• Guanac­a
    Äldre 2 Jul 13:53
    9815 visningar
    20 svar
    20
    9815

    Brudbukett med gerbera?

    Älskar gerbera (speciellt mörkt rosa!) och funderar på att ha gerbera i min bukett. Antingen enbart rosa gerberas, eller blandat med tex rosor eller någon annan blomma. Kanske rosa gerberas och vita rosor/blommor.

    Någon som vet hur gerbera klarar sig i en bukett i värme/blåst?
    Kan man spara dem (torka el likn) sedan?

    Tacksam för inspriration och tips, om någon haft gerbera i brudbukett visa gärna

  • Svar på tråden Brudbukett med gerbera?
  • teddy
    Äldre 2 Jul 15:47
    #1

    Jag ska också ha en bukett av cerise gerbera! Bara älskar den blomman! ;)
    Det där med om den klarar sig har jag inte riktigt tänkt på för jag tänker nog som så att den klart klarar sig den dagen. Den ska ju inte användas mer än en dag, i mitt fall i alla fall, och om den ser bedrövlig ut dagen efter gör ju ingenting... Visst borde ju gerbra klara sig lika bra som någon annan blomma... 
    Jag har till o me hört att vissa använder gerbera i typ bordsdukning o sånt utan vatten o att de då klarar sig hela dagen ändå...! 

  • Äldre 2 Jul 17:30
    #2

    älskar den blomman jag med! stor och i otroligt vackra färger!

  • elinma­rtin
    Äldre 2 Jul 17:45
    #3

    Hej


    Jag gjorden en brudbukett till en vän i lördags, hon valde att ha en cerisrosa ros samt en något ljusare ros för att få lite liv, sen satte vi ceris gerbera i buketten dialonalt, (har tyvärr ingen bild på just den). Men de håller sig jätte bra, de är verkligen en tacksam blomma. Slänger med en bild på en annan bukett som också gjorde med gerbera och rosor, hoppas de kanske ger lite insperation.

  • elinma­rtin
    Äldre 2 Jul 17:47
    #4

    jag e ledsen men det går inte att ladda upp bilder, förstår inte varför?:(

  • Fj2012
    Äldre 2 Jul 18:23
    #5

    Hej!
    Älskar också gerbera och har beställt en bukett med gerbera i olika rosa nyaser tillsammans med rosor och vinröda nejlikor! Gifter mig inte förrän den 11/8, så jag har inga bilder för tillfället men kan lägga upp senare :)  

  • Sandra­M
    Äldre 2 Jul 21:22
    #6

    Hej,


     


    Jag kommer ha vita rosor och orkidéer tillsammans med mörkt rosa gerbia.. Den kommer att vara droppformad.. Jag vet inte hur de står sig mot vind eller kyla men har fått för mig att den ska vara ganska tålig då den är ganska tjock i sig självt. Tror inte att den blir så fin att torka dock...


    Ett tips om du vill ha buketten riktigt fräsch för bröllopsdagen (om du får den dagen före) är att förvara den svalt i kylskåpet.

  • Beccas­tina
    Äldre 2 Jul 21:29
    #7

    Såhär kommer min bukett se ut :D



    fick även hem tre provblommor av hon som skall göra buketten till min stora dag och det var 1 gerbera och två rosor, nu 1 vecka senare i ett glas med kallt vatten så e gerberan lika fin medans rosorna har vissnat. tror nog dom tål en heldel annars fick jag tippset att spreya på hårsprey ex om man vill ha blommorna i håret så de håller bättre :)
  • Äldre 3 Jul 14:19
    #8
    Beccastina skrev 2012-07-02 21:29:13 följande:
    Såhär kommer min bukett se ut :D


    fick även hem tre provblommor av hon som skall göra buketten till min stora dag och det var 1 gerbera och två rosor, nu 1 vecka senare i ett glas med kallt vatten så e gerberan lika fin medans rosorna har vissnat. tror nog dom tål en heldel annars fick jag tippset att spreya på hårsprey ex om man vill ha blommorna i håret så de håller bättre :)
    WOWOWOWOW!!
  • sollan
    Äldre 3 Jul 20:50
    #9


    Fru Olsson sedan 120414 <3
  • sollan
    Äldre 3 Jul 20:56
    #10

    Som du ser så hade jag rosa rosor och vita Gerbera i min droppformade bukett.


    Min bukett höll sig fin i flera dagar =)


    Nu har dock buketten sett sina bästa dagar ;(


    Gerberan är bara att kasta medans rosorna blir bättre när de torkat.



    Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Guanac­a
    Äldre 11 Jul 23:18
    #11

    Tack för svaren! Bra att veta att gerberan är tålig.

    Beccastina, den buketten var helt otrolig, fenomenal, säger som föregående kommentar Wowwowwow

  • Äldre 24 Jul 00:21
    #12

    Hej!


    Gerberan är fin och tålig blomma och väldigt bra att ha i runda buketter på grund av formen :) men för att svara på en annnan av dina frågor så går den tyvärr ej att torka. på grund av den tunna blomformen så rasar den lätt samman när den vissnar.


    MVH :)

  • teddy
    Äldre 3 Sep 16:51
    #13

    Hej alla ni gerberafantaster! Hur går det/har det gått med era gerberabuketter? :)

    Jag funderar lite kring altalet gerberor man borde ha i en bukett med enbart gerbera... va tror ni??
    Ett 20-tal?? och hur långa skaften borde vara... 20 cm??

    Va tycker ni? 

  • teddy
    Äldre 3 Sep 16:52
    #14

    *antalet*

  • CoolJe­n
    Äldre 3 Sep 17:25
    #15

    Jag ska också ha bukett med gerbera. Vill ha cerice, lila, orange, röd (höstfärger)
    Har hittat en bild som jag har sparat hittills


  • Äldre 3 Sep 23:52
    #16

    Hej :)


    Antalet varierar helt beroende på vilken storlek du vill ha på din bukett . Jag har inte gjort någon bukett enbart i gerbera tidigare, Men dem är ju relativt stora så jag skulle tro ung 12 stycken :) Men de beror helt på storlek på blomman och vilken bukett storlek du vill ha :)


     


    Med Vänliga hälsningar :)


     


     

  • Guanac­a
    Äldre 4 Sep 06:49
    #17

    Cooljen, hittade en jättefin höstbukett häromdagen när jag letade efter gerberabuketter på nätet. Ska se sen när jag kommer hem om jag sparade den!

  • Guanac­a
    Äldre 9 Sep 18:44
    #18
  • Sanna8­7
    Äldre 9 Sep 19:10
    #19

    Här är några bilder på min gerberabukett jag hade när jag gifte mig nu den 30/8 på mallorca. Hade bara ljusrosa gerberor, vet inte hur många det var exakt. Jag var väldigt nöjd med min bukett.
    Tåliga är dem iallafall. Vi gifte oss den 30/8, åkte hem den 4/9 och buketten var fin även när vi kom hem och den hade transporterats i en plastpåse i ett handbagage. Dock så går den inte att torka, den faller bara ihop och blir platt.




  • Guanac­a
    Äldre 10 Sep 07:36
    #20

    Den är så vacker Sanna87! Precis så jag tänkt mig min men med mörkrosa/cerise gerbera. Har dock fått en idé nu om att ha vita gerbera och sen några stycken mörkrosa orkidéer instuckna! Men fortfarande enkelt, dvs bara gerberas i en "smal" bukett och sen några enstaka orkidéer. Kan dock inte hitta någon bild på det. Vad tror ni, skulle det bli fint? 
    Det beror ju på lite vad de har inne i blomsterbutiken när vi kommer dit (Mallorca). Jag får väl lov att ta det de har

Svar på tråden Brudbukett med gerbera?