Fel med vita lögner (hemlig vigsel)???
Är det fel att dölja sin hemliga vigsel med undanflkter/vita lögner?
Av olika orsaker så vigdes vi borgerligt ganska snabbt, och i hemlighet och planerar att ha ett "riktigt" bröllop (kyrklig välsignelse) senare, innan dess så vill vi inte berätta för någon att vi är gifta utan vi vill spara det tills vi haft vårt drömbröllop.
Har en kompis som hela tiden sen jag förlovade varit så himla nyfiken och hela tiden frågat när vi ska gifta oss, har vi gift oss, vad ska vi planera etc etc. Nu visar det sig att hon kollat på nån sida på nätet (typ kreditupplysining) där man ser civilståndet. Jag pratade med henne om någonting som gjort mig ledsen och då började hon med kommentarer som "när du gifte dig med honom så accepterade du hans fel o brister" mm. Jag blev helt paff och fattade att hon måste kollat upp vårt civilstång. Jag sa bara att vi "har inte haft vårt bröllop än" (vilket ju faktiskt är sant!) och då säger hon argt att jag inte ska ljuga henne rakt i ansiktet etc. Och hon var så arg och besviken för att jag inte litar på henne längre och därför inte berättar något!!! Jag försöker förklara varför vi hållit denna brogerliga vigsel hemlig och för att jag är så upprörd och ledsen så avslöjar jag delar av planerna för bröllopet (välsignslesen) för henne, planer som egentligen var hemliga... Förklarar för henne att jag och min man enats om att hålla vissa saker hemliga för att det är så som vi vill ha det. Sedan inser jag att VARFÖR ska jag sitta och försvara mina bröllopsplaner för henne? Jag har väl all rätt i världen att hålla våra planer hemliga, speciellt när både han och jag vill ha det så?
Kände mig kränkt av att hon kolla upp oss på nätet istället för att vänta på att jag skulle berätta? Herregud, det var bara ett par månader efter att vi förlovat oss, hur otålig kan hon vara? Hon menade på att ingen kan säga åt henne vad hon får eller inte får titta på på nätet!
Har inte pratat med henne om detta sen (ett par veckor sedan) och känns SVÅRT att någonsin få samma relation som vi haft tidigare.
Ville hålla planerna hemlig så länge som möjligt just för att slippa sådant här drama! Är nu orolig för att hon kommer fälla kommentarer vid nåt tillfälle då vi umgås med "gänget" eller berätta för våra gemensamma vänner