visningar
    67 svar
    67
    12940

    Min knappbukett tar form men jag behöver tips!


    Hej på er!


    Jag pysslar med min knappbukett som jag börjar bli riktigt nöjd med. Men nu undrar jag om ni har tips om vad jag kan ha istället för tyllen bakom? Blev inte helt bra tycker jag, ser lite "dagisaktigt" ut. Funderar på att prova med gröna konstblad så det ser lite mer växtlikt ut. Eller långa svarta spröt av något slag? Någon som har öga för sådant?


  • Svar på tråden Min knappbukett tar form men jag behöver tips!
  • PiaB
    Äldre 16 Oct 18:43
    #51

    Ni är ju helt suveräna! Jag ska plocka isär blommorna, det är klart det räcker till många fler om de inte är så höga! Dessutom har jag massor av knappar kvar eftersom jag beställde blandade färger mest, och har plockat ut de jag ville ha. Men jag tror jag ska testa med andra färger i också, eller att ha som utfyllnad om det behövs.


     


    Återkommer med resultatet så småningom


  • Äldre 16 Oct 18:44
    #52

    Det ser jag fram emot Skrattande

  • Äldre 16 Oct 19:48
    #53

    spännande :) 

  • PiaB
    Äldre 17 Oct 18:56
    #54

    Hallelujamoment, formen är klar! Och nu är jag äntligen toknöjd Det blev ett handtag med oasis till slut eftersom jag inte fick till formen på egen hand. Och håll med om att det blev bättre med andra färger, ni som följt denna följetong. Nu funderar jag bara på hur jag ska få dit ett veckat sidenband... Funderar på att klistra på det på en papptallrik eller nåt. Och kanske att jag ska pröva med några fjädrar också, har sett en snygg bild som har både fjädrar och någon form av manchett. Men det hinner jag ju pyssla med i vinter. Nu är formen bra iallafall


    Halleluja :-P



  • Äldre 17 Oct 19:46
    #55
    PiaB skrev 2012-10-17 18:56:34 följande:

    Hallelujamoment, formen är klar! Och nu är jag äntligen toknöjd Det blev ett handtag med oasis till slut eftersom jag inte fick till formen på egen hand. Och håll med om att det blev bättre med andra färger, ni som följt denna följetong. Nu funderar jag bara på hur jag ska få dit ett veckat sidenband... Funderar på att klistra på det på en papptallrik eller nåt. Och kanske att jag ska pröva med några fjädrar också, har sett en snygg bild som har både fjädrar och någon form av manchett. Men det hinner jag ju pyssla med i vinter. Nu är formen bra iallafall


    Halleluja :-P


    Kul Skrattande
    Tänk nu bara på att inte göra manchetten allt för stor. Den ska ju bara sticka lite lite utanför och inte vara som ett kvarnhjul med buketten som en liten pistill i mitten Flört
    Men ja en liten pappskiva kanske kan vara bra att ha under (eller i, om du limmar på båda sidor av tallriken och lägger bandet runt kanten med en liten lös "ögla" utanför).
    Jag skulle nog ha limmat på något svart band på hållaren också för den såg lite plastig ut...
    Även om den inte kommer synas så mycket så misstänker jag att du kommer irritera dig på utseendet på den på de bilder där den syns sen. 
  • PiaB
    Äldre 17 Oct 19:56
    #56

    Nej bara en liten krage runt liksom, som på den bilden majja la upp med ett svart sidenband.


     


    Det blir nog bra att vira det runt en skiva av något slag som du säger, dels verkar det enklare och dels så blir undersidan snygg. För jag antar att någon/några vill titta närgånget på den


     


    Och handtaget tänkte jag linda i samma band som kragen, för som sagt, det är inte snyggt :-P


     


     


  • Äldre 17 Oct 20:03
    #57
    PiaB skrev 2012-10-17 19:56:44 följande:

    Nej bara en liten krage runt liksom, som på den bilden majja la upp med ett svart sidenband.


    Det blir nog bra att vira det runt en skiva av något slag som du säger, dels verkar det enklare och dels så blir undersidan snygg. För jag antar att någon/några vill titta närgånget på den


    Och handtaget tänkte jag linda i samma band som kragen, för som sagt, det är inte snyggt :-P


    piabosse.se


    Det låter som en bra plan Glad
  • Äldre 17 Oct 20:06
    #58
    PiaB skrev 2012-10-17 19:56:44 följande:

    Nej bara en liten krage runt liksom, som på den bilden majja la upp med ett svart sidenband.


     


    Det blir nog bra att vira det runt en skiva av något slag som du säger, dels verkar det enklare och dels så blir undersidan snygg. För jag antar att någon/några vill titta närgånget på den


     


    Och handtaget tänkte jag linda i samma band som kragen, för som sagt, det är inte snyggt :-P


     


     


    låter bra :) 
    en annan variant är ju att ta veckade bandet över, och så limmar du på undersidan fast fjädrar, så de egentligen inte syns mer än underifrån.. vad tror du om det? 
  • Äldre 17 Oct 20:07
    #59

    vilka glada färger det är nu i buketten. tycker den blev mycket finare såhär än den förra varianten 

  • Äldre 17 Oct 20:09
    #60
    majjja skrev 2012-10-17 20:06:28 följande:
    låter bra :) 
    en annan variant är ju att ta veckade bandet över, och så limmar du på undersidan fast fjädrar, så de egentligen inte syns mer än underifrån.. vad tror du om det? 
    Tror du inte att det blir lite kaka på kaka och "too much"? 
    Jag kan tänka mig att det skulle vara snyggt med fjädrar, men då skulle jag nog valt bara fjädrarna och inte något veckat band.

    Bandet kommer ju att ge det ett mer polerat intryck dock, så jag tror på bara band Glad 
  • Äldre 17 Oct 20:23
    #61

    Ett tips lite väl sent (jag har inte alls följt den här tråden)

    När man ska jobba med oasishandtag är det absolut lättast att först fixa handtaget med band, manschett etc och sedan skapa den form man ska ha i själva stickmassan. Det är lätt att dra ett snöre i kanten på ett sidenband, vecka ihop bandet, knyta det  runt handtaget och fästa med limpistol. Fjädrar sticker man i oasisen allra närmast kanten på hantaget och vill man kan man limma ett lager till på den skålformade delen av hantaget, för att sedan linda band runt själva hantaget och därmed dölja den pinniga delen av fjädrarna.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PiaB
    Äldre 17 Oct 20:24
    #62

    Jag har ju googlat i det oändliga och sett bider med allt möjligt under och runtomkring. En del har bara fjädrar, vissa riktigt snyggt med bara en liten kant, typ dun som sticker ut en bit. Det tycker jag ser bra ut. En del har silkespapper, ger intrycket av en bukett man ger bort men spart det innersta pappret på. En del har tyll o.s.v.


     


    Jag tror faktiskt mest på bara band. Eftersom "blommorna" i sig är så lekfulla så tror jag det ger ett snyggt intryck med ett mer "allvarligt" material. Fjädrar känns också lekfullt liksom. Men jag kommer nog testa hur det bli både med båda och var för sig. Men isåfall är det typ en dunkant jag tänker mig. Inga strutsfjädrar längre


     


  • PiaB
    Äldre 17 Oct 20:31
    #63
    passionsblomman skrev 2012-10-17 20:23:26 följande:
    Ett tips lite väl sent (jag har inte alls följt den här tråden)

    När man ska jobba med oasishandtag är det absolut lättast att först fixa handtaget med band, manschett etc och sedan skapa den form man ska ha i själva stickmassan. Det är lätt att dra ett snöre i kanten på ett sidenband, vecka ihop bandet, knyta det runt handtaget och fästa med limpistol. Fjädrar sticker man i oasisen allra närmast kanten på hantaget och vill man kan man limma ett lager till på den skålformade delen av hantaget, för att sedan linda band runt själva hantaget och därmed dölja den pinniga delen av fjädrarna.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack! Vad synd att jag gjort klart "buketten" nu då Fast jag vet inte vad jag köpte för det var ett hatag med en färdig boll klistrad i. Så det fanns inget att trä något i. Men jag hade ju kunnat linda bandet runt om jag tänkt så långt...
  • PiaB
    Äldre 17 Oct 20:32
    #64

    Vad konstigt det blev :-O


  • PiaB
    Äldre 5 Nov 20:27
    #65

    Så blev den! Plötsligt kom jag på det. Jag hade en "brudklänning" som jag fick fel. Hade beställt en helt annan men den var så billig så jag orkade inte skicka tillbaka den. Tänkte kanske sälja den. Nu tog jag ett plastlock och gjorde hål i. Lindade med det blanka tyget från underkjolen och lade tyllrosor som satt på ena axeln, runt buketten.


     


    Nu är jag jättenöjd och den stämmer med bilden i mitt huvud. Och eftersom jag inte ska ha en prinsessbakelseklänning kan ju min bukett se ut som en bakelse



  • Äldre 5 Nov 20:32
    #66

    Det ska bli spännade att se helheten sen med styling, klänning och allt Glad

  • PiaB
    Äldre 5 Nov 20:38
    #67

    Ja den dagen ser jag fram emot. I lördags var det 9 månader kvar och jag gissar att det kommer gå fort


Svar på tråden Min knappbukett tar form men jag behöver tips!